شناسهٔ خبر: 42527894 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

بازی پلیس خوب و بد فرانسه و آمریکا در لبنان

فارس

همزمان شدن دو بار سفر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به لبنان با فشارهای تحریمی آمریکا به بیروت، حکایت از تلاش هماهنگ شده این دو کشور علیه حزب‌الله است.

صاحب‌خبر -

همزمان شدن دو بار سفر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به لبنان با فشارهای تحریمی آمریکا به بیروت، حکایت از تلاش هماهنگ شده این دو کشور علیه حزب‌الله است.

تحریم هفته جاری آمریکا علیه دو وزیر سابق «علی حسن خلیل» (وابسته به جنبش امل) و «یوسف فینانوس» (وابسته به جنبش المرده) مسیر جدیدی را در سطح تقابل واشنگتن و حزب‌الله باز کرده و نشان می‌دهد، آمریکا تصمیم به افزایش این تقابل گرفته به نحوی که تحریم‌ها شامل متحدان شناخته شده حزب‌الله یعنی «نبیه بری» رئیس پارلمان و جنبش امل و «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده هم بشود.

وبگاه خبری تحلیلی «النشره» لبنان در این خصوص نوشت، این اقدام آمریکا پیامی به متحدان حزب‌الله مبنی بر لزوم دوری از این حزب است؛ در همین زمینه برخی محافل سیاسی از امکان تحریم «جبران باسیل» رئیس حزب «جریان آزاد ملی» (التیار الوطنی الحر) خبر می‌دهند.

این وب‌سایت لبنانی در ادامه به نقل از منابع سیاسی آگاه نوشت، زمان اعلام تحریم‌ها همزمان با رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید لبنان با پوشش فرانسه، امر بعیدی نیست زیرا در دیدگاه‌های پاریس و واشنگتن در پرونده لبنان بویژه در رابطه با حزب‌الله اختلافاتی وجود دارد.

در ادامه این گزارش آمده، اولویت در مرحله فعلی از نظر فرانسه جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و مالی است موضوعی که همکاری با حزب‌الله را می‌طلبد اما طرف آمریکایی معتقد است اولویت کنونی، تضعیف حزب‌الله در دو سطح سیاسی و نظامی است که تحریم‌ها به همین منظور باید اعمال شود.

 

علی‌رغم همه اینها، پاریس به دور از رویکردهای دولت آمریکا در پرونده لبنان نیست و بنا به گفته مقامات ارشد هر دو کشور میان آنها هماهنگی وجود دارد؛ دولت فرانسه از فشار تحریم‌های آمریکا بر لبنان برای به سرانجام رساندن مسیر تشکیل دولت در این کشور استفاده می‌کند.

بر اساس این گزارش، منابع سیاسی آگاه اعلام کردند، فرانسه و پاریس در حال اجرای سیاست مشهور «هویج و چماق» هستند؛ واشنگتن نقش فشار بر لبنان از طریق تحریم‌ها را بر عهده گرفته و پاریس نقش دیدار با طرف‌‌های سیاسی لبنانی از جمله حزب‌الله را، تا آنها را به سمت امتیازدهی سوق دهد.

شاهدی بر این مدعا، مطلب امروز پنجشنبه روزنامه «الشرق الاوسط» است. قاعدتا وقتی پاریس سرگرم گفت‌وگوی سیاسی در لبنان است باید فشار تحریمی آمریکا را مخلّ تلاش سیاسی خود ببیند اما روزنامه الشرق الاوسط نوشت، تحریم دو وزیر سابق لبنان به دست آمریکا برای «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه مسأله شوکه‌کننده نبوده زیرا وی در جریان آن قرار داشته است.

در ادامه این گزارش آمده، «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در خاور نزدیک زمانی وارد لبنان شد که ماکرون هنوز بیروت را به مقصد بغداد ترک نکرده بود و احتمالا موعد تحریم‌ها را به اطلاع وی رسانده است.

 

نظر شما