شناسهٔ خبر: 42125195 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

طراحی جدید؛

دانشمندان دومین ماسک گرافینی را نیز ساختند

یک گروه مهندسی در انگلستان ماسک‌های صورتی طراحی کرده است که با کمک گرافین ساخته شده‌اند و به راحتی از عبور ذرات ریز به دهان را به حداقل می‌رساند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، گرافین برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ توسط دو محقق دانشگاه منچستر استخراج شد و از آن روز به بعد تحولی را هم در دنیای علوم و هم در دنیای ما ایجاد کرد. این ماده شگفت‌انگیر دارای خواص فیزیکی باورنکردنی‌ای از جمله نسبت استثنائی مقاومت به وزن، رسانای الکتریکی و حرارتی موثر و مهم‌تر از همه انعطاف‌پذیری بالا است.

حال محققان گروه مهندسی ورسارین در انگلیس ماسک صورتی را با فیلتر بسیار قوی ساخته‌اند که در آن، به منظور محافظت بیشتر در مقابل باکتری‌های موجود در هوا و به حداقل رساندن شیوع ویروس‌ها از گرافین استفاده کرده‌اند.

این ماسک با یک لایه پوششی ساخته شده از ماده پلی‌گرین (Polygrene) تقویت شده است. پلی‌گرین یک ماده پیشرفته مبتنی بر گرافین و نانین است. این ماسک تنها محصول تائید شده گرافینی است که توسط شورای گرافین تائید شده است.

این ماسک جدید در مقایسه با ماسک پارچه‌ای DIY، از سطح بسیار بیشتری محافظت می‌کند و به راحتی می‌تواند از عبور ۹۵ درصد از ذرات بزرگ‌تر از ۳ دهم میکرون جلوگیری کند و به همین دلیل خطر انتقال ویروس به فرد را به شدت کاهش دهد.

شرکت ورسارین با کمک شریک چینی‌اش این ماسک را طراحی و تولید کرده و با توجه به اینکه بسیاری از استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های صادر شده توسط سازمان بهداشت جهانی را رعایت می‌کند.

ورسارین که در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده، از فناوری مبتنی بر مواد اختصاصی بهره می‌برد تا راهکار‌های جدید مهندسی با قابلیت تاثیر زیاد ارائه دهد. محققان این شرکت مواد و فرآیند‌های پیشرفته‌ای را برای برآورده کردن نیاز‌های خاص مشتریان خود به کار می‌برد.

افزودن گرافین به پلیمر یکی از راهکار‌هایی است که به محققان امکان می‌دهد با استفاده از فرآیند‌های تولید موجود، محصولات نوآورانه طراحی و تولید کنند. پلی‌گرین نیز یکی از این مواد است که با مخلوط مواد پایدار سلولزی ترکیب شده است.

ورسارین تاکنون ۱۲۰ هزار سفارش برای ماسک خود دریافت کرده است که گسترش کووید ۱۹ را به حداقل می‌رساند. البته این شرکت کمی دیر وارد بازار رقابت بر سر ماسک‌های نانو و گرافینی شده است. شرکت دیگری به نام «دایرکتا پلاس» تقریبا دو ماه پیش ماسک‌های تقویت شده خود با گرافین را با نام G+ روانه بازار کرد. با این حال با وجود سفارشات زیاد، ورسارین نسبت به آینده این ماسک جدید نیز خوش‌بین است.

نظر شما