شناسهٔ خبر: 42486710 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در دیدار وزیر امور خارجه سوئیس با مقامات ایرانی چه گذشت؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-وزیر امور خارجه سوئیس، صبح روز دوشنبه با همتای ایرانی خود در تهران دیدار و رایزنی کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا،وزیر امور خارجه سوئیس روز یکشنبه نیز با «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و در مراسم یکصدمین سالگرد روابط ایران و سوئیس شرکت کرد.
کاسیس در روز اول سفر خود به ایران به اصفهان سفر کرد و از برخی از مناطق تاریخی این شهر نیز بازدید کرد.
گفت‌وگو در مورد روابط دوجانبه، مسائل بین‌المللی و همچنین موضوع کانال مالی سوئیس از جمله محورهای رایزنی کاسیس با مقامات ایران بوده است.

توئیت وزیر خارجه سوییس بعد از دیدار با روحانی
 وزیر امور خارجه سوییس پس از دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان به محورهای گفت‌وگو در این دیدار اشاره کرد.
ایگناتسیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوییس پس از دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان که عصر دوشنبه برگزار شد، در صفحه توییترش نوشت: با رئیس‌جمهور حسن روحانی دیدار کردم.  تبادل نظر خوبی درباره آینده توافق هسته ای ایران و ثبات منطقه انجام شد. 
ایگناتسیو پیش از این با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد. 
حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار وزیر امور خارجه سوئیس با وی، با اشاره به اینکه معیار در روابط کشورها باید مقررات بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل باشد، اظهار داشت: آمریکا سالهاست که بدنبال حذف نظام جمهوری اسلامی و مداخله در امور داخلی ایران است و آقای ترامپ در یک محاسبه غلط فکر می کرد که با فشار به ایران و جنگ اقتصادی می تواند نظام جمهوری اسلامی را ظرف سه ماه از پای درآورد.
روحانی با تاکید بر اینکه ما به مقررات بین المللی و توافقات چند جانبه پایبند بوده و خواهیم بود، گفت: هر روزی که آمریکا تصمیم بگیرد از اشتباهات خود دست بردارد، اقدامات غیر قانونی خود را جبران کرده و به  قطعنامه 2231 و برجام برگردد، راه برای او باز است.
رئیس جمهور تاکید کرد: امروز برای آمریکایی ها کاملا روشن شده که اشتباه کرده اند و با فشار و تحریم به هدف خود نخواهند رسید.
رئیس جمهور، تحریم و جنگ اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ، ترور یک مقام عالیرتبه نظامی ایران در یک کشور دیگر و همچنین تعرض به حریم هوایی ایران را نمونه های بارز تروریسم اقتصادی، عملیات تروریستی و تروریسم هوایی از سوی این کشور عنوان کرد و افزود: انتظار ما از همه کشورهای دوست و آزاد جهان این است که در برابر تروریسم و اقدامات غیرقانونی که آمریکا در طی این سالها مرتکب آن شده، سکوت نکنند.
روحانی با بیان اینکه انتظار ما این بود که در شرایط شیوع ویروس کرونا، کشورهای اروپایی در برابر  تروریسم اقتصادی آمریکا که حتی مانع از ورود دارو به ایران شده است، اقدام عملی قاطع و صریحی انجام دهند، خواستار فعال تر شدن کانال مالی سوئیس و ایفای نقش موثر تر و مفید تر آن شد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود از سوئیس به عنوان یک کشور مهم در قاره اروپا نام برد و با اشاره به روابط خوب و دوستانه دو کشور طی سال های گذشته، بر توسعه روابط تهران – برن در زمینه های مختلف علمی، بهداشتی، کشاورزی، محیط زیستی و .. تاکید کرد.
 روحانی همچنین با اشاره به شیوع ویروس عالمگیر کرونا در بسیاری از کشورهای جهان، ابراز امیدواری کرد دو کشور با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در زمینه مقابله با بیماری کووید 19، همکاری های خود در این زمینه را توسعه دهند.
«ایگناتسیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس نیز در این دیدار، با اشاره به یکصدمین سالگرد تاسیس روابط سیاسی و دیپلماتیک دو کشور، روابط ایران و سوئیس را بسیار خوب و صمیمانه خواند و بر توسعه و تعمیق این روابط درهمه زمینه ها تاکید کرد.
وزیر خارجه سوئیس با اشاره به اهمیت رعایت قوانین و مقررات بین المللی از سوی همه کشورها، گفت: همه کشورهای جهان باید بدانند یک نظام حقوقی قوی در دنیا برقرار است تا بتوانند با امنیت خاطر زندگی کنند به همین خاطر مهم است که بویژه کشورهای قدرتمند به مقررات و قوانین بین المللی به طور کامل پایبند باشند.
ایگناتسیو کاسیس، با بیان اینکه از مشکلات ناشی از اعمال تحریم های آمریکا برای مردم ایران آگاه هستیم، گفت: کانال مالی سوئیس برای رفع این مشکلات طراحی و راه اندازی شده و برای ایفای نقش مفید این کانال تلاش خواهیم کرد.
وزیر امورخارجه سوئیس با بیان اینکه برای رفع مشکلات همچنان در کنار ایران هستیم و برای ایفای نقش خود تلاش خواهیم کرد، گفت: در این سفر دیدارهای بسیار خوبی با مقام های جمهوری اسلامی داشتم که این ملاقات ها می تواند مبنای توسعه و تقویت روابط دو کشور در زمینه های مختلف باشد.

توئیت وزیر خارجه سوئیس درباره 100 سال رابطه با ایران
 «ایگنازیو کاسیس» وزیر خارجه سوئیس در پیامی توییتری به روابط دوستانه ایران و سوئیس اشاره کرد و  نوشت: «روابط دیپلماتیک از دوستی و تجارت ناشی می‌شود. امروز ما 100 سال حضور در ایران را با نمایشگاهی در قلب تهران جشن می‌گیریم.»
وزیر امور خارجه سوئیس در ادامه تصاویری از حضور خود در مراسمی در دانشگاه تهران را منتشر کرد
 وزیر خارجه سوئیس  بامداد روز شنبه به منظور انجام سفری سه روزه به ایران در اولین مقصدش به اصفهان سفر کرد.

سفر وزیر خارجه سوئیس به اصفهان 
وزیر خارجه سوئیس روز 6 سپتامبر از جاذبه‌های دیدنی شهر اصفهان بازدید کرد.
به گزارش اسپوتنیک ، دور اول گفتگوهای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس صبح روز 7 ماه سپتامبر(دوشنبه) در تهران آغاز شد.
گفتنی است، وزیر خارجه سوئیس دو روز قبل و برای سفری سه روزه به ایران سفر کرد و روز یکشنبه از جاذبه‌های دیدنی شهر اصفهان بازدید کرد.
کاسیس همچنین روز گذشته با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد و امروز نیز با حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور نیز دیدار و گفتگو می کند.
وزیر خارجه سوئیس: اصفهان "مروارید خاورمیانه" است
ایگناتسیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس روز شنبه 15 شهریور پس از سفر به اصفهان با انتشار تصاویری در توییتر، شهر اصفهان را مروارید خاورمیانه توصیف کرد. 

دیدار رئیس مجلس ایران با وزیر امورخارجه سوئیس
رئیس مجلس ایران در دیدار با ایگنازیو کاسیاس، وزیر امورخارجه سوئیس اعلام کرد آمریکا نمی‌تواند مذاکره را به ایران تحمیل کند.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران در دیدار با ایگنازیو کاسیاس، وزیر خارجه سوئیس گفت: ملت ایران هرگز از خساراتی که به دلیل تحریم‌های آمریکایی به وجود آمده، نمی‌گذرد به همین دلیل آمریکا نمی‌تواند مذاکره را به ما تحمیل کند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت وی در این دیدار با بیان اینکه "ایران به دلیل تحریم های یکجانبه، ظالمانه و خلاف قانون آمریکا نسبت به این کشور بدبین هستند"، اظهار کرد: از این رو تصمیم قطعی دولت و ملت ایران تقویت اقتصاد و فناوری درونی جهت عبور از بحران با توجه به ظرفیت بالای کشورمان است.
وی با اشاره به اینکه "اروپا نباید تحت تأثیر سیاست‌های آمریکا قرار بگیرد به خصوص که اقدامات آنها باعث بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه شده است" ادامه داد: از این رو وظیفه داریم تا در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، فناوری، علمی و آموزشی روابط خود را گسترش دهیم به خصوص که اخیرا حسابی میان ایران و سوئیس برای تبادلات دارویی و غذایی باز شده که البته نباید به آن بسنده کرد.
ایگنازیو کاسیاس، وزیر خارجه سوئیس نیز در این دیدار با بیان اینکه " گشایش کانال مالی ایجاد شده اقدام کمی است و باید گسترش یابد" گفت: این کانال مالی به جریان سیال درآمدهای ایران به خصوص در حوزه غذا و دارو کمک می کند که البته اقدام کمی بوده و باید گسترش یابد.
وی با اشاره به حضور برخی شرکت های سوئیسی در ایران عنوان کرد: چند شرکت بزرگ سوئیسی علیرغم تحریم های موجود علیه ایران هنوز در این کشور حضور دارند و به کار خود ادامه می دهند.

گزارش وزیر خارجه سوئیس از سفر به ایران
وزیر خارجه سوئیس در پایان سفرش به تهران به اظهارنظر درباره نتایج این سفر پرداخت و وزارتخانه متبوعش هم بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرد.
بر اساس این گزارش، «ایگنازیو کاسیس» در پایان سفرش به ایران در پیامی توئیتری ضمن اشاره به دیدار خود با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران، اظهار کرد که طی این سفر تبادل نظر خوبی درباره آینده توافق برجام و ثبات در منطقه انجام شد.
وی ضمن انتشار تصاویری از این دیدار، لینک بیانیه وزارت خارجه سوئیس پیرامون سفر به تهران را در پیام توئیتری خود قرار داد.
در بیانیه وزارت خارجه سوئیس آمده است که «ایگنازیو کاسیس» وزیرامور خارجه این کشور در سفر رسمی خود به تهران با مقامات ایران پیرامون اختیارات حافظ منافع، تلاش‌ها برای ثبات منطقه و همچنین همکاری در زمینه‌های تجاری، علمی و حقوق بشری رایزنی کرد.
وزارت خارجه سوئیس همچنین در این بیانیه از ایران خواسته است تا به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد.
کاسیس با اشاره به ساز و کار مالی سوئیس برای تبادل کالاهای پزشکی و غذایی با ایران، گفت: با مکانیسم پرداخت برای صادرات دارو و غذا، ما نه تنها از شرکت‌های سوئیسی بلکه از مردم ایران نیز که تحت تحریم‌های ایالات متحده هستند، حمایت می‌کنیم.
در بیانیه وزارت خارجه سوئیس همچنین به دیدار وزیر خارجه این کشور با «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به تهران اشاره شده و آمده است که دو طرف در این دیدار از ایجاد یک گروه دوستی پارلمانی میان ایران و سوئیس استقبال کردند.
گفتنی است که ایگنازیو کاسیس وزیر خارجه سوئیس روز شنبه برای سفری سه روزه وارد ایران شد و با حسن روحانی رئیس جمهور، محمدجواد ظریف وزیر خارجه و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

توئیت وزیر خارجه سوئیس در پایان سفر به ایران
وزیر خارجه سوئیس در پایان سفر به ایران به دیدار خود با رئیس جمهور ایران و گفت وگوهای انجام شده اشاره کرد.
 «ایگنازیو کاسیس» وزیر خارجه سوئیس در پایان سفر خود به ایران در پیامی توئیتری به دیدار خود با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران اشاره کرد و نوشت که تبادل نظر خوبی درباره آینده توافق هسته ای ایران و ثبات در منطقه انجام شد.
وی در ادامه این پیام توئیتری تعدادی از عکس های دیدار خود با رئیس جمهور ایران را منتشر کرد و لینک بیانیه وزارت خارجه سوئیس درباره این سفر را قرار داد.
در بیانیه وزارت خارجه سوئیس آمده است که ثبات منطقه ای در خاورمیانه اولویت سیاست خارجه سوئیس به شمار می آید و آقای کاسیس در این دیدار آمادگی سوئیس برای ادامه پیشبرد گفت و گوهای سازنده میان کشورهای منطقه را اعلام کرده است.
وزارت خارجه سوئیس در این بیانیه از ایران خواسته تا به تعهدات هسته ای خود پایبند باشد.
کاسیس با اشاره به کانال تجاری بشردوستانه سوئیس، این کانال مالی را نمونه خوبی از همکاری ایران و سوئیس توصیف کرد.
بیانیه وزارت خارجه سوئیس به نقل از وزیر خارجه این کشور نوشت: «با مکانیزم مالی برای صادرات دارو و غذا، ما نه تنها از شرکت های سوئیسی حمایت کرده ایم بلکه به مردم ایران که در حال حاضر تحت تحریم های آمریکا هستند کمک کرده ایم.»
در این بیانیه به دیدار وزیر خارجه سوئیس با «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران اشاره شده و تاکید شده که آقای کاسیس از ایجاد گروه دوستی پارلمانی ایران و سوئیس استقبال کرده است.

وزیر خارجه سوئیس برای میانجیگری به تهران آمده ؟
کانال مالی سوییس از ابزارهایی بود که در یکی دو سال اخیر سوییسی‌ها برای تامین اقلام بشر دوستانه راه اندازی کردند. با این وجود انتظار می‌رود این کانال با بهره‌گیری از منابع ایران در سایر کشورها بتواند نقش موثرتری در تامین این اقلام ایفا کند.
سفری برای پاسداشت یکصد سال رابطه و بررسی نقشه راه تداوم مناسبات. «ایگنازیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس که نخستین سفر خود به ایران را دیروز با سفر به اصفهان آغاز کرد، از امروز رایزنی‌هایی خود را به مدت دو روز در تهران آغاز می‌کند.
او که از سال 2017 ردای وزارت امور خارجه سوئیس را بر تن کرده، علاوه بر دیدار با «محمدجواد ظریف»، با «حسن روحانی» و برخی دیگر از مقامات عالیرتبه ایران دیدارهایی را انجام خواهد داد؛ دیدارهایی که محور اصلی آنها، رایزنی و تبادل نظر در مورد موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوعات مربوط به کانال مالی سوئیس است.
براساس آنچه «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفته است، مهمترین جلسه وزیر امور خارجه سوئیس، «برگزاری یکصدمین سالگرد آغاز روابط دو کشور است». برخی از شخصیت‌های پارلمانی سوئیس، وزیر امور خارجه این کشور را در این سفر همراهی می‌کنند و برنامه ملاقات در مجلس شورای اسلامی برای آنها پیش‌بینی شده است.
سفر کاسیس در حالی انجام می‌شود که رئیس‌جمهور سوئیس در زمستان 94 به تهران آمد و در پی آن، نقشه‌راهی برای تداوم مناسبات دو کشور میان روسای جمهور دو کشور پی‌ریزی شد. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی هم در پاسخ به سفر همتای خود، در سال 97 به سوئیس سفر کرد که در پی آن، چارچوب‌های توسعه روابط دو کشور مورد تائید برن و تهران قرار گرفت. حالابه نظر می‌رسد وزرای امور خارجه ایران و سوئیس مترصد هستند با مروری بر روابط دو کشور در طول پنج سال گذشته، راه توسعه مناسبات تهران و برن را هموارتر از گذشته کنند.

پنج قرن رابطه، یکصد سال دوستی
براساس بررسی‌های صورت گرفته و گزارش‌های موجود، نخستین مراودات ایران و سوئیس از قرن هفدهم میلادی آغاز شد. در قرن نوزدهم، روابط دو کشور توسعه یافت به گونه‌ای که ناصرالدین شاه قاجار، در یکی از سفرهایی که به اروپا داشت،  به مدت پنج روز در سوییس اقامت داشت و دو کشور یک قرارداد دوستی و تجاری با یکدیگر را امضا کردند.
با وجود این رابطه نزدیک، ایران و سوئیس در پایتخت‌های یکدیگر نمایندگی نداشتند تا آنکه سوئیسی‌ها برای افتتاح نمایندگی‌شان در ایران پیشقدم شدند و در سال 1920، نمایندگی سوئیس در تهران تاسیس شد. این مناسبات در سال 1936، از سطح نمایندگی به سفارتخانه ارتقا یافت. از آن زمان تا پیروزی انقلاب اسلامی، روابط دو کشور توسعه یافت و سوئیسی در پروژه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی ایران مشارکت داشته و میزبان صدها دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌هایشان شدند.
به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و تسخیر سفارت آمریکا، روابط سیاسی تهران و واشنگتن در اردیبهشت 1359 قطع شد. از آن مقطع سوئیس به دلیل اعتمادی که تهران و واشنگتن به این کشور داشتند،  از 31 خرداد 1359 حفاظت منافع آمریکا در تهران را برعهده گرفت. همین مسئله موجب شد تا در همه سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سوئیسی‌ها نقش پیام‌رسان میان ایران و آمریکا را برعهده داشته باشند.  
عملکرد مثبت و نقش‌آفرینی بی‌طرفانه سوئیسی‌ها موجب شد تا این کشور در سال 2017 حفاظت منافع ایران در عربستان و بالعکس را هم برعهده بگیرد و از سال 2019 هم حفاظت منافع ایران در کانادا هم بر عهده سوئیسی‌ها گذاشته شد.

کانال مالی سوئیس به کجا رسید؟
با خروج آمریکا از برجام و اعمال یکجانبه تحریم‌ها علیه ایران از یکسو و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری از سوی واشنگتن، برن اعلام کرد درصدد راه‌اندازی یک کانال مالی برای تبادل کالاهای بشردوستانه به ویژه غذا و دارو است. سوئیسی‌ها به دور از هیاهو و صدور بیانیه‌های پی در پی، از مدت‌ها قابل رایزنی‌های گسترده‌ای را با مقامات مربوطه در ایران از یک طرف و بانک‌ها و شرکت‌های سوئیسی از طرف دیگر انجام دادند تا سازوکاری قابل اطمینان ایجاد کنند.
بهمن ماه گذشته بود که «مارکوس لایتنر» سفیر سوییس در تهران در نشست خبری در سفارت این کشور از ورود 180 هزار بسته از اقلام دارویی مورد نیاز بیماران پیوند اعضا به ایران خبر داد.  در این چارچوب، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است: «تاکنون دو مورد تراکنش از طریق کانال سوئیس انجام شده که اولین مورد آن به صورت آزمایشی در بهمن ماه سال گذشته صورت پذیرفت. در خرداد ماه سال جاری هم اولین عملیات رسمی این ‌کانال انجام گرفت که هر دو مورد شامل انتقال اقلام دارویی با استفاده از منابع موجود مالی ایران در سوئیس بود.»
 سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن قدردانی و استقبال از تلاش‌های سوئیس در پیگیری این کانال مالی تاکید کرد: ما در عین حال به دلیل برخی اقدامات مخرب ایالات متحده در قبال این کانال مالی، به نیات آمریکا تردید جدی داریم. البته روشن است که تمام اقداماتی که تاکنون از طریق این کانال مالی صورت گرفته با دارایی‌های ایران نزد سوئیس بوده است و اگر این کانال با رهایی از فشارهای آمریکا بتواند با بهره‌برداری از سپرده‌های ایران نزد کشورهای دیگر ارسال کالا و دارو را تسهیل کند، ما از آن استقبال می‌کنیم.»
به نظر می‌رسد سفر وزیر امور خارجه سوئیس فرصت خوبی را برای تهران و برن برای فعال‌تر کانال مالی سوئیس و بررسی راهکارهای ممکن برای رفع مشکلات آن است؛ مخصوصا آنکه به نظر می‌رسد با توجه به تراکنش‌های قبلی این کانال مالی، زمینه برای مبادله بیشتر دارو و توسعه دامن تبادل به سایر کالاها فراهم شده است و می‌توان به ارسال محموله‌های دیگر به ایران از طریق کانال مالی سوئیس امیدوار بود.
مبادلات صورت گرفته از طریق کانالی مالی سوئیس از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که سوئیس درباره این کانال مالی اعلام کرد که این مکانیسم به این جهت ایجاد شده تا از طریق آن بتوان نیازهای حیاتی برای مردم ایران را تامین کرد بدون آنکه تحریم‌های آمریکا علیه این کشور نقض شوند و آمریکایی‌ها نیز از ابتدای شکل‌گیری آن در جریان بوده‌ و مورد مشورت و رایزنی قرار می‌گرفتند.
ایران و سوئیس از روابط سیاسی دوستانه‌ و قابل اعتمادی با یکدیگر برخوردار بوده‌اند به گونه‌ای که می‌توان گفت سوئیس از جمله کشورهایی است که روابط نزدیک و دوستانه‌ای با ایران داشته است. سوییسی‌ها بویژه در سالهای گذشته نقش مهمی در کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا داشته‌اند.  
میزبانی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در ژنو، نقش سوئیس در تبادل زندانیان ایران و آمریکا در سال 2016، تبادل «مایکل وایت» و «مجید طاهری» و همچنین ایفای نقش این کشور در آزادی «سیروس عسگری» از جمله اقدامات سوئیس برای کاهش تنش در سال‌های اخیر میان ایران و آمریکا بوده است.
سیاستمداران سوئیسی در زمینه سیاست خارجی تلاش‌های این کشور در خصوص کاهش تنش در بحران بین آمریکا و ایران را مثبت ارزیابی کرده و آن را نتیجه 40 سال اعتماد به فعالیت سفارت سوئیس در تهران دانسته و نتیجه‌گیری می‌کنند همین امر وجهه سوئیس در افکارعمومی آمریکا را تقویت کرده است. حتی در اروپا گروهی معتقدند در بحران بین ایران و آمریکا نقش هیچ کشوری در اروپا مانند نقش سوئیس تا این حد با اهمیت نیست و سفارت سوئیس در تهران نقش مهمی در کاهش تنش بین تهران و واشنگتن داشته است.
اینک در آستانه سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران، مایک پمپئو از همتای سوییسی خود به خاطر نقش سازنده به عنوان حافظ منافع ما در ایران و کمک به محافظت و بازگردانی شهروندان آمریکایی تشکر کرد. همین مسئله هم موجب شده شنیدن حرف و حدیث‌هایی مبنی بر این شده است که مهمترین دستور کار وزیر امور خارجه سوئیس در سفر به تهران، رایزنی درخصوص مناسبات تهران و واشنگتن  است به ویژه آنکه ترامپ این روزها در مبارزات انتخاباتی از رقیب خود، جو بایدن عقب است و می‌خواهد از هر ابزاری در معادلات انتخاباتی در آمریکا به سود خود رقم بزند.
در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است: «این سفر ربطی به مسایل روابط ایران و آمریکا ندارد. این سفر از قبل و در چارچوب روابط دوجانبه و سفرهای منظم وزرای خارجه دو کشور برنامه‌ریزی شده که البته به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا با تاخیر انجام می‌شود.»
خطیب‌زاده افزوده: «تماس‌های شتابزده وزیر امور خارجه آمریکا با شخصیت‌هایی که قصد سفر به ایران دارند، مسئله تازه‌ای نیست و پمپئو از سر استیصال و ناچاری سعی می‌کند تا سیاست موهوم فشار حداکثری واشنگتن را به هر طریقی پیگیری کند و لذا تلاش می‌کند کشورهای ثالث را از روابط عادی با ایران منصرف کند که البته تاکنون شکست خورده است. همانطور که در موضوع سفر گروسی مدیرکل آژانس به تهران هم شکست خوردند، این بارهم این‌ فشارها شکست خواهد خورد.» او تاکید کرده: «جمهوری اسلامی ایران بارها موضع رسمی خود را نسبت به گردن‌کشی‌های رژیم ترامپ اعلام کرده است و تغییری در آن‌ ایجاد نشده است.»
"ایگنازیو کاسیس" روز شنبه در دیدار با استاندار اصفهان با اشاره به نقش میانجیگرانه سوییس بین ایران و آمریکا تصریح کرد: «تلاش سوییس آن است که حداقل‌های گفت ‌و گوی بین 2 کشور برقرار شود.». واقع امر این است که ایران در حسن نیت سوییس شک ندارد و همواره به ابتکارات این کشور با حسن نیت نگاه کرده است با این حال نباید انتظار داشت در این زمینه اتفاق خاصی بیفتد. کما اینکه در سال‌های اخیر هم چنین ابتکاراتی از سوی کشورها و شخصیت‌های مورد اعتماد تهران و واشنگتن نتیجه‌ای نداشته است. مهمترین دلیل این امر البته تناقضات رفتاری و گفتاری ترامپ و دولتمردان‌ آمریکایی است که زمینه ساز سلب اعتماد نه تنها تهران بلکه جامعه جهانی به این دولت شده است.  
حالا در آستانه انتخابات‌ آتی آمریکا و در شرایطی که راهیابی مجدد ترامپ به کاخ سفید در هاله ای از ابهام است، بعید است ابتکار عمل در این زمینه موفقیت‌آمیز باشد. با این اوصاف بهتر است سفر وزیر خارجه سوییس به تهران را از منظر توسعه روابط دوجانبه و یادآوری روابط تاریخی دو کشور ارزیابی کرد. دو کشور مستقل مانند ایران و سوییس نمی‌توانند و نباید مناسبات تاریخی خود را تحت الشعاع فشارها و مناسبات کشورهای ثالث بکنند.  

نظر شما