شناسهٔ خبر: 42507175 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

بایدن یا ترامپ؟

آخرین نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا

نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها در رابطه با انتخابات آمریکا حاکی از آن است که بایدن در سه ایالتی که هیلاری کلینتون در سال 2016 (میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا) آرای خود را از دست داده بود، پیروز است و به زودی ایالاتی مانند فلوریدا، کارولینای شمالی و آریزونا را نیز به میدان پیروزی خود تبدیل خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش راهبرد معاصر، "جنیفر روبین" تحلیلگر "واشنگتن پست" در مقاله‌ای به این پرسش می‌پردازد که نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات آمریکا چه چیزی را به کارشناسان و افکار عمومی نشان می‌دهند؟ وی در این باره می‌نویسد:

 

«قابل توجه‌ترین و مهم‌ترین جنبه نظرسنجی ایالتی و ملی، میزان صحت و قوام آن است. طبق میانگین نظرسنجی‌های سایت ملی FiveThirtyEight از میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2020 درآمریکا، جو بایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات‌ها تاکنون با کسب امتیاز 7و نیم نسبت به رئیس جمهور دونالد ترامپ پیشتاز است. ماه هاست که هیچ نظرسنجی معتبری از مردم آمریکا، نشان دهنده پیروزی ترامپ در انتخابات آینده نیست».

 

اکثریت قریب به اتفاق نظرسنجی های منتشر شده اخیراً جو بایدن را با برتری یک رقمی بالا یا دو رقمی بالا نشان می دهند. در میشیگان ، ویسکانسین ، پنسیلوانیا ، فلوریدا و آریزونا - همه ایالت هایی که ترامپ در سال 2016 در آنها پیروز شد - نظرسنجی ها بایدن را با حداقل یک برتری ناچیز بر ترامپ نشان می دهد. در بسیاری از نظرسنجی ها ، او از برتری قابل توجهی در ایالت‌هایی نظیر میشیگان و ویسکانسین برخوردار است. ایالت ویسکانسین از جمله ایالت‌هایی است که به دلیل خشونت‌های اخیر صورت گرفته در شهرِ کنوشا، در نظر سنجی‌های اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته است و به همین خاطر در مرکز تلاش‌های دولت ترامپ برای اینکه ترس و عصبانیت و کینه سفید پوستان را نسبت به سیاهان گسترش دهد، قرار گرفته است. با این حال تاکنون این مسئله تاکنون محقق نشده است.

 

نظرسنجی CBS / YouGov که روز یکشنبه منتشر شد، حاکی از این است که بایدن در سطح ملی 10 امتیاز بیشتر از ترامپ دارد و هم چنین  ده امتیاز (نزدیک به 39 تا 49 درصد)  نیز از ترامپ در بحث تخفیف خشونت‌ها در آمریکا جلو است. در همین حال، CBS News عنوان کرده است، این تصور که ممکن است، خشونت بیشتر در حومه شهرها اتفاق بیفتند، در حالی رو به گسترش است که با باورهای خود حاشینه نشینان این شهرها تطابق ندارد و  نگرانی کمتری برای آن دسته از افرادی که در حومه شهرها زندگی می‌کنند، ایجاد شده است.  اکثریت قریب به اتفاق افراد این مناطق طرفدار رویکرد مقابله با خشونتی که توسط بایدن ترویج می‌شود، هستند. رای دهندگان احساس می کنند که راه پایان دادن به اعتراضات، انجام اصلاحات پلیس و رفع تبعیض است ، نه استفاده از اجرای قانون برای مجازات معترضین.

 

در این گزارش آمده است که حتی حامیان خود رئیس جمهور نیز متقاعد نشده‌اند که اتخاذ رویکرد دوم برای از بین بردن خشونت‌ها راهکار بهتری به شمار رود. از همه این‌ها مصیبت بارتر برای دونالد ترامپ این است که اکثر رای دهندگان با یک اختلاف زیاد حدودا 45 تا 55 درصدی انتخابات را رفراندومی در مورد بررسی عملکرد دوره 4 ساله اول ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ می‌بینند نه به عنوان یک انتخابات بین دو فرد که قرار است رئیس جمهور شوند و تنها 21 درصد طرفداران ترامپ و 24 درصد طرفداران بایدن خلاف این نظر را دارند و از انتخابات به عنوان یک اقدام روبه جلو یاد می‌کنند. در مورد معیارهایی همانند مراقبت از مردم(44 درصد تا 63 درصد)، خلق و خوی(37 درصد تا 59 درصد) و هوش(47 تا 56 درصد) نظرسنجی‌ها حاکی از این است که بایدن تاکنون شکست جانانه‌ای به ترامپ داده است. نزدیک به 50 درصد از رای دهندگان نیز ترامپ را به دلیل نوع سیاست‌هایی که برای مقابله با شیوع ویروس کویید 19 اتخاذ کرده مقصر دانسته و تنها 33 درصد سیاست‌های او را در این زمینه تایید می‌کنند. به طور خلاصه، پیام‌های تبلیغاتی ترامپ در مورد اجرای قانون و برقراری نظم ترامپ کارایی چندانی ندارد، زیرا بسیاری از رای دهندگان سیاست‌های او را موجب تشدید بیشتر هر چه بحران در داخل کشور می‌بینند. علاوه بر این موارد، اتهام ترامپ به بایدن در این مورد که بایدن در برقراری صلح ناتوان است و دچار تزلزل می‌شود نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. این اتهامات از آنجایی است که اکثر رای دهندگان رویکرد بایدن را در این باره می‌پسندند و دریافته‌اند که راه حل از بین بردن خشونت تنها مستلزم رسیدگی اساسی به دغدغه‌های طرفداران عدالت نژادی است کاری که ترامپ از انجام آن عاجز بوده است. ترامپ به جای اینکه طرفداران جدیدی را به خود جلب کند، با تحریکات و اقدامات چالشی‌اش عملا انتخاب را برای رای دهندگان سخت و دشوار ساخته و موقعیت آنها را به شدت تضعیف کرده است. این روند با ادعاهای دروغین ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات به دلیل اجرای رای‌گیری پستی نیز افزایش پیدا کرده است.

 

این احتمال بسیار زیاد است که بایدن در سه ایالتی که هیلاری کلینتون در سال 2016 (میشیگان ، ویسکانسین و پنسیلوانیا) آرای خود را از دست داده بود ، پیروز شود و اکثریت آرای انتخاباتی در آنها را به خود اختصاص دهد و سپس ایالاتی مانند فلوریدا ، کارولینای شمالی و آریزونا را نیز به میدان پیروزی خود تبدیل کند. اینکه ترامپ پرسنل نظامی و کهنه سربازان آمریکایی را که در جریان جنگ های آمریکا دچار آسیب و جراحت شده و یا جان خود را  از دست داده‌اند، بازنده و سربار جامعه آمریکا توصیف می کند، در نوع خود خشم زیادی را در میان ملت آمریکا ایجاد کرده است. این مسئله ممکن است موجب شود که برخی از طرفدران دونالد ترامپ وی را ترک کنند و به سمت جو بایدن متمایل شوند. آنچه برای ترامپ به شدت در این رابطه مضر است این است که پایگاه سفت و سخت و اساسی حمایتیِ خود را نه تنها در میان برخی از طرفدارانش بلکه در میان گروهی از سیاستمداران جمهوری خواه نیز از دست بدهد. این مسئله به معنای واقعی برای ترامپ یک فاجعه است. این موضوع را در صورت تحقق می‌توان مجازات سنگینی برای دونالد ترامپ در نظر گرفت که در دوره ریاست جمهوری خود رفتارهای ناشایست و نادرستی را از خود نشان داده است.

 

من گزارش گابریل شرمن را که دو ماه پیش نوشت را نیز کامل به خاطر می آورم که گفته بود «یک استراتژیست جمهوری خواهِ نزدیک به میچ مک کانل به من گفت که جمهوری خواهان روز کارگر را به عنوان آخرین مهلت برای ترامپ به تغییر اوضاع کنونی در نظر گرفته اند. بعد از آن، او دیگر تک و تنها است. روز کارگر به پایان رسید و هیچ چیز تغییر نکرد. اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا جمهوری‌خواهان به حرف خود عمل می‌کنند یا خیر».

 

نظر شما