شناسهٔ خبر: 42440880 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

وضعیت شناسی بلاک چین و رمز ارز‌ها در ایران در یک اثر

دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، کتاب وضعیت شناسی پژوهش های بلاک چین و رمز ارزها در ایران را برای شناخت رمز ارزها به چاپ رسانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، فضای مجازی زیست بومی است که همزمان با توسعه فزاینده خود، اندیشه حاکم و فرهنگ ممزوج با آن را نیز منتشر می کند. جریان تولید اندیشه و پویایی های تمدنی حاصل از فضای مجازی، بر کاربر غلبه پیدا می کند و می تواند هویت او را متحول، متکامل یا متزلزل کند.

از منظری دیگر، فضای مجازی موانع فضای واقعی را در ابلاغ جهانی پیام وحی کاهش داده و بدلیل تنوع نمادهای آن، در اشکال مختلف تصویری، پویانمایی، آواتارها و موارد مشابه از قاصریت بیان کلامی و نوشتاری کاسته و فرصت کم نظیری در تبلیغ دین و پردازش کلام وحی در تکامل ادراکی انسان ها فراهم کرده است.

بدیهی است در مواجهه فعالانه و فرصت محور با چنین پدیده ای، آنچه که اولویت پیدا می کند، اندیشه حاکم بر آن است. اندیشه ای که علاوه بر وحیانی بودن، سعادت دنیا و آخرت انسان را مد نظر داشته و جزء جزء حرکت انسان را در راستای غایتی بزرگ و روحانی برنامه ریزی نماید. اندیشه ای که به فضای مجازی تعالی بخشیده و ایده های ناب برای تولید فضای مجازی پیشرفته، سالم و مفید داشته باشد. این اندیشه که جز در اسلام و آموزه های اهل بیت (سلام الله علیهم اجمعین) قابل جستجو نیست، دقیقا نقطه قوت و دست برتر حکومت اسلامی در فضای مجازی مطلوب به مسلمانان و مستضعفان جهان است.

انتشارات دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، کتاب وضعیت شناسی پژوهش های بلاک چین و رمز ارزها در ایران(با تمرکز بر پژوهش های اسلامی)، نوشته سید علی اکبر فال اسیری را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

 کتاب وضعیت شناسی پژوهش های بلاک چین و رمز ارزها در ایران(با تمرکز بر پژوهش های اسلامی)، در دو بخش توسط نویسنده تدوین شده است.

بخش اول: مرور پژوهش های حوزه بلاک چین و رمز ارزها در ایران، عنوان بخش اول است. عناوین دیگر این بخش: یافته های مربوط به مجموع پژوهش های کشور، شاخص های ساختاری، شاخص محتوایی، چند تحلیل قابل استفاده از نمودار طبقه بندی موضوعی، یافته های مربوط به پژوهش های اسلامی.

بخش دوم: عنوان بخش دوم این کتاب گزارش پژوهش های اسلامی، است. عناوین دیگر این بخش عبارت است از: مقالات، پایان نامه ها، کتاب ها، ضمیمه ها.

ویژگی های اثر

1. تبیین و تحلیل فضای مازی امروزی

2. بررسی رمز ارزها تحدیدها و فرصت ها

3. پرداختن به پژوهش اسلامی درباره رمز ارزها

4. آوردن مقالات، پایان نامه ها و کتاب ها در مورد رمز ارزها

برشی از کتاب

در صفحه 29 این کتاب درباره رمز ارز بیت کوین این مطالب به رشته تحریر درآمده است:

بیت کوین یکی از واقعیت های عصر حاضر است که در کنار فرصت ها، تهدیدها و مخاطراتی را برای سیستم اقتصادی کشورها به همراه دارد. در حال حاضر بیت کوین به عنوان پرکاربردترین او با ارزش ترین پول مجازی در دنیای واقعی است. بیت کوین که در واقع یک نوآوری اینترنتی ابا کارکردهای مشابه «پول بی پشتوانه» یا «پول حکومتی» است، یک وسیله برای نقل و انتقال یا ذخیره ارزش با ماهیت غیرمتمرکز محسوب می گردد که به سرعت در فضای مجازی فراگیر شده و به کاربران این امکان را میدهد تا بدون هیچ واسطه ای تمامی مراحل انتشار، پردازش و معاملات را انجام دهند.

مباحث بسیاری در مورد ماهیت بیت کوین وجود دارد؛ آیا واقعا بیت کوین را می توان به عنوان یک ارز، سرمایه یا کالا در نظر گرفت؟ روند گسترش استقبال از بیت کوین باعث گردیده بررسی ابعاد بیت کوین و استفاده آن در سیستم اقتصادی در دستور کار مراکز پژوهشی، مراکز فقهی، مجالس قانونگذاری و بانک های مرکزی بسیاری از کشورهای جهان قرار گیرد که ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

بسیاری از صاحب نظران معتقدند بیت کوین می تواند کارکردهای مشخصی را که پول سنتی و پول الکترونیک در اقتصاد بر عهده دارد را در دنیای حقیقی ایفا نماید. به عقیدهی نویسندگان این تحقیق، ایفای نقش پولی بیت کوین در نگاه اولیه و به خودی خود با قوانین شریعت و اصول اسلامی مغایرت ندارد، بنابراین به عنوان پول مجازی ( ارز دیجیتال) پذیرفته شده است. لکن در نگاه ثانویه و با لحاظ مسائل و چالش هایی که بر سر راه استفاده از این ارز دیجیتال قرار دارد، باید قوانین مناسب و نظارت دقیقی وضع و اعمال گردد، تا وسیله ای قابل اتکاء و اعتماد در مبادلات شود.

انتشارات دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی کتاب «وضعیت شناسی پژوهش های بلاک چین و رمز ارزها در ایران(با تمرکز بر پژوهش های اسلامی)»، نوشته سید علی اکبر فال اسیری را در قطع وزیری و 104 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی به آدرس: قم، خیابان شهید صدوقی، خیابان فردوسی، ساختمان نعیم مراجعه کنند./826/ن601/ق

کتابی برای شناخت فضای مجازی و رمز ارزها

نظر شما