شناسهٔ خبر: 42457210 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر خارجه سوئیس در ایران؛ آیا كاسیس حامل پیام آمریکاست؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-برخی گمانه‌ها از احتمال انتقال پیام واشنگتن به تهران توسط وزیر خارجه سوئیس حکایت دارد اما آغازگر سفر آقای کاسیس به ایران، سفر یک روزه به شهر تاریخی اصفهان بود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،سفر آقای کاسیس در چارچوب جشن صدمین سالگرد مناسبات دیپلماتیك سوئیس و ایران انجام شده است اما برخی ناظران حضور یک مقام عالی رتبه سوئیس در ایران را با اهمیت ارزیابی می‌کنند.
پس از این سفر یک روزه وزیر خارجه سوئیس برای دیدارهای رسمی به تهران خواهد رفت.
سوئیس از حدود 40 سال پیش تاکنون وظیفه حفاظت از منافع آمریکا در ایران را برعهده دارد. در پی تسخیر سفارت آمریكا در تهران در سال 1359 و قطع روابط ایران و آمریكا، سوئیس از 31 خرداد همان سال مسئولیت حفاظت از منافع آمریكا در تهران را برعهده گرفت.

تماس تلفنی وزیر خارجه آمریکا با همتای سوئیسی خود
از همین رو وزیر خارجه آمریکا  با همتای سوئیسی خود قبل از سفر وی به ایران گفتگوی تلفنی داشته است.
سوئیس که همواره منتقل کننده پیام‌های تهران و واشنگتن برای یکدیگر بوده است با تشدید تنش‌ها میان دو کشور که با افزایش تحریم‌های واشنگتن علیه ایران همراه شده، نقش کلیدی تری پیدا کرده است.
وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه سوئیس از کمک‌های این کشور در مراقبت و بازگرداندن شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران، تشکر کرده است.
دیپلمات‌های سوئیس در سال‌های گذشته توانستند در تبادل زندانی میان ایران و امریكا نقش مثبتی ایفاء کنند. در سال 2016 میلادی چند زندانی دو تابعیتی ایرانی- آمریکایی توانستند از طریق سوئیس به آمریكا بازگردند و در مقابل هفت ایرانی نیز از زندان‌های آمریکا آزاد شده و به ایران بازگشتند.
در سال 2020 میلادی نیز یک افسر سابق ارتش آمریکا به نام مایكل وایت كه به 10 سال زندان در ایران محكوم شده بود، پس از دو سال زندانی شدن از ایران اخراج شد. هم‌زمان با بازگشت آقای وایت به آمریکا، سیروس عسگری، دانشمند ایرانی اجازه یافت تا از آمریكا به ایران بازگردد.
ایران کاردار سوئیس را در ارتباط با «اظهارات جنگ طلبانه مقامات آمریکا» به وزارت خارجه احضار کرد
انجام اولین معامله در سازوکار مالی سوئیس؛ 180هزار بسته دارو به تهران رسید
از همین رو برخی تحلیل گران معتقد هستند که سوئیس می‌تواند نقش اساسی در زمینه كاهش تنش بین تهران و واشنگتن داشته باشد. در روزهای اخیر برخی محافل خبری سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران را از این جهت حائز اهمیت می‌دانند كه معمولا آمریكا از طریق این كشور پیام‌های خود را به ایران ارسال می‌كند.
سوئیس همچنین در سال 2017 حفاظت از منافع ایران در عربستان و بالعكس و از سال 2019، حفاظت از منافع ایران در كانادا را برعهده گرفته است؛ دو کشوری که روابط‌‌ شان با ایران یا پرتنش بوده یا پرتنش شده است.
براساس برنامه پیش‌بینی شده قرار است وزیر خارجه سوئیس با رییس‌جمهور، رییس مجلس، وزیر خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت و کند. نشست با نمایندگان شرکت‌های سوئیسی که در بخش‌های بهداشت و درمان فعال هستند از دیگر برنامه‌های وزیر خارجه سوئیس است.

یافتن راهکاری برای تأمین مالی کانال بشر دوستانه سوئیس
به نظر می رسد در دیدار وزیر امور خارجه سوئیس با مقامات ایرانی، گفتگو بر سر كانال پرداخت مالی سوئیس جهت صدور كالاهای بشردوستانه به ایران و بحث پیرامون تحولات جدید مذاكرات هسته‌ای ایران و نیز خاورمیانه از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.
پیش از این اعلام شده بود که سوئیس در حال كار كردن روی یك كانال مالی برای ارسال كالاهای انسان‌دوستانه مانند دارو و تجهیزات پزشکی به ایران است. از همین رو یافتن راهکاری برای تأمین مالی کانال بشر دوستانه سوئیس از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که به عنوان مثال 50 معامله در انتظار تامین مالی این كانال هستند.
در پی اعمال تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه ایران برای تعلیق برنامه هسته‌ای، سوئیس به عنوان کشوری اروپایی به مراودات تجاری خود با ایران ادامه داد.
آقای کاسیس كه از سال 2017 مسئولیت وزارت خارجه سوئیس را برعهده دارد تا پیش از این به تهران سفری نداشته است

سفر وزیر امورخارجه سوئیس به ایران در صدمین سال روابط دو کشور
به گزارش رادیو بین المللی فرانسه ،ایگنازیو کاسیاس، وزیر امورخارجه سوئیس، همزمان با صدمین سال روابط ایران و سوئیس روز شنبه به ایران سفر کرد و پس از بازدید از شهر اصفهان با مقام‌های جمهوری اسلامی دیدار کرد. مهمترین برنامه سفر وزیر خارجه سوئیس شرکت درجلسه یکصدمین سالگرد آغاز روابط دو کشور است .
محورهای اصلی مذاکرات و دیدارهای این دیپلمات سوییسی در تهران،  رایزنی و تبادل نظر در مورد موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی و همچنین موضوعات مربوط به کانال مالی سوئیس اعلام شده است.
سفر کاسیاس در حالی انجام می‌شود که رئیس‌جمهور سوئیس در زمستان 94 به تهران سفر کرد و حسن روحانی نیز در سال 97 به سوئیس سفر کرد.
به گزارش سایت خانه ملت، ایگنازیو کاسیاس روز یکشنبه در دیدار با محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم جشن صدسالگی آغاز روابط میان ایران و سوئیس، تقویت روابط میان دو کشور را بیش از پیش رقم بزند و ما بتوانیم به نقش خود به عنوان حافظ منافع به خوبی عمل کنیم.
وزیر خارجه سوئیس با اشاره به کانال مالی که اخیرا میان دو کشور باز شده است، اظهار داشت: این کانال مالی به جریان سیال درآمدهای ایران به خصوص در حوزه غذا و دارو کمک می‌کند که البته اقدام کمی بوده و باید گسترش یابد.
وی با اشاره به حضور برخی شرکت‌های سوئیسی در ایران عنوان کرد: چند شرکت بزرگ سوئیسی علیرغم تحریم های موجود علیه ایران هنوز در این کشور حضور دارند و به کار خود ادامه می‌دهند.
وزیر خارجه سوئیس خاطرنشان کرد: تلاش حداکثری خود را برای پیشبرد گفتمان بین المللی و تقویت روابط دوجانبه خواهیم داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت:  علیرغم اینکه مواضع اخیر شورای امنیت خوب بود اما بدعهدی در توافق هسته ای جزء خاطرات تلخ ایرانیان است لذا در انتظار جبران آن هستیم.
قالیباف همچنین در این دیدار، از اروپا خواست که «تحت تأثیر سیاست‌های آمریکا» قرار نگیرد. قالیباف با بیان اینکه سوئیس همواره در راستای صلح جهانی و مسائل بشردوستانه گام برداشته است، یکصدمین سالگرد آغاز روابط دیپلماسی میان ایران و سوئیس را تبریک گفت و افزود: در سال های گذشته توافقنامه و سند همکاری میان دو کشور به امضا رسید که پیگیری مفاد آن به تقویت روابط دو کشور کمک می‌کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وظیفه داریم در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، فناوری، علمی و آموزشی روابط خود را گسترش دهیم به خصوص که اخیرا حسابی میان ایران و سوئیس برای تبادلات دارویی و غذایی باز شده که البته نباید به آن بسنده کرد.

نظر شما