شناسهٔ خبر: 42047796 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

۱۲ دلیل برای فرار به جلو امارات در عادی‌سازی با صهیونیست‌ها

یک رسانه قطری طی انتشار گزارشی ۱۲ دلیل برای اقدام امارات به امضای توافق رسمی عادی‌سازی با رژیم اشغالگر صهیونیستی برشمرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

کمتر از یک هفته قبل روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی رسما علنی شد؛ هرچند که دو طرف از مدت‌ها قبل و از طریق ایستگاه‌های مختلف زمینه اعلام این روابط را فراهم کرده بودند.

اخبار بین الملل- « محمد بن زاید » حاکم کنونی امارات پس از ارتکاب یک خیانت که سالها به طول انجامید٬ تصمیم گرفت تا از روابط سیاسی خود با تل‌آویو رونمایی کرده و به این ترتیب همه محرمات عربی و اسلامی را زیر پا بگذارد.

البته رشته اتصال میان امارات و رژیم صهیونیستی بسیار قدیمی است و طی یک مدت طولانی تاکنون خشم همه اعراب ومسلمانان را برانگیخته است.

اما در این مرحله می‌توان 12 دلیل برای این اقدام امارات برشمرد:

1-بهانه توقف اجرای طرح موسوم به الحاق: درواقع این گزینه٬ توجیهی است که امارات متحده عربی با هدف مهار خشم اعراب و مسلمانان مطرح کرده است.

اما «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بلافاصله تاکید کرد اتفاقی که خواهد افتاد انجماد طرح الحاق است. «جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ نیز به همین نکته اشاره کرد و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز قاطعانه تاکید کرد که هیچ قصدی برای لغو طرح الحاق ندارد و اتفاقی که می‌افتد تنها انجماد این طرح است. البته یکی دیگر از شاخص‌های بیهودگی این توجیه آن است که این طرح اصلا پیش از امضای توافق سازش میان ابوظبی و تل‌آویو نیز در حالت انجماد قرار داشت و زمان خاصی برای اجرای آن اعلام نشده بود.

2-تلاش برای نجات هم‌پیمان غرق شده: در حال حاضر بنیامین نتانیاهو از یک بحران پیچیده و چندوجهی (سیاسی و قضایی و اقتصادی) رنج می‌برد. بحران سیاسی که برگزای 3 انتخابات پیاپی را برای صهیونیست‌ها به همراه داشت در کنار پرونده‌های فساد نتانیاهو و احتمال به زندان افتادن وی از جمله عواملی به شمار می رود که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در تنگنا قرار داده است.

البته به همه اینها باید بحران اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری در جامعه صهیونیستی و نیز پیامدهای ناشی از کرونا که اقتصاد رژیم اسرائیل را به مرحله فرسودگی کشانده نیز اضافه کنیم.

با این تفاسیر توافق عادی‌سازی درواقع طنابی از جانب ابوظبی برای نجات نتانیاهو که در حال غرق شدن در بحران‌های سیاسی و حقوقی و اقتصادی است٬ به شمار می‌رود.

3-هدیه انتخاباتی به ترامپ: دونالد ترامپ توافق عادی‌سازی امارات و رژیم صهیونیستی را یک توافق تاریخی خوانده و یک لیست طولانی از دستاوردها و هدایایی که از زمان روی کار آمدنش در کاخ سفید به صهیونیست‌ها ارائه کرده٬ همچون به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل و انتقال سفارت واشنگتن به آن و نیز به رسمیت شناختن حاکمیت صهیونیست‌ها بر جولان اشغالی را به آن اضافه کرد.

به نظر می‌رسد امروز ترامپ در شرایط بسیار دشواری قرار دارد٬ به ویژه پس از پیامدهای گسترده ویروس کرونا بر عملکرد اقتصادی آمریکا و نیز خسارت‌های انسانی و اقتصادی این ویروس در ایالات متحده.

توافق عادی‌سازی میان ابوظبی و تل‌آویو همچون هدیه بزرگی برای ترامپ دراین مرحله حساس است که می تواند با جذب بیشتر محافل یهودی در ایالات متحده٬ چشم انداز خود را برای تمدید حضورش در کاخ سفید تقویت کند.

4-جلب توجه بایدن و دموکرات‌ها: در سایه موضع اعلام شده از سوی عربستان سعودی درباره انتخابات آمریکا و محور عربی منطقه‌ای که به ترامپ تکیه کرده‌٬ امارات از پیروزی جو بایدن و بازگشت دموکرات‌ها به کاخ سفید وحشت دارد.

امارات نیز مانند عربستان حساب زیادی روی دولت ترامپ باز کرده است و به شکل ویژه سرمایه‌گذاری های گسترده‌ای برای کمپین انتخاباتی ترامپ در 2016 انجام داده بود.

برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که توافق عادی‌سازی میان امارات و صهیونیست‌ها در این مرحله حساس٬ به معنای یک اقدام پیشگیرانه است که امارات از خلال آن تلاش می کند تا اگر بایدن در انتخابات آینده آمریکا پیروز شد به صهیونیست‌ها پناه ببرد و اگر دموکرات‌ها تصمیم گرفتند ابوظبی را مجازات و تحریم کنند٬ لابی یهودی در ایالات متحده را کنار خود داشته باشد؛ به ویژه که دموکرات‌ها هرگز ابوظبی را به دلیل تاثیری که در انتخابات آمریکا به نفع رقیب آنها یعنی ترامپ داشته نمی بخشند.

5-دستیابی به سلاح‌های آمریکایی: کارشناسان و دیپلمات‌ها معتقدند که عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات ممکن است زمینه را برای فروش سلاح‌های بیشتر آمریکایی به کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم کند.

«دیوید فریدمن» سفیر ایالات متحده در اراضی اشغالی در خلال یک مصاحبه رادیویی گفت: امارات اکنون دوست و شریک اسرائیل و هم‌پیمان منطقه ای ایالات متحده شده است٬ من گمان می‌کنم که این امر ارزیابی در خصوص تهدیدها را تغییر خواهد داد در زمینه فروش سلاح‌ها٬ به نفع امارات است.

همچنین «دیوید ماکوفسکی» مدیر پروژه روابط عربی-صهیونیستی اندیشکده موسسه واشنگتن برای سیاست‌ خاور نزدیک در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت که برنده این توافق امارات است که از این پس می‌تواند سلاح‌هایی را خریداری کند که پیش از این دسترسی به آن به دلیل ترس از احتمال استفاده از آنها ضد رژیم اسرائیل ممنوع بود.

7- رها شدن از برقراری روابط محرمانه: یکی از تفاسیر منطقی برای اقدام امارات در عادی‌سازی با اشغالگران٬ رها شدن امارات از قید و بندها و رونمایی رسمی از روابط پنهانی و محرمانه خود با رژیم صهیونیستی است.

8-اختلاف نسل‌ها در امارات: «ایان بلوک» روزنامه نگار انگلیسی در مقاله خود در روزنامه گاردین نوشت که یکی از دلایل اقدام امارات به عادی‌سازی با اشغالگران به تفاوت نسل‌های حاکم بر امارات برمی‌گردد٬ «شیخ زاید بن سلطان آل نهیان» بنیان‌گذار امارات متحده عربی٬ یکی از برجسته‌ترین حامیان مسئله فلسطین بود؛ درحالی که پسرش محمد بن زاید٬ همه تلاش خود را بر جلب رضایت دونالد ترامپ و ابقای آمریکا در امور خاورمیانه متمرکز کرده است.

وی ادامه داد که این دو اختلاف زیادی در افکار و ارزش‌ها و نیز سیاست‌های خارجی دارند.

9-حمایت از نفوذ امارات: امارات طی سالهای اخیر تلاش کرده تا نفوذ خود را در مناطق وسیعی از خاورمیانه و شمال و شرق آفریقا از طرق استقرار شبه نظامیان مسلح و گروهی از مزدوران خود گسترش دهد.

بسیاری از ناظران معتقدند که این اقدامات ولیعهد ابوظبی تجاوز از توانایی‌ها و امکانات و جایگاه امارات است. به این معنا که بازی نفوذ و سیطره آن بر خارج از مرزهای خود ممکن است در هرزمان ضد امارات بچرخد و هزینه این اتفاق برای ابوظبی نه تنها از نظر مالی بلکه از نظر امنیتی و استراتژیک نیز بسیار بالا خواهد بود.

امارات تصور می کند پس از درگیری در بحران‌‌های متعدد و هجمه ملت‌‌های عربی ضد این کشور که آن را مسئول شکست تحولات موسوم به بهار عربی و کشتار و خونریزی‌ها در کشورهایشان می‌دانند٬ رژیم صهیونیستی در این شرایط می‌تواند حامی خوبی برای امارات باشد.

10-ترس از تهدید ترکیه: توافق عادی‌سازی میان امارات و صهیونیست‌ها تنها چند روز پس از تهدیدات «خلوصی اکار» وزیر دفاع ترکیه ضد امارات متحده در زمینه تحرکات خطرناک ابوظبی در لیبی و سوریه و اینکه ترکیه در زمان و مکان مناسب پاسخ آنها را خواهد داد٬ امضا شد.

برخی تحلیلگران معتقدند که شتابزدگی امارات برای گرایش به سمت رژیم صهیونیستی و اعلام توافق رسمی با این رژیم٬ بی ارتباط به تهدیدات ترکیه نیست. زیرا امارات مطمئن است که به تنهایی نمی‌تواند با ترکیه مواجه شود و بنابراین تلاش می کند تا به صهیونیست ها پناه ببرد.

11-کسب دستاوردهای امنیتی: در سال های اخیر٬ امارات متحده از سیستم‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی برای تعقیب و سرکوب مخالفان خود و حتی سران برخی کشورها به اضافه فعالان و سیاستمداران معروف در منطقه استفاده کرده است.

اما ابوظبی در این مرحله ترجیح داده تا با کنار زدن روابط پنهانی٬ بتواند به سرعت از سایر امکانات امنیتی و تکنولوژی رژیم اسرائیل استفاده کند. همانطور که «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات گفته مسئله دفاع سایبری و تکنولوژی از جمله موضوعات مورد توجه ابوظبی در توافق با صهیونیست‌هاست.

امارات در حل بحران خلیج فارس و جنگ یمن: هم‌زمان با افشای نقش امارات در ایجاد بحران خلیج فارس و ناتوانی آن از جلب حمایت‌های منطقه‌ای برای تایید مواضعش در محافل غربی و آمریکایی به اضافه افشای چهره واقعی آن در منطقه عربی و اسلامی٬ فرصت خروج امارات با کمترین خسارت ممکن از این باتلاق‌ها را نمی دهد. همین امر موجب شده تا اماراتی‌ها به استراتژی فرار رو به جلو پناه ببرند.

12-تلاش برای بهبود چهره امارات در آمریکا: امارات متحده عربی بنا به دلایل زیادی از جمله جنگ ویرانگر یمن٬ وجهه خوبی در ایالات متحده ندارد و بنابراین در تلاش است تا به شکل‌های غیرقانونی در تصمیم‌گیری‌های آمریکا درباره ابوظبی تاثیر بگذارد.

 

نظر شما