شناسهٔ خبر: 42216759 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

دبیر اجرایی خانه کارگر هرمزگان مطرح کرد:

اوضاع نابسامان کارگران در سطح شهر بندرعباس/ کارگران فصلی چشم انتظار تحقق وعده استاندار/ احداث ساختمان کارگران معطل اختصاص زمین

دبیراجرایی خانه کارگر استان هرمزگان با بیان اینکه کارگران فصلی در شهر بندرعباس در وضعیت نامناسبی قرار دارند، گفت: چندین سال است که برای ساخت مجموعه رفاهی و خدماتی کارگران فصلی نیازمند همکاری اداره کل مسکن و شهرسازی هستیم و استاندار قول های مساعدی دادند که چشم انتظار تحقق این وعده ها هستیم.

صاحب‌خبر -

اسماعیل حاجی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اوضاع نابسامان کارگران در سطح شهر بندرعباس، اظهار کرد: متاسفانه کارگران فصلی که برای کار به این شهرستان سفر می‌کنند از شرایط مناسبی برخوردار نیستند که این مسئله علاوه بر اینکه خود آنها را با مشکل مواجه کرده عدم رسیدگی باعث بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی نیز شده است.

وی ادامه داد: با وجود تمام این شرایط، شیوع بیماری کرونا هم مشکلات را دو چندان کرد که البته سعی شد با تمام کاستی هایی که وجود دارد در حد توان به این قشر کمک کنیم. برخی خیرین و اعضای خود انجمن های کارگری همت کردند و توانستیم علاوه بر ماسک و لوازم بهداشتی، اقلام غذایی نیز در بین این عزیزان توزیع کنیم.

hogl_60633

حاجی زاده اضافه کرد: اگر در شهر گشت و گذاری داشته باشید در مکان های خاصی مانند فلکه یادبود و یا کنار پارک‌جنگلی این کارگران را خواهید دید که در آفتاب سوزان بندرعباس در شرایط بسیار نامناسب تجمع‌کرده‌اند و هیچ امکاناتی برای زندگی روزمره در اختیار ندارند تا جایی که در کنار جوی‌های خیابان حمام می‌کنند و شب‌ها در حاشیه شهر روی شن های داغ می خوابند. واقعا برازنده و زیبنده بندرعباس نیست که تا به این میزان کارگران فصلی از امکانات اولیه محروم باشند و شان انسانی آنها زیر پا گذاشته شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان هرمزگان تصریح کرد: حدود چهارسال پیش طرحی ارائه شد مبنی بر اینکه زمینی در اختیار ما برای ساخت و احداث محلی برای ساماندهی کارگران فصلی قرار گیرد. برنامه ریزی های بسیار خوبی در این راستا انجام گرفت و اعتبار مورد نیاز تا حد بسیار زیادی تامین شد، طبق برنامه ریزی ها قرار شد محلی را به عنوان خوابگاه و اسکان این عزیزان در نظر بگیریم که در کنار آن بتوانیم امکانات رفاهی مناسبی را نیز برای این کارگران و سایر کارگران استان مانند سالن ورزشی، دانشگاه علمی کاربردی، درمانگاه کارگری و دیگر امکانت خدماتی احداث کنیم.

o45k_60631

وی تصریح کرد: برای دریافت زمین رایزنی های بسیاری انجام گرفت حتی خود استاندار در خرداد ماه سال گذشته این وعده را دادند که تخصیص زمین برای ساخت این مجموعه کارگری را پیگیری کنند. جلساتی نیز برگزار شد اما متاسفانه نتیجه ای به همراه نداشت. برای تحقق این امر دست به دامان خیلی‌ها شدیم و از نمایندگان مجلس و فرمانداری شهرستان خواستیم به مسئله ورود کنند که تا این لحظه گشایشی حاصل نشده است و در آخرین پیگیری اداره کل مسکن و شهرسازی عنوان کرد که کارشناس قوه قضائیه باید زمین را قیمت‌گذاری کند تا ما از این طریق بتوانیم صاحب زمین شویم. برخی پیشنهادات نیز مربوط به زمین هایی با فاصله بسیار زیاد از مرکز شهر است که در واقع هزینه رفت و آمد کارگران را بسیار افزایش می‌دهد و عملا برای آنها به صرفه نخواهد بود.

123556

حاجی زاده گفت: اگر بخواهیم از شخص زمین خریداری کنیم به صرفه تر است تا اینکه به این گفته مسئولان اداره مسکن عمل کنیم، بسیاری از زمین ها در سطح شهر به سفره خانه ها و باغ های پذیرایی تخصیص داده شده است که بنا بود ماهیتی گردشگری داشته باشند اما تنها پاتوقی برای استعمال دخانیات شده، حال آنکه می شود چند متر نیز برای رفاه این کارگران تخصیص داد. طبق قانون ساماندهی کارگران فصلی وظیفه شهرداری است که از این کانال نیز ورود کردیم. شهردار بندرعباس بیان کرد که باید مصوبه آن در شورای شهر به تصویب برسد که امیدواریم بتوانیم از این طریق به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان هرمزگان بیان کرد: برای تحقق این امر از جانب مسکن برای دریافت زمین با مشکلات متعددی روبه رو بوده ایم که نیاز است تا زمانی که اعتبار از ما گرفته نشده همه مسئولان و ذیربطان چه جناب استاندار چه اداره کل مسکن و شهرسازی و چه شهرداری و فرمانداری همت کنند تا بتوانیم به اوضاع این کارگران سامان ببخشیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در نظر داریم با احداث این محل کارگران فصلی را ساماندهی و شناسنامه دار کنیم و سامانه ای برای این قشر طراحی کنیم که هر فرد بر اساس مهارت خود در این سامانه نام نویسی شود. همچنین طرح هایی نیز در راستای بیمه کارگری و آموزش این کارگران نیز در نظر داریم. عملی شدن تمامی این برنامه ها منوط به دریافت زمین است که امیدواریم بتوانیم با همکاری مسئولان به آن جامه عمل بپوشانیم.

وی اظهار کرد: فرماندار شهرستان بندرعباس در این زمینه بسیار تلاش و پیگیری کردند و جلسات متعددی برگزار شد اما متاسفانه کسانی که باید حضور داشته باشند و قدرت تصمیم گیری دارند در جلسات حضور پیدا نمی کنند و کارمندان و رئیس دفتر خود را به جلسه می فرستند که هیچ قدرت و اختیاری ندارند و این مسئله باعث می شود که تصمیم گیری به تاخیر بیفتد.

نظر شما