شناسهٔ خبر: 42188115 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

تأثیر فضای مجازی بر سبک زندگی زنان جامعه اسلامی

گزارش «وضعیت‌شناسی پژوهش‌های زنان و فضای مجازی(با تمرکز بر پژوهش‌های اسلامی)» منتشر شد که براساس نتایج این تحقیق، در خصوص تأثیرات فضای مجازی بر سبک زندگی زنان جامعه اسلامی فقط سه اثر در قالب مقاله وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، دوازدهمین شماره از آثار پژوهشی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی با عنوان وضعیت‌شناسی پژوهش‌های زنان و فضای مجازی در پورتال این پژوهشکده منتشر و در دسترس عموم قرار گرفت.

گزارش «وضعیت‌شناسی پژوهش‌های زنان و فضای مجازی(با تمرکز بر پژوهش‌های اسلامی)» اثر فاطمه کریمی دردشتی است که در 56 صفحه منتشر شده است.

در این کتاب به بررسی پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص زنان و فضای مجازی پرداخته شده است. براساس این پژوهش‌ 158 تحقیق در این زمینه صورت گرفته است. از نکات جالب توجه این پژوهش میزان یافته‌های مربوط به پژوهش‌های اسلامی در این زمینه است.

در این تحقیق از مجموع 158 اثر، سه اثر به عنوان آثار اسلامی شناخته شده که معیار انتخاب این آثار، مستندات و ارتباط با مسائل دینی است و جالب اینکه تمام پژوهش‌های اسلامی در قالب مقاله انجام شده و پایان نامه و کتابی در این حوزه یافت نشده است.  

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است؛ در دنیای امروز فضای مجازی تأثیر به‌سزایی در زندگی انسان‌ها دارد و روز به‌ روز با توسعه علم و فناوری اطلاعات، بر اثرگذاری آن افزوده می‌شود. فضای مجازی یعنی فرصت‌ها و تهدیدها. در واقع، با علم کامل و دقیق بر فضای مجازی است که می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. در این میان، ضرورت پرداختن به پژوهش‌های اسلامی در عرصه فضای مجازی، به ویژه به علت تأثیر آن بر زنان احساس می‌شود.

بخش مهمی از جامعه هدف فضای مجازی، زنان هستند. از جمله تأثیرات فضای سبک زندگی، مدگرایی، اعتماد به نفس، کسب و کار و ... است. زنان در طول تاریخ نقش‌هایی را ایفا کرده‌اند که حاکی از اثرگذاری عواملی بر آنها بوده است و به همین دلیل، مطالعه و پژوهش در حوزه زنان، با توجه به نقش ایشان در خانواده و جامعه، اهمیت ویژه‌ای دارد. در همین راستا، اندیشمندان عرصه معارف اسلامی به دنبال تأثیرات فضای مجازی بر سبک زندگی زنان جامعه اسلامی پرداخته‌اند که در این نوشته نویسنده گرامی به دنبال این مهم برآمده است.

در اثر حاضر نویسنده ابتدا درصدد جمع‌آوری، بررسی و مطالعه آثار گذشته در هر موضوع برآمده است و ماحصل آن، استخراج شاخص‌های ساختاری، محتوایی، پوشش زمانی، جنسیت و مرکز آموزشی این پژوهش‌هاست که در این اثر به آن پرداخته شده است.

برای مطالعه وضعیت‌شناسی پژوهش‌های زنان و فضای مجازی اینجاکلیک کنید.

 

 

 

انتهای پیام

نظر شما