شناسهٔ خبر: 4233834 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

عزل و نصب‌ در ارتش يمن توسط انصارالله

دبير کل شوراي همکاري خليج فارس در ديدار با سفير آمريکا در يمن با وي درخصوص آخرين تحولات يمن بحث و گفت‌وگو کرد. درهمين حال منابع يمني اعلام کردند که عبد ربه منصور هادي با پيشنهاد انتقال مذاکرات از رياض به قاهره مخالفت کرده است.

صاحب‌خبر - به گزارش افکارنیوز، عبداللطيف بن راشد الزياني، دبيرکل شوراي همکاري خليج فارس با متيو تولر، سفير آمريکا در صنعاء که از شهر جده در غرب عربستان ماموريت خود را به عنوان سفير آمريکا در يمن انجام مي‌دهد، ديدار و با وي درخصوص آخرين تحولات يمن و تلاش‌ها براي "حفظ امنيت و ثبات" اين کشور بحث و گفت‌وگو کرد.

الزياني در اين ديدار درباره تلاش‌ها براي حمايت از عبد ربه منصور هادي، رئيس‌جمهوري مستعفي يمن که با هدف "حفظ امنيت و ثبات يمن" صورت مي‌گيرد گفت‌وگو کرد. همچنين دو طرف تکميل روند سياسي براساس طرح شوراي همکاري خليج فارس و نتايج گفت‌وگوي "ملي" را مورد بررسي قرار دادند.

مخالفت منصور هادي با پيشنهاد انتقال مذاکرات از رياض به قاهره

از سوي ديگر منابع نزديک به هيات مذاکرات يمن در مصاحبه با روزنامه "الوطن" عربستان اعلام کردند که مقامات روسيه به عبد ربه منصور هادي اطلاع دادند جنبش انصارالله يمن (شيعيان حوثي) تمايل دارد مذاکرات از رياض به قاهره انتقال داده شود يا همچنان در صنعاء باقي بماند اما هادي با اين پيشنهاد مخالفت کرده است.

برخي از گروه‌ها و احزاب يمني و در راس آنها جنبش انصارالله يمن نيز مخالف انتقال مذاکرات ميان گروه‌ها از صنعاء به مکان ديگري هستند.

جنبش انصارالله يمن اعلام کرده که انتقال مذاکرات از صنعاء به رياض به منزله مداخله کشورهاي عربي حوزه خليج فارس در امور داخلي يمن است.

هادي فراهم کردن مقدمات نشست رياض را بررسي مي‌کند

در همين حال منابع سياسي يمن در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌اي "الشرق الاوسط" اعلام کردند که عبد ربه منصور هادي مقدمات براي کنفرانس رياض درباره يمن و نيز اسامي کساني که نماينده وي، دولت و ساير گروه‌هاي جدايي‌طلب جنوب يمن هستند را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

منابع يمني عنوان کردند که منصور هادي، احمد عوض بن مبارک، مدير سابق دفتر خود را در عربستان مامور پيگيري مقدمات انتقال مذاکرات ميان برخي از گروه‌هاي يمني به عربستان تعيين کرده که پيش‌بيني مي‌شود اواخر ماه جاري ميلادي آغاز شود.

درخواست هادي از چين براي اجراي توافق راه‌اندازي اسکله عدن

از سوي ديگر عبد ربه منصور هادي در ديدار با سفير چين در يمن، خواست تا توافق امضا شده ميان دو کشور براي راه‌اندازي و توسعه اسکله عدن را که هزينه آن حدود ۵۰۷ ميليون دلار است و با حمايت مالي چين صورت مي‌گيرد، اجرايي کند.

چين برخلاف بسياري از کشورهاي غربي و همچنين آمريکا که سفارت خود را در صنعاء بسته‌اند، سفارت خود را در صنعاء تعطيل نکرده است.

استقبال سازمان ملل از خروج نيروهاي امنيتي از اطراف منزل خالد بحاح

از سوي ديگر جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل به يمن از اقدام نيروهاي امنيتي يمني براي پايان "حصر خانگي خالد بحاح، نخست‌وزير مستعفي و ساير اعضاي دولت وي" استقبال کرد.

وي تصريح کرد که اين اقدام فضاي اعتماد را به مذاکرات سياسي جاري برمي‌گرداند و مي‌تواند آغازي براي عادي‌سازي اوضاع سياسي و امنيتي يمن باشد.

تظاهرات انصارالله در محکوم کردن مداخله‌هاي خارجي

در همين حال جنبش مردمي انصارالله يمن روز دوشنبه در شهر "إب" راهپيمايي با عنوان "با هم براي تصميمي مستقل و وطني داراي ثبات تلاش کنيم" برگزار کرد.

شرکت‌کنندگان در اين راهپيمايي با در دست گرفتن پلاکارت‌ها و سر دادن شعارهايي مداخله‌هاي خارجي در امور يمن را محکوم کردند. آنها همچنين تاکيد کردند که تا زمان تحقق اهداف انقلاب به روش انقلابي خود ادامه مي‌دهند.

عزل و نصب‌ فرماندهان ارتش توسط انصارالله

در همين حال کميته عالي امنيتي وابسته به انصارالله يمن در نشست خود يحيي عباد الرويشان، يکي از فرماندهان نظامي انصارالله را به عنوان فرمانده پدافند هوايي و الخضر سالم را به عنوان فرمانده نيروهاي هوايي تعيين کرد.

اين کميته همچنين تصويب کرد که نيروهاي هوايي و پدافند هوايي تحت نظارت مستقيم حسين خيران، رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح باشند.

در همين حال محمود الصبيحي، وزير دفاع در دولت مستعفي يمن در اولين فعاليت خود از زمان حضورش در عدن از فرودگاه بين‌المللي عدن و اردوگاه "بدر" وابسته به ارتش يمن بازديد کرد.

نظر شما