شناسهٔ خبر: 42457384 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

کانال مالی و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی محور گفت‌وگوی تهران-برن

ایران و سوئیس پای میز مذاکره

صاحب‌خبر -

وزیر امور خارجه سوئیس طبق برنامه‌ریزی قبلی بامداد روز شنبه وارد ایران شد و در ابتدا سفری یک‌روزه به اصفهان داشت. وزیر امور خارجه سوئیس و هیات همراه پس از بازدید از آثار تاریخی اصفهان از جمله میدان امام (نقش جهان) و جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی این شهر در دیدار با استادان دانشگاه صنعتی اصفهان درباره گسترش تعاملات علمی، فرهنگی و فناوری به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه سوئیس با اشاره به شرایط دشوار تحریم‌ها و سخت بودن ارتباطات میان کشورها، دیپلماسی علمی را راهکاری برای تعامل بیش از پیش کشورها در جهت صلح و آشتی بیان کرد. دیدار و گفت‌وگو با عباس رضایی، استاندار اصفهان از دیگر برنامه‌های سفر وزیر امور خارجه سوئیس به اصفهان بود. وی پس از اصفهان به تهران آمد و در برنامه‌های رسمی ترتیب داده شده با محوریت یکصدمین سالگرد آغاز روابط دو کشور حضور یافت. به گزارش ایرنا، کاسیس که از سال ۲۰۱۷ میلادی ردای وزارت امور خارجه سوئیس را بر تن کرده، علاوه بر دیدار با محمدجواد ظریف، با حسن روحانی و برخی دیگر از مقامات عالی‌رتبه ایران دیدارهایی داشت؛ دیدارهایی که محور اصلی آنها، رایزنی و تبادل‌نظر درباره موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوعات مربوط به کانال مالی سوئیس بود.


محورهای مذاکره


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، محورهای اصلی مذاکرات و دیدارهای وزیر امور خارجه سوئیس را رایزنی و تبادل‌نظر درباره موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوعات مربوط به کانال مالی سوئیس عنوان کرد.
 صمت سعید خطیب‌زاده افزود: همانطور که قبلا هم گفته شده تاکنون ۲ تراکنش از طریق کانال مالی سوئیس انجام شده که نخستین آن به‌صورت آزمایشی در بهمن سال گذشته صورت پذیرفت. در خرداد امسال هم نخستین عملیات رسمی این کانال انجام گرفت که هر دو مورد شامل انتقال اقلام دارویی با استفاده از منابع موجود مالی ایران در سوئیس بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن قدردانی و استقبال از تلاش‌های سوئیس در پیگیری این کانال مالی تاکید کرد: ما در عین حال به‌دلیل برخی اقدامات مخرب ایالات متحده در قبال این کانال مالی، به نیات امریکا تردید جدی داریم. البته روشن است که تمام اقداماتی که تاکنون از طریق این کانال مالی صورت گرفته با دارایی‌های ایران نزد سوئیس بوده و اگر این کانال با رهایی از فشارهای امریکا بتواند با بهره‌برداری از سپرده‌های ایران نزد کشورهای دیگر ارسال کالا و دارو را تسهیل کند، ما استقبال می‌کنیم. این سفر فرصتی برای تبادل‌نظر و همفکری دو کشور برای فعال‌تر شدن کانال مالی سوئیس و بررسی راهکارهای ممکن برای رفع مشکلات است.
خطیب‌زاده به ترکیب هیات همراه وزیر خارجه سوئیس اشاره کرد و افزود: برخی از شخصیت‌های پارلمانی سوئیس هم وزیر خارجه سوئیس را در این سفر همراهی می‌کنند که برنامه ملاقات در مجلس شورای اسلامی برای ایشان پیش‌بینی شده است.


فرصتی برای توسعه کانال مالی


کانال مالی سوئیس از ابزارهایی بود که در یکی دو سال اخیر سوئیسی‌ها برای تامین اقلام بشردوستانه راه‌اندازی کردند. با این وجود انتظار می‌رود این کانال با بهره‌گیری از منابع ایران در سایر کشورها بتواند نقش موثرتری در تامین این اقلام ایفا کند. با خروج امریکا از برجام و اعمال یکجانبه تحریم‌ها علیه ایران و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری، برن اعلام کرد درصدد راه‌اندازی یک کانال مالی برای تبادل کالاهای بشردوستانه به‌ویژه غذا و دارو است. سوئیسی‌ها دور از هیاهو و صدور بیانیه‌های پی در پی، از مدت‌ها قابل رایزنی‌های گسترده‌ای را با مقامات مربوطه در ایران از یک طرف و بانک‌ها و شرکت‌های سوئیسی از طرف دیگر انجام دادند تا سازکاری قابل اطمینان ایجاد کنند. به‌نظر می‌رسد سفر وزیر امور خارجه سوئیس فرصت خوبی برای تهران و برن برای فعال‌تر کانال مالی سوئیس و بررسی راهکارهای ممکن برای رفع مشکلات آن است. به‌ویژه آنکه به‌نظر می‌رسد باتوجه به تراکنش‌های قبلی این کانال مالی، زمینه برای مبادله بیشتر دارو و توسعه دامنه تبادل به سایر کالاها فراهم شده و می‌توان به ارسال محموله‌های دیگر به ایران از طریق کانال مالی سوئیس امیدوار بود. مبادلات صورت گرفته از طریق کانالی مالی سوئیس از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که سوئیس درباره این کانال مالی اعلام کرد این مکانیسم به این دلیل ایجاد شده که از طریق آن نیازهای حیاتی مردم ایران تامین شود؛ بدون آنکه تحریم‌های امریکا علیه این کشور نقض شود و امریکایی‌ها نیز از ابتدای شکل‌گیری آن در جریان بوده و مورد مشورت و رایزنی قرار می‌گرفتند.


آیا میانجی‌گری در کار است؟


ایران و سوئیس از روابط سیاسی دوستانه و قابل اعتمادی با یکدیگر برخوردارند؛ به‌گونه‌ای که می‌توان گفت سوئیس از جمله کشورهایی است که روابط نزدیک و دوستانه‌ای با ایران داشته است. سوئیسی‌ها به‌ویژه در سال‌های گذشته نقش مهمی در کاهش تنش‌ها میان ایران و امریکا داشته‌اند. میزبانی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، نقش سوئیس در تبادل زندانیان ایران و امریکا در سال ۲۰۱۶، تبادل مایکل وایت و مجید طاهری و همچنین ایفای نقش در آزادی سیروس عسگری از جمله اقدامات سوئیس برای کاهش تنش میان ایران و امریکا در سال‌های اخیر بوده است. سیاستمداران سوئیسی در زمینه سیاست خارجی تلاش‌های این کشور برای کاهش تنش بین امریکا و ایران را مثبت ارزیابی کرده و آن را نتیجه ۴۰ سال اعتماد به فعالیت سفارت سوئیس در تهران دانسته و نتیجه‌گیری می‌کنند همین امر وجهه سوئیس در افکار عمومی امریکا را تقویت کرده است.

حتی در اروپا گروهی معتقدند در بحران بین ایران و امریکا نقش هیچ کشوری در اروپا مانند سوئیس تا این حد بااهمیت نیست و سفارت سوئیس در تهران نقش مهمی در کاهش تنش بین تهران و واشنگتن داشته است. همزمان با سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا از همتای سوئیسی خود به‌خاطر نقش سازنده به‌عنوان حافظ منافع این کشور در ایران و کمک به محافظت و بازگردانی شهروندان امریکایی تشکر کرد. همین مسئله هم موجب شنیده شدن حرف و حدیث‌هایی مبنی بر اینکه مهم‌ترین دستور کار وزیر امور خارجه سوئیس در سفر به تهران، رایزنی در زمینه مناسبات تهران و واشنگتن است، شده است؛ به ویژه آنکه ترامپ این روزها در مبارزات انتخاباتی از رقیب خود، جو بایدن عقب است و می‌خواهد از هر ابزاری در معادلات انتخاباتی در امریکا به سود خود استفاده کند. در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: این سفر ربطی به مسائل روابط ایران و امریکا ندارد.

این سفر از قبل و در چارچوب روابط دوجانبه و سفرهای منظم وزرای خارجه دو کشور برنامه‌ریزی شده که البته به‌دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا با تاخیر انجام شد. خطیب‌زاده افزود: تماس‌های شتابزده وزیر امور خارجه امریکا با شخصیت‌هایی که قصد سفر به ایران را دارند، مسئله تازه‌ای نیست و پمپئو از سر استیصال و ناچاری سعی می‌کند سیاست موهوم فشار حداکثری واشنگتن را به هر طریقی پیگیری کند؛ بنابراین تلاش می‌کند کشورهای ثالث را از روابط عادی با ایران منصرف کند که البته تاکنون شکست خورده است. همانطور که در موضوع سفر گروسی، مدیرکل آژانس به تهران هم شکست خوردند، این بار هم این فشارها شکست خواهد خورد. او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها موضع رسمی خود را نسبت به گردن‌کشی‌های رژیم ترامپ اعلام کرده و تغییری در آن ایجاد نشده است.

نظر شما