شناسهٔ خبر: 4232827 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

روزنامه نگار امریکایی: امریکا حاکمیت کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت

صاحب‌خبر -

یک روزنامه نگار پژوهشگر امریکایی گفت در پی سخنان تحریک آمیز اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل،  امریکا ممکن است به وتو کردن قطعنامه های ضد اسرائیلی در شورای امنیت سازمان ملل پایان دهد و فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسد.

 وِین مَدسن در حالی در مصاحبه اخیر خود با شبکه پرس تی وی توقف مخالفت‌های امریکا با قطعنامه‌های ضد اسرائیلی شورای امنیت را محتمل دانست که باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا روز پنج شنبه در یک گفت وگوی تلفنی به نتانیاهو گفت واشنگتن بعد از مخالفت او با پذیرش ایده تشکیل کشور فلسطینی در تبلیغات انتخاباتی خود، در روابط با تل آویو تجدید نظر خواهد کرد.

 کاخ سفید همچنین در پی پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه، دورنمای توقف حمایت دیپلماتیک امریکا از اسرائیل در سازمان ملل را مطرح کرد.

 مدسن در حالی که به سخن اخیر اوباما درباره روابط واشنگتن-تل‌آویو اشاره داشت گفت : « به نظر من منظور از "ارزیابی مجدد" ممکن است این باشد که امریکا دیگر قطعنامه‌های پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر محکومیت گسترش شهرک‌سازی اسرائیل را وتو نخواهد کرد.»

وی احتمال داد امریکا به قطعنامه حاکمیت و استقلال کشور فلسطین که ممکن است به عضویت فلسطین در سازمان ملل منجر شود، رای ممتنع دهد.

تصویر وین مدسن، نویسنده و روزنامه نگار پژوهشگر امریکایی، در مصاحبه تلفنی با شبکه پرس تی وی

 

مدسن افزود: « فکر نمی کنم اوباما با حرکات کنونی برخی کشورها از جمله کشورهای اروپایی در به رسمیت شناختن استقلال فلسطین، کاملا مخالفت کند. به نظر من وی (اوباما) به این مطلب اشاره داشت.»

این روزنامه نگار امریکایی در ادامه با بیان این که ممکن است اوباما روابط نظامی با اسرائیل را حفظ کند ، گفت: «اما وی در جبهه دیپلماتیک اختیارات زیادی برای دخالت در روابط امریکا با اسرائیل دارد.»

مدسن خاطر نشان کرد، اوباما با مخالفت یهودیان دموکرات که از بایکوت سخنرانی نتانیاهو در کنگره امریکا حمایت کردند، مواجه نخواهد شد.

 این روزنامه کهنه‌کار گفت به نظر وی منظور اوباما از تجدید نظر در روابط امریکا با اسرائیل، به حوزه «دیپلماتیک» مربوط می شود و به این ترتیب ممکن است ظرف یک سال آینده یا پس از آن، شاهد عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل باشیم.

 پیش از این در ماه جاری (مارس 2015) نتانیاهو به دعوت جمهوری خواهان امریکا، در جلسه مشترک کنگره این کشور سخنرانی کرد.

 وی در سخنرانی خود نزدیک به چهل دقیقه علیه مذاکرات هسته‌ای ایران لفاظی کرد و به واشنگتن هشدار داد برای دستیابی به یک «توافق بد» با جمهوری اسلامی ایران مذاکره می کند.

 مدسن در بخشی دیگر از اظهارات خود گفت نتانیاهو هرگز به روند صلح خاورمیانه پایبند نبوده است.

 این خبرنگار امریکایی نتانیاهو را به دروغ گویی درباره روند صلح خاورمیانه متهم کرد و گفت: « وی (نتانیاهو) گفته است خواهان یک راه حل دو کشوری است، در حالی که به روند گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری و شرق اورشلیم (بیت المقدس)  ادامه داده است.»

 بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 120 شهرکی که رژیم اسرائیل از سال 1967 بعد از اشغال اراضی فلسطین در کرانه باختری از جمله شرق بیت المقدس ساخته است، سکنی گزیده اند.

 بسیاری از کشورهای جهان و سازمان ملل متحد شهرک‌های اسرائیل را غیرقانونی می دانند چرا که این اراضی در جنگ 1967 از سوی رژیم اسرائیل اشغال شده و بر مبنای مفاد کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از طرف اشغالگر در سرزمین‌های اشغال شده ممنوع است.

 ن م/ د ب

نظر شما