شناسهٔ خبر: 42474271 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

کاسیس: هدف از سفر به ایران تقویت روابط و ایجاد اعتماد است

دیدارهای دیپلماتیک وزیر امورخارجه سوئیس با مقام های ایرانی

صاحب‌خبر - وزیر امورخارجه سوئیس، صبح روز دوشنبه با همتای ایرانی خود در تهران دیدار و رایزنی کرد.
ایگناتسیو کاسیس در ادامه سفر سه روزه خود به ایران با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در مرکز مطالعات وزارت خارجه دیدار و رایزنی کرد.
به گزارش ایرنا از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و ایگنازیا کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس آخرین تحولات روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‫المللی شامل موضوعات و مسائل مرتبط با سوریه، یمن، روابط تجاری میان دو کشور، کانال مالی سوئیس را مورد بررسی قرار دادند.
وزیران خارجه ایران و سوئیس در این دیدار همچنین درباره برجام و سیاست‌های خصمانه ایالات متحده در راستای خرابکاری در روابط عادی سیاسی و اقتصاد خارجی ایران تبادل نظر کردند.
ظریف در این دیدار با ابراز خرسندی از برگزاری یکصدمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس، از تلاش‌های این کشور در جهت ارتقاء روابط دوجانبه قدردانی کرد و در عین حال بازگشت به تجارت عادی خارجی را اولویتی مهم برای ایران و جهان دانست.
وزیر امور خارجه سوئیس هم در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی دو کشور تعهد سوئیس درخصوص برجام و گسترش روابط در همه ابعاد را مورد تاکید قرار داد.
این دیپلمات ارشد سوئیسی در دو روز گذشته نیز با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد و در مراسم یکصدمین سالگرد روابط ایران و سوئیس که در سفارت این کشور اروپایی در تهران برگزار شده بود، شرکت کرد
وزیر خارجه سوئیس در روز اول سفر خود به ایران به اصفهان سفر کرد و از برخی از مناطق تاریخی این شهر نیز بازدید کرد.
وزیر امور خارجه سوئیس پس از دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان به محورهای این گفت‌وگو اشاره کرد.
گفت‌وگو در مورد روابط دو جانبه مسائل بین المللی و همچنین موضوع کانال مالی سوئیس از جمله محورهای رایزنی وزیر امور خارجه سوئیس با مقامات جمهوری اسلامی ایران است.
ایگناتسیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس پس از دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار ویدئویی از استقبال ظریف در این دیدار در پیامی توئیتری نوشت: صلح، توسعه اقتصادی و حقوق بشر از موضوعات بحث ثمربخشم با همتایم ظریف بود.
او در ادامه نوشت: خوشحالم که توانستیم باهم کانال بشردوستانه سوئیس را برای تامین مواد غذایی و دارویی مردم ایران فراهم کنیم.
ظریف: قدردان تلاش‌های سوئیس برای سبک کردن خرابکاری‌های آمریکا هستیم
وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی محورهای دیدارش با همتای سوئیسی خود را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در توئیتی نوشت: از میزبانی ایگناتسیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس در صدسالگی روبط دیپلماتیکی که بر اساس احترام دوجانبه پایدار مانده است، خرسند شدم.
وی افزود: گفت‌وگوهای عالی‌ درخصوص مسائل دوجانبه‌، منطقه‌ای و جهانی داشتیم. در حالی که قدردان تلاش‌های سوئیس برای سبک کردن خرابکاری‌های آمریکا هستیم، بازگشت دادوستدهای عادی اولویت جهانی است.
وزیر خارجه سوئیس: هدف از سفر به ایران تقویت روابط و ایجاد اعتماد است
وزیر امور خارجه سوئیس هدف خود از سفر به ایران و دیدار با مقامات این کشور را تقویت روابط دوجانبه و ایجاد اعتماد عنوان‌کرد.
ایگناسیو کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس که از روز شنبه در ایران به سر می‫برد، در گفت‫وگو با رادیو تلویزیون سوئیس (SRF) گفت: هدفش از این سفر تقویت روابط ایران و سوئیس است. این کار برای ایجاد اعتماد برای مسیر دوجانبه بین سوئیس و ایران و برای اختیارات حفاظت از منافع به عنوان واسطه بین ایالات متحده و ایران است.
وی در تشریح نقش سوئیس در بحبوحه تنش‫های بین ایران و آمریکا تاکید کرد: شما می‫توانید در زندگی اشتباه کنید و این بخشی از آن است. با این حال باید از دو چیز اجتناب کرد: اول داشتن انتظارات زیادی است زیرا جهان تغییر می‫کند، اما انسان‌ها در عرض پنج دقیقه تغییر نمی‫کنند. دوم انجام اقداماتی است که اعتماد را از بین می‫برد.
کاسیس با بیان این که نقش آفرینی سوئیس در مناسبات ایران و آمریکا تاکنون خیلی خوب پیش رفته است، یادآور شد: ما در صد سالگی روابط دیپلماتیک سوئیس و ایران، این مناسبت را گرامی داشتیم. این صد سال دیپلماسی پس از توافقی با عنوان: «تجارت و صلح» به وجود آمد و امروز نیز با گذشت یک قرن، همچنان برپایه تجارت و صلح است.
وزیر امور خارجه سوئیس در پاسخ به انتقادهایی که در خصوص نقض حقوق بشر در ایران می شود نیز گفت: حقوق بشر دستاورد دوران مدرن است. امروزه نیز اینگونه است که بسیاری از کشورهای جهان به حقوق بشر احترام نمی‫گذارند. بنابراین این سوال پیش می آید: سوئیس چه کاری باید انجام دهد؟ با هیچ یک از این کشورها وارد گفت‌وگو نشود، با آنها صحبت نکند؟ یا اینکه گفت‫وگوی با یکدیگر، ایجاد اعتماد و همچنین پرداختن به مسئله حقوق بشررا در کنار هم دنبال کند؟ سوئیس راه دوم را انتخاب کرده است.
وزیر امور خارجه سوئیس صبح دوشنبه با همتای ایرانی خود در تهران دیدار و رایزنی کرد. وی پس از این دیدار در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر، دیدار و رایزنی خود با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را ثمربخش ارزیابی کرد و نوشت: صلح، توسعه اقتصادی و حقوق بشر، مباحث ثمربخش با جواد ظریف همتای ایرانی‌ام بود. خوشحالم که می توانیم با هم کانال انساندوستانه سوئیس را برای انتقال مواد غذایی و تجهیزات پزشکی به مردم ایران راه اندازی کنیم.
دیدار وزیر امور خارجه سوئیس با روحانی
همچنین وزیر امور خارجه سوئیس که در ایران به سر می برد بعد از ظهر روز دوشنبه با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی دیدار و گفت‫وگو کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما