شناسهٔ خبر: 42565955 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

قاضی‌زاده هاشمی: اخذ آزمون از کاندیداهای ریاست جمهوری اقدامی نخبگانی است

صاحب‌خبر - سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به طرح «اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری» با اشاره به اینکه گفته می‌شود طرح اختیارات شورای نگهبان در تأیید صلاحیت‌‎ کاندیداها را افزایش داده است، اظهار کرد: این فرض غلطی است. تشخیص رجل سیاسی و مدیر و مدبر را قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان گذاشته است و بعد تأیید افراد در انتخابات شرکت می‌کردند.
وی افزود: در زمان ثبت‌نام کاندیداهای ریاست جمهوری افراد از کودک هفت ساله تا کسانی که شأن اولیه ریاست جمهوری را هم  نداشتند برای نام نویسی می‌آمدند و ما در طرح عنوان «اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری» کاری کردیم این جمع چند هزار نفره‌ای که روند تمسخر آمیزی را در ثبت‌نام‌ها ایجاد می‌کردند، کنترل پذیرتر باشد.
** شکل‌گیری مطالبه نخبگانی برای ساماندهی ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حضور افراد نامتعارف در مکان‌های نام نویسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سبب شد، یک مطالبه عمومی نخبگانی برای ساماندهی این روند در کشور شکل بگیرد و افرادی اعلام آمادگی کنند که حداقل شرایط اولیه مانند شرایط جسمی، تحصیلی و سوابق اجرایی و ... برای آنان وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه در طرحی که پیش‌بینی شده در مورد اختیارات شورای نگهبان صحبتی نکرده‌ایم و آنچه به آن پرداخته‌ایم شرایط ثبت‌نام کنندگان بوده است، گفت: این روند در تمام نظام‌های سیاسی جهان وجود دارد؛ در الگوهای کشورهای دیگر یا احزاب این کار را می‌کنند و یا چند میلیون نفر از طریق امضا فردی را تأیید می‌کنند و یا اساتید دانشگاه‌ها پشت سر افراد قرار می‌گیرند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این الگوها در نظام‌های دمکراسی جهان پیروی می‌شود، اما وقتی ما می‌خواهیم روند انتخابات را به همین طریق ساماندهی کنیم، برخی ایراد می‌گیرند و نگران می‌شوند.
** محدودیت شورای نگهبان در طرح اصلاح ساختار انتخابات
قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه طرحی که برای اصلاح ساختار انتخابات ریاست جمهوری توسط نمایندگان دنبال می‌شود چه بسا اختیارات شورای نگهبان را محدود هم می‌کند، اما بازهم عده‌ای به آن شبهه وارد می‌کنند، بیان کرد: البته طرحی که نمایندگان ارائه داده بودند، متفاوت از چیزی است که کمیسیون تصویب کرده است. ما در طرح کف سن 40 سال را برای کاندیداها پیش‌بینی کرده بودیم که ظاهراً به 45 سال تغییر یافته است. همچنین در بحث استانداران کمیسیون آن را به استانداران شهرهای بالای دو میلیون نفر تغیر داده و طرح را مقداری متفاوت کرده است.
** تعریف استانداردها برای تأیید صلاحیت کاندیدا
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایطی که در طرح برای انتخاب افراد در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: تشخیص صلاحیت  افراد در گذشته با شورای نگهبان بود و در این طرح استانداردهایی برای این احراز صلاحیت تعریف شده است که شورای نگهبان باید با افراد یا مشاوران آنها گفتگو کند که تشخیص واضح‌تری اتفاق بیفتد و صرفاً با استنباط خودشان و بر اساس گزارش‌هایی که از افراد گوناگون به شورا می‌رسد تصمیم‌گیری نشود.
وی گفت: در این روش فرصت بیشتری برای کاندیداها فراهم می‌شود تا بتوانند جایگاه و توانایی خود و تیمشان را به شورای نگهبان عرضه کنند.
** گرفتن آزمون از نامزد انتخاباتی اقدامی نخبگانی است
قاضی‌زاده هاشمی درباره گرفتن آزمون از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای توضیح داد: مگر در مورد نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری شورای نگهبان این آزمون را نمی‌گیرد، این هم یک کار خبرگانی است. قبلاً شورای نگهبان جلسه می‌گذاشت و پروندها را بررسی می‌کرد و تشخیص می‌داد، اکنون استانداردها را توسعه داده‌ایم که باعث گشایش در کار انتخابات شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره ایجاد شبهه در نمایشی شدن انتخابات با تصویب این طرح خاطرنشان کرد: اینگونه نیست؛ با این طرح بسط مردم‌سالاری صورت می‌گیرد. چرا که شورای نگهبان با کاندیداها و مشاورانشان گفتگو می‌کند و جدول امتیازی که به آنان می‌دهد شاخص پیدا می‌کند و شفافیت ایجاد می‌شود و نخبگان نیز در جریان شاخص‌های افراد قرار می‌گیرند و می‌توانند انتخاب اصلح کنند.
** اخذ آزمون کار نامزدهای انتخاباتی را سخت می‌کند
وی درباره روند بررسی  التزام افراد تأکید کرد: التزام امری کیفی است و تشخیص آن برعهده هیئت نظارت است. آنچه مجلس و نمایندگان در طرح پیگیری می‌کنند، موارد سنی و مدرک تحصیلی کاندیداهاست. به علاوه اینکه شورا باید برای احراز صلاحیت با مشاوران صحبت کند و از کاندیداها آزمون بگیرد که این کار کاندیداها را سخت می‌کند. چرا که باید با آمادگی کامل برای کاندیداتوری اقدام کنند و ارائه مدارک برای ثبت‌نام کافی نیست.
قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: در این روش کسی که برای انتخابات ریاست جمهوری می‌آید باید از قبل برای اداره کشور برنامه داشته باشد و بتواند رویکردهای کلی را بگوید؛ همچنین کاندیدا باید تیم اصلی خودش را هم معرفی کند؛ چون اداره دولت کار یک نفر نیست و توانمندی تیم اداره دولت از اهمیت برخوردارست.
** سالها کار پژوهشی پشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سال‌ها روی این طرح کار شده و تیمی که طرح را آماده کرده‌اند کارهای کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان را جمع کرده‌اند، نمی‌خواستیم طرحی بنویسیم که بخش زیادی از آن به دلیل عدم تطابق با قانون و شرع در شورای نگهبان رد شود و دلیل آن هم که با حقوقدانان شورای نگهبان مشورت کردیم این بود که ببنیم مرز انبساط و گشایشی که می‌توانیم در قانون نویسی از آن استفاده کنیم کجاست؟ تا بتوانیم مصوبه‌ای داشته باشیم که در رفت وبرگشت با شورای نگهبان رد نشود.
وی توجه به تقویت مردمسالاری را از اصول طرح عنوان و خاطرنشان کرد: طرح مذکور در صورت تصویب مردمسالاری را تقویت می‌کند، چون یک مرحله شناخت نخبگانی اتفاق می‌افتد و گفتگو پیرامون آن شکل می‌گیرد، فردی که می‌خواهد وارد انتخابات شورد مجبور است برنامه و تیمش را یکباره ارائه کند و در معرض گفتگو بگذارد که این سبب شناخت دقیق‌تر می‌شود و کاندیدها هم با آمادگی بیشتر وارد میدان انتخابات می‌شوند.

نظر شما