شناسهٔ خبر: 42092900 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مهلت ارسال آثار به جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تمدید شد

دبیر اجرایی نخستین دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت از تمدید مهلت ارسال آثار برای انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت، جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، حسن علایی فعال با اعلام این خبر که زمان ارسال آثار برای انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت، جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تمدید شد، گفت: تقریباً از ۲ ماه گذشته فراخوان را اعلام کردیم و اطلاع رسانی و تبلیغات انجام گرفت. طبق فراخوان اولیه مدتی که برای جمع‌آوری آثار در نظر گرفته بودیم تا ناشرین و مراکز پژوهشی و دانشگاه ها آثار را برای ما ارسال کنند آخر مردادماه بود اما  بنا به دلایلی این فراخوان تمدید شد.

وی با اشاره به دلایل موجود برای تمدید فراخوان عنوان کرد: اولین دلیل برای تمدید فراخوان این است که این دوره چون اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار پژوهشی است، مخاطبین ما اعم از ناشرین، مراکز پژوهشی و پژوهشگران در مورد عنوان فراخوان ابهام داشتند.

دبیر اجرایی نخستین دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت تصریح کرد: عنوان فراخوان «اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت، جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» است. در حین کار متوجه شدیم مخاطبین این فراخوان نسبت به موضوعاتش ابهام دارند و ناشرین و مراکز پژوهشی فکر می‌کنند باید آثاری را بفرستند که درباره شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی تولید شده است.

وی افزود: ما عنوان کردیم که این‌گونه نیست و موضوع فراخوان همان موضوعات نه‌گانه‌ای بود که در فراخوان اعلام کردیم اعم از نظامی، امنیتی، حقوقی، سیاسی و... . در واقع اسم و عنوان این فراخوان «جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی» است و ارتباطی با موضوعات مربوط به این شهید بزرگوار ندارد.

علایی فعال اظهار کرد: بنابراین فرصت دوباره‌ای را برای مراکز پژوهشی و ناشرین به وجود آوردیم تا مخاطبین کارهایشان را به‌موقع بفرستند. بعد از رفع این ابهام، روند ارسال آثار شتاب بیشتری پیدا کرد و این اواخر دبیرخانه با تعداد عناوین بیشتری مواجه شده است.

وی با اظهار به اینکه از ابتدای شروع کار تمدید این فراخوان را مدنظر داشتیم، درعین‌حال گفت: ما سعی کردیم این کار در دو مرحله انجام شود و با اعلام آخر مردادماه انگیزه‌ای به ناشرین و مراکز پژوهشی بدهیم تا به‌موقع آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

دبیر اجرایی نخستین دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت با یادآوری اینکه فراخوان شامل کتاب‌ها و رساله‌های دکتری است، تصریح کرد: یعنی کتاب‌ها با موضوعات نه‌گانه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ منتشر شده و رساله‌های دکتری که طی دو سال گذشته دفاع شده است، امکان شرکت در جشنواره را دارند. اما در روند کار با مشکلی خصوصاً در حوزه جمع‌آوری رساله‌های دکتری مواجه شدیم.

وی در خصوص مشکلات مربوط به جمع­‌آوری رساله‌های دکتری برای شرکت در این دوسالانه گفت: وزارت علوم محدودیتی برای دسترسی به متن کامل رساله‌های دکتری دارد و بر اساس بخش‌نامه‌ای به مراکز دانشگاهی دسترسی به متن کامل رساله‌های دکتری را منوط به گذشت حداقل دو الی سه سال از دفاع آن رساله کرده است.

علایی فعال به اهمیت رساله‌های دکتری اشاره کرد و در ادامه گفت: چون یکی از پایه‌های اصلی این دوسالانه جمع آوری رساله‌های دکتری است و اهمیتش به‌مراتب بیشتر از جمع‌آوری کتب است لذا این فراخوان را تمدید کردیم تا فرصت کافی برای توجیه مراکز دانشگاهی به وجود بیاوریم که بتوانیم متن کامل این رساله‌ها را دریافت کنیم و در سیر ارزیابی قرار دهیم.

وی با اشاره به تحت تأثیر قرار گرفتن فعالیت‌های فرهنگی به علت بیماری کرونا اظهار کرد: به علت بیماری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی که برای یک دوره کاملاً طبیعی برنامه‌ریزی‌شده بود، جوابگوی کار نبود و باعث نگرانی شد که به درصد قابل‌توجهی از آثار اعم از کتاب یا رساله‌های دکتری دسترسی پیدا نکنیم. لذا تصمیم گرفتیم فراخوان را تمدید کنیم و فرصت کافی برای اطلاع رسانی به وجود بیاوریم تا مراکز پژوهشی، دانشگاهی و ناشرین بتوانند به‌موقع کارها را برای ما ارسال کنند.

دبیر اجرایی نخستین دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت به ضعف ساختاری در دسترسی به مراکز فعال در حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: مخاطبین ما در این فراخوان ناشرین، مراکز دانشگاهی و مراکز پژوهشی و پژوهشگران‌اند، اما سامانه‌ای که بتوان به‌راحتی به این‌ موارد دسترسی پیدا کرد متأسفانه وجود ندارد و این ضعف ساختاری است. بانک جامع اطلاعاتی‌ وجود ندارد که مثلاً ناشرین دفاع مقدس چه کسانی‌اند؟ مراکز پژوهشی در حوزه دفاع مقدس کدام‌هایند؟ و یا کدام دانشگاه‌ها رساله‌های دکتری را با عنوان دفاع مقدس و مقاومت کار کردند؟ 

وی ادامه داد: ما در عمل به این ضعف ساختاری رسیدیم و متوجه شدیم که با حرکتی معمولی نمی‌توانیم فراخوان را اعلام کنیم و نسبت به جمع‌آوری حداکثری کتاب‌ها و رساله‌های دکتری موفق شویم. لذا به‌طور عملی به این رسیدیم که فراخوان باید تمدید شود.

علایی با بیان اینکه مرحله ارزیابی آثار از اول شهریورماه انجام خواهد شد، اظهار کرد: خوشبختانه در زمان‌بندی که برای برگزاری این دوسالانه در نظر گرفتیم، با توجه به اطلاعاتی که داشتیم، برای مرحله ارزیابی و داوری فرصت موسعی در نظر گرفتیم. کار ارزیابی را متوقف به جمع‌آوری آثار در مرحله دوم نمی‌کنیم و ضمن اینکه فراخوان را تمدید می‌کنیم ان­‌شاءالله از اول شهریورماه شروع به ارزیابی آثار خواهد شد.

وی اعلام کرد: چون موضوع ما دفاع مقدس و مقاومت است مهلت اتمام فراخوان برای ارسال آثار را روز آخر هفته دفاع مقدس سال جاری که مصادف با چهلمین سال گرامیداشت دفاع مقدس است، قرار دادیم. زمان اعلام نتایج، ۲۵ آذرماه، روز پژوهش است و تا آن موقع گروه‌های داوری فرصت لازم را دارند تا به ارزیابی تمامی آثار بپردازند.

دبیر اجرایی نخستین دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت در خاتمه اظهار کرد: از تمامی ناشرین و مراکز پژوهشی تشکر می‌کنیم که احساس مسئولیت کردند و در این رخداد فرهنگی با ما مشارکت کردند. امیدواریم در این فرصت باقی‌مانده سایر مراکز پژوهشی و انتشاراتی نیز آثار خود را ارسال کنند.

نظر شما