شناسهٔ خبر: 4229638 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت-قدیمی | لینک خبر

پیروز ایزدی: کشورهایی مانند لهستان معتقدند آمریکا امنیت آن‌ها را تامین‌ می‌کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است کشورهای اروپای شرقی و مرکزی مانند لهستان وابستگی زیادی به آمریکا دارند و بر این نظر هستند که آمریکا امنیت آن‌ها را تامین می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمهوریت ;

یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است کشورهای اروپای شرقی و مرکزی مانند لهستان وابستگی زیادی به آمریکا دارند و بر این نظر هستند که آمریکا امنیت آن‌ها را تامین می‌کند.

پیروز ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از برگزاری کنفرانس ضد ایرانی در لهستان، گفت: اکثر کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و انگلیس به دنبال SPV (ساز و کار ویژه مالی ) و حفظ برجام هستند تا ایران را به نوعی در برجام حفظ  کنند ولو این‌که به ایران امتیاز دهند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد SPV ، اکنون تبدیل به Hspv شده و دامنه آن محدودتر شده و شامل کمک‌های بشردوستانه می‌شود به دلیل این‌که به تحریم‌های آمریکا برخورد نکند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد:‌ بنابراین، در داخل اتحادیه اروپا شکاف وجود دارد و کشورهایی که اروپای جدید، اروپای شرقی و مرکزی را تشکیل می دهند به آمریکا نزدیک‌تر بوده و دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا هستند، از طرفی آمریکا هم سعی می‌کند با حمایت از این کشورها هم اتحادیه اروپا را تضعیف کند، هم با استفاده از آن‌ها سیاست‌های خودش را پیش ببرد. از این منظر می‌توان دریافت که چرا این کنفرانس ضد ایرانی در لهستان برگزار می‌شود.

ایزدی خاطرنشان کرد: لهستان با توجه به تهدیدی که از ناحیه روسیه احساس می‌کند، معتقد است کشورهای اروپایی‌، ارتش اروپایی نیستند و اروپا نمی‌تواند چتر امنیتی برای آن‌ها فراهم کرده و از آن‌ها حمایت نظامی کند.

وی در پایان افزود: بنابراین، چنین کشورهایی به آمریکا وابستگی زیادی دارند و معتقد هستند که آمریکا می تواند امنیت ‌آن‌ها را تامین کند، در نتیجه به شدت هوای آمریکا را داشته و سعی می‌کنند که بیش‌تر دنباله روی از آن‌ها داشته باشند.

انتهای پیام
خبرنگار: فاطمه خوش نیت
دبیر: فاطمه ابوطالبی

نظر شما