شناسهٔ خبر: 4246850 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

ریچارد فورر: موضع امریکا در قبال فلسطین ریاکارانه است

صاحب‌خبر -

عضو سابق «کمیته روابط عمومی امریکا و اسرائیل» (آیپک) به پرس تی‌وی گفت سیاست امریکا در قبال فلسطین ریاکارانه است.

این سخنان پس از آن مطرح شد که امریکا با انتقاد از ادامه شهرک‌سازی‌اسرائیل در سرزمین‌ها اشغالی، از رژیم تل آویو خواسته است به «50 سال اشغال» کرانه باختری و بیت المقدس شرقی پایان دهد.

دنیس مک‌دونا، رئیس دفتر کاخ سفید، روز دوشنبه درجمع اعضای گروه «جی استریت»، که یک لابی طرفدار اسرائیل اما منتقد دولت نتانیاهو است، گفت: «اشغال [کرانه باختری] که تقریبا 50 سال طول کشیده باید پایان یابد و مردم فلسطین باید حق زندگی و حکومت بر خود در کشور مستقل فلسطینی را داشته باشند.»

ریچارد فورر در واکنش به سخنان مک‌دونا گفت هر چند به نظر می‌رسد باراک اوباما و مک‌دونا در سخنان خود مبنی بر ضرورت پایان اشغال فلسطین از سوی اسرائیل صادق باشند اما آنها هیچگاه این سخنان را عملی نمی‌کنند. در واقع همه آنچه که واشنگتن در این زمینه انجام می‌دهد کمک به اشغالگری اسرائیل است.

فورر افزود اوباما به رغم صحبت‌هایی که درباره اعمال فشار برای پیشبرد راه‌حل تشکیل دو کشور مطرح می‌کند قاطعانه از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل حمایت کرده است و این یکی دیگر از جنبه‌های سیاست ریاکارانه واشنگتن در قبال مساله فلسطین است چرا که نتانیاهو آشکارا با راه‌حل تشکیل 2 کشور و تشکیل کشور فلسطینی مخالفت کرده است.

وی تاکید کرد امریکا با وجود آنکه از مخالفت نتانیاهو با راه‌حل تشکیل دو کشور اطلاع داشته خودش هم در این مسیر مانع‌تراشی کرده اشت.

فورر با اشاره به اینکه سخنان مک‌دونا با تشویق پیاپی حضار مواجه شد گفت نوع واکنش حضار به این صحبت‌ها دلیل دیگری است که از انزوای روزافزون تل آویو در دوره زمامداری نتانیاهو حکایت می‌کند.

خانه‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی در نزدیکی قدس اشغالی خانه‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی در نزدیکی قدس اشغالی

 

رژیم اسرائیل در جنگ شش روزه سال 1967 کرانه باختری از جمله بیت‌المقدس شرقی را اشغال کرد. از آن زمان، اسرائیل به گسترش شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در این  منطقه ادامه می‌دهد. این موضوع به مهم‌ترین مانع تلاش‌ها برای برقراری صلح در خاورمیانه تبدیل شده است.

سازمان ملل و بسیاری از کشورها شهرک‌سازی‌های اسرائیل را غیرقانونی می‌دانند. همچنین، بر اساس کنوانسیون ژنو، ساخت و ساز در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

ز س/م ح

 

نظر شما