شناسهٔ خبر: 4258434 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

علی الاحمد : عربستان می‌خواهد یمن را تحت سلطه خود نگاه دارد

صاحب‌خبر -

به گزارش پرس تی وی ، یک کارشناس مسایل خاورمیانه می گوید عربستان سعودی به شدت با رهاشدن یمن از سلطه این کشور مخالف است.

علي الاحمد، مدير موسسه امور خليج فارس بامداد پنجشنبه در گفت و گو با  پرس تی وی گفت: «عربستان با به راه انداختن جنگ علیه جنبش انصارالله در یمن در محاسبات خود مرتکب اشتباه بزرگی شده است چون مبارزان انصارالله اکنون مجرب‌تر و مجهزتر از نیروهای حوثی هستند که این کشور در سال 2009 میلادی با آنها مبارزه می کرد.»

این مفسر مسایل خاورمیانه همچنین سیاست امریکا در قبال تحولات در یمن را «ساده لوحانه» توصیف کرد وافزود امریکا سیاست خارجی خود در قبال یمن را به عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس واگذار  کرده است.

احمد همچنین پیش بینی کرد مبارزان انصارالله در روزهای آتی به سمت خاک عربستان پیشروی کرده و کنترل دیگر نقاط منطقه «جازان» واقع در جنوب غرب این کشور در نزدیکی مرز با یمن را در اختیار بگیرند.

در پی پیشروهای اخیر مبارزان حوثی در یمن، عربستان سعودی مناطق مختلف تحت کنترل انقلابیون را هدف قرار داد.

بنابرگزارشها، جنگنده های نیروی هوایی عربستان بامداد پنجشنبه مواضع مبارزان انصارالله را بمباران و حملاتی را علیه فرودگاه صنعا و پایگاه هوایی «الدلیمی» در این شهر اجرا کردند.

این حملات هوایی همچنین مجتمع مسکونی نصر در شمال صنعا را هدف قرار داد که در نتیجه دهها نفر از جمله کودکان کشته و یا زخمی شدند.

مقامهای یمنی کشته شدن بیش از 22 نفر را در این حملات تایید کرده‌اند.

در واکنش به حملات عربستان به یمن، علی العماد، عضو ارشد جنبش انصارالله به شبکه سی‌ان‌ان گفته است که مردم این کشور با قدرت به تجاوز خارجی پاسخ خواهند داد.

العماد تاکید کرد: «این تجاوزی آشکار است و ما با آن مقابله به مثل می‌کنیم. اقدام سعودی‌ها تمام مردم یمن را متحد کرده و آل سعود بهای این اقدام را خواهد پرداخت.»

در همین حال مقام‌های امریکایی و عرب در گفت و گو با سی ان ان از حضور یک تیم هماهنگی بین سازمانی امریکا در عربستان سعودی خبر دادند.

برنادت میهان، سخنگوی  شورای امنیت ملی امریکا در بیانیه ای اعلام کرد باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور با حمایت لجستیگی و اطلاعاتی از عملیات‌های نظامی تحت هدایت شورای همکاری خلیج فارس موافقت کرده است.

روز چهارشنبه نیز مقام‌های آمریکایی فاش کردند که عربستان سعودی در حال انتقال تجهیزات نظامی سنگین به مناطق مرزی خود با یمن است.

این عملیات پس از آن انجام شد که عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن روز چهارشنبه از کاخ ریاست جمهوری در عدن به مکانی نامعلوم گریخت.

نیروهای ارتش به همراه مبارزان انصارالله کنترل فرودگاه بین المللی شهر عدن، تعز و چندین شهر و بندر مهم یمن را در اختیار دارند.

ن ام/ د ب

 

 

 

نظر شما