شناسهٔ خبر: 42441762 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیسی در نشست با اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر:

ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها صادقانه‌ترین برخورد را در مبارزه با مواد مخدر دارد/ کشت خشخاش در افغانستان زیر چتر آمریکا انجام می‌شود

رئیس قوه قضاییه گفت: افزایش تولید موادمخدر و کشت خشخاش در افغانستان زیر چتر حمایتی آمریکایی‌ها صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در نشست با اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: اینکه شاهد هستیم در افغانستان در سال‌های اخیر کشت خشخاش افزایش یافته و لابراتوار‌های متعدد تا ۵۰۰ نوع از انواع روانگردان‌ها را در این کشور تولید می‌کنند این اقدام کاملا زیر چتر آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: آمریکا در کشور خود، در بسیاری از شهرهایش رسما توزیع موادمخدر را قانونی کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: ناو‌های امریکا در منطقه چتر امنیتی خود را بر سر باند‌های قاچاق موادمخدر گسترانده است.

وی افزود: بنابراین از آن‌ها نمی‌توان در مبارزه جدی و واقعی با موادمخدر انتظار مساعدت داشت.

رئیس دستگاه قضا گفت: سازمان‌های بین المللی به جمهوری اسلامی ایران به خاطر مبارزه جدی و موثر با موادمخدر ۸ مدال داده اند و ده‌ها بار از جمهوری اسلامی تشکر کرده اند، اما این تشکر و حمایت فقط در حد حرف است و در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: اگر آن‌ها برای مبارزه با موادمخدر اراده جدی داشته باشند، این معضل قابل برطرف شدن است.

وی در ادامه سخنان خود در جمع اعضای ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: صداقت جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با موادمخدر در ۴۰ سال گذشته بر همه اثبات شده و میزان کشفیات و برخورد‌های صورت گرفته با باند‌های قاچاق موادمخدر در این مدت گواه این صداقت است.

وی اضافه کرد: دیگران که خودشان آلودگی دارند و برخی کشور‌های منطقه که از محل فروش موادمخدر درآمد دارند، خودشان در موضع اتهام هستند.

رئیس دستگاه قضا گفت: مبارزه با موادمخدر را از اول انقلاب جدی گرفتیم و در تمام این مدت همواره دنبال تشدید مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر بوده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: اما در سازمان‌های بین المللی و نیز امریکا و کشور‌های اروپایی، اراده‌ای جدی برای این مبارزه نمی‌بینیم بلکه دست بعضی از خود این کشور‌ها را در قاچاق و توزیع موادمخدر مشاهده می‌کنیم.

وی گفت: ما باید برای جلوگیری از آسیب دیدن جدی نسل‌های خود اقداماتمان را در مبارزه با موادمخدر تشدید کنیم و در این مسیر حتی نیاز به اصلاح قوانین داریم، حتما باید این کار صورت گیرد تا مبارزه را جامع‌تر و تاثیرگذارتر کند.

رئیس قوه قضاییه افزود: مساله کاهش عرضه و تقاضای موادمخدر در کشور از سیاست‌های مهم است که باید همه اقدامات در این جهت بسیج شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: همه اقدامات اطلاعاتی در این زمینه مهم و محوری است و حتما باید دستگاه‌های مربوط و مسئول در این زمینه از کمک مردمی و بسیج استفاده کنند، زیرا در این مسیر کارساز است.

در این نشست سردار مومنی دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر و شماری از اعضای این ستاد ضمن بیان گزارشی از وضع موجود ترانزیت و قاچاق موادمخدر در دنیا، این وضعیت را درباره کشور خودمان نیز گزارش دادند.

همچنین در این جلسه اعضای ستاد چالش های موجود در زمینه مبارزه با موادمخدر در ایران و نیز دستاوردهای کشورمان در مقابله با موادمخدر در ۴۱ سال گذشته را تبیین کردند.

در این نشست گفته شد برخی موانع و مشکلات که در مسیر مبارزه تاثیرگذار با موادمخدر در کشور وجود دارد از جمله نیاز به افزایش زمان مدت حبس معتادان متجاهر، مصادره اموال قاچاقچیان موادمخدر و غیرقابل بازگشت بودن آن به قاچاقچیان و رفع موانع موجود برای برخورد جدی با خرده فروشان موادمخدر بیان شد.

نظر شما