شناسهٔ خبر: 42000700 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

حسینی: اولین بار نیست که آمریکایی‌ها وجهه بین‌المللی خود را از دست می‌دهند

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: وزارت خارجه ترامپ کمترین اعتنایی به مسئله آبرومندی و پرستیژ در معنای عام و متعارف آن نمی‌دهد و این اولین بار نیست که آمریکایی‌ها وجهه بین المللی خود را از دست داده اند.

صاحب‌خبر -

دیاکو حسینی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص جلسه دیروز شورای امنیت و رای نیاوردن پیش نویس قطع نامه ضد ایرانی آمریکا در جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: در تعریف متعارف آنچه دیروز در شورای امنیت اتفاق افتاد شاید شکست آمریکا باشد، اما اتفاق روز گذشته یعنی به تصویب نرسیدن پیش نویس قطع نامه ضد ایرانی مبنی بر لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران مسئله‌ای بود که توسط آمریکایی‌ها پیش بینی شده بود و در این حالت سوالی که پیش می‌آید آن است که آمریکا علی رغم اینکه از عدم استقبال از این پیش نویس آگاهی داشت چه طور آن را جلو برد؟

وی ادامه داد: ما زمانی که در مورد دولت ترامپ حرف می‌زنیم باید به این توجه کنیم که این دولت به ویژه در حوزه وزارت خارجه کمترین اعتنایی به مسئله آبرومندی و پرستیژ در معنای عام و متعارف آن نمی‌دهد و این اولین بار نیست که آمریکایی‌ها وجهه بین المللی خود را از دست داده اند.

حسینی تصریح کرد: آمریکایی‌ها قبلا هم در موارد آشکاری عرف بین الملل را زیر پا گذاشته اند و هنجار‌های مرسوم بین المللی را نشانه رفته اند بنابراین صرف به تصویب نرسیدن پیش نویس قطع نامه ضد ایرانی را نمی‌توان شکست آمریکا در شورای امنیت قلمداد کرد و تصور کرد آمریکایی‌ها امکان جبران ندارند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: اساسا طراحی آمریکایی‌ها بر این است که می‌خواستند از طریق جلسه دیروز و عدم موفقیت در تصویب پیش نویس قطع نامه علیه ایران دستاویز لازم برای گام بعدی و هدف اصلی خود یعنی فعال کردن اسنپ بک و مکانیزم ماشه را ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این بهانه ظاهری در نشست دیروز شورای امنیت به دست آمریکایی‌ها داده شده است گفت: چیزی که آمریکا از این نشست می‌خواست ناتوانی شورای امنیت در رسیدگی به طرحی است که از نظر آن‌ها فوریت دارد یعنی لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران.

حسینی ادامه داد: از نگاه آمریکای ترامپ که هیچ اعتباری برای آبرومندی قائل نیست همین نتیجه حاصل شده کافی است و آن‌ها با بالا بودن تعداد رای‌های ممتنع و یا اینکه کلا یک کشور به غیر از آمریکا به این پیش نویس رای مثبت داده است کاری ندارند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: از نظر آمریکایی‌ها کارکرد نشست دیروز این بود که شورای امنیت در رسیدگی به موضوع تهدید ایران به عنوان کشور برخوردار از تسلیحات ناتوان بوده است و با این شرایط یک جانبه گرایی آمریکایی‌ها ضرورت دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دولت آمریکا به دنبال بهانه‌ای است برای به رخ کشیدن ضرورت یک جانبه گرایی آمریکایی بود تا از طریق شورای امنیت وانمود کند که این نهاد توانایی رسیدگی به موضوع به این مهمی را ندارد.

نظر شما