شناسهٔ خبر: 42000696 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس ایفمارک در گفت‌وگو با ایرناپلاس:

گزارش ما برای «ای‌اف‌سی» و «فیفا» بسیار ارزشمند خواهد بود

تهران- ایرناپلاس- اشتباه‌های اخیر داوری موجب شد شماری از آنها مدعی شوند به‌دلیل برخی مشکلات تمرکز ندارند؛ یکی از آنها نگرفتن تست کروناست. می‌گویند در این مدت داوران فقط یکبار تست داده‌اند، اما کارمندان فدراسیون فوتبال چند بار. رئیس ایفمارک با تکذیب این موضوع حتی مدعی شد به کمیته داوران فرمی داده تا براساس آن داوران را زیر نظر داشته باشند.

صاحب‌خبر -

دکتر زهره هراتیان، رئیس ایفمارک (مرکز ارزیابی های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران) در پاسخ به این پرسش که داوران گفته‌اند در این مدت تنها یکبار تست «پی‌سی‌آر» (PCR) داده‌اند، به ایرناپلاس گفت: «واقعیت اینکه بی‌اطلاع هستم. به ما برنامه می‌دهند و ما نیز آن را اجرا می‌کنیم. ما در ستاد مقابله با کرونا تقسیم وظایف کرده‌ایم. قرار شد نظارت بر بازیکنان باشگاه‌های حاضر در لیگ‌های برتر، یک، دو، سه و فوتبال ساحلی با ایفمارک باشد.
کمیته داوران چون زیرمجموعه فدراسیون فوتبال است، فدراسیون هر برنامه‌ای که به ما بدهد، آن را اجرا می‌کنیم. پیش از آغاز مجدد لیگ برنامه‌ریزی شد و تعداد داوران که زیاد هم بودند با تقسیم بندی‌ انجام شده، نفری یک تست دادند. تا اینکه بخشنامه هفتم تیر وزارت بهداشت و درمان آمد. داوران ما متمرکز نیستند و مثل یک تیم در یک جا نیستند که بروند تست دهند؛ در این بخشنامه آمده، تعدادی از داوران باید در استان‌های خود تست بدهند و هزینه‌اش را ما پرداخت کنیم.»

افراد سالم نباید تست بدهند
وی با بیان اینکه رئیس جمهوری روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی هر استان را به استانداری‌ها واگذار کرد، خاطرنشان ساخت: «ببنید مثلاً داوری که در یک استان دور افتاده است هماهنگی و رفتن ما به آنجا برای تست گرفتن اصلاً منطقی نبود. آنها که به مرکز استان مراجعه می‌کردند گاهی به دلیل آنکه وزارت بهداشت و درمان گفته بود از آدم سالم نباید تست بگیرید، از آنها تست گرفته نمی‌شد. چون در «فلوچارت» دقیقاً گفته شده افراد سالم هستند و نیازی نیست تست «پی‌سی‌آر» بدهند.
اکنون در برخی استان‌ها به هیچ عنوان تست گرفته نمی‌شود؛ اینکه ما به داور را بگوییم برود در استان مجاور تست بدهد، بیشتر در خطر قرار می‌گیرد که منطقی نیست.  واقعیت ماجرا همین است؛ استراتژی وزارت بهداشت این بوده و درست هم می‌گوید و فیفا نیز آن را تائید می‌کند.
می‌گوید آدم‌های سالم باید همه شرایط بهداشتی را رعایت کنند و علاوه بر آن باید فرم «خوداظهاری» را؛ یعنی هر روز یک چیزی را اظهار کنند، برخی علائم را با آنها چک کنیم.»

تست‌های «پی‌سی‌آر» ارزش آنچنانی ندارد
رئیس ایفمارک در ادامه اضافه کرد: «بعد از آنکه برخی تست دادند و با توجه به مشکلاتی که دوباره پیش آمد، فرمی مخصوص فوتبال طراحی کردیم و در اختیار کمیته داوران قرار دادیم تا آن را در اختیار داورها قرار دهند.
داورها  به‌صورت روزانه آن را چک کنند و به محض اینکه داوری نشانه‌ای داشت، به سرعت او را کنترل می‌کنیم. شرایط داور هیچ تفاوتی با وضعیت توپ جمع‌کن‌ها و عوامل اجرایی مسابقات در کنار زمین بازی، ندارد. ما که نمی‌توانیم از همه توپ‌جمع‌کن‌ها هر روز تست بگیریم، منطقی نیست.
اگر داوری حساسیت خاصی در مورد این موضوع داشته باشد، ما آن را پی‌گیری می‌کنیم تا خیالش راحت باشد. ما باید به هر حال در ادامه مسیر برای رقابت‌های فصل بعد به «خوداظهاری» بسنده کنیم. مقاله‌های علمی نیز به این سمت می‌رود که انجام این تست‌های «پی‌سی‌آر» ارزش آنچنانی ندارد.

فاصله اجتماعی را رعایت کنند و ماسک بزنند
هراتیان با تاکید بر اینکه ستاد مقابله با کرونا تصمیم‌گیری می‌کند، باید به آن احترام گذاشت، افزود: «در آنجا این تست ارزش دارد، چون همه در قرنطینه هستند و دیگر کسی در معرض ابتلا شدن نیست، اما وقتی سه روز مانده به بازی، به دلیل آنکه در برخی استان‌ها ۷۲ ساعت جواب تست طول می‌کشد، آن داور در این مدت در خانه نمی‌نشیند و به جاهای مختلفی می‌رود؛ پس بنابراین گرفتن این تست‌ها وقتی فردی در قرنطینه نیست هیچ ارزشی ندارد که به عنوان غربال‌گری از آن استفاده کنیم.
بهترین کار این است که داور ما خودش رعایت کند. فاصله اجتماعی را، ماسک بزند، کمتر خود را در معرض رفت‌وآمد قرار دهد و اگر کوچک‌ترین علامتی داشت و یا با فرد مشکوکی در تماس بود، بلافاصله به ما اطلاع دهد تا ما کار درست را انجام دهیم. طبق دستورالعملی که برای ما تدوین شده، فقط تست «پی‌سی‌آر» را قبول داریم و بقیه تست‌های هیچ ارزشی ندارد. از داورها نیز تست «پی‌سی‌آر» گرفته شده است.»

کارمندان فدراسیون تست نداده‌اند
وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود کارمندان فدراسیون دو بار تست داده‌اند، اظهار داشت: «به هیچ عنوان ما از کارمندان فدراسیون تست نگرفته‌ایم، بلکه آنهایی که ناظر بودند، تست دادند، ینطور نبوده که کارمند فدراسیون آمده باشد تست بدهد. من در جریان نیستم آنها هرکدام چند بار تست داده‌اند. بیشتر تمرکزم روی باشگاه‌هاست. من نمی‌دانم ناظران زیرنظر چه بخشی قرار دارند. آنها باید پاسخ این سوال شما را بدهند.
وقتی فلسفه داستان کلاً ایراد داشته باشد، هیچ فرقی نمی‌کند شما یک بار یا چند بار تست بدهید. از نظر علمی غربال‌گری این تست در این شرایطی که هیچکس در قرنطینه نیست، منطقی نیست. به هر حال باید برای فصل بعد مسابقات این مساله را درست کنیم. ما تحت نظر داریم. در واقع فرم‌های «خوداظهاری» که تدوین کردیم  اهمیت دارد و کار خودمان را انجام می‌دهیم.»

برای فصل بعد یک برنامه‌ریزی دقیق داریم
هراتیان با تاکید به رعایت فاصله‌های اجتماعی از سوی داوران اظهار داشت: «برای من «خوداظهاری» و رعایت اصول، یعنی همان حتماً ماسک بزنند، فاصله اجتماعی رعایت کنند، خود را در معرض خطر قرار ندهند، بسیار مهم‌تر از تست «پی‌سی‌آر» است.
از زمانی‌ که ستاد ملی مبارزه با کرونا در فوتبال تصویب شد، ریاست برعهده دبیرکل بالاترین مرجع اجرایی فدراسیون فوتبال است و این گونه به خوبی کنترل شد. مطمئن باشید برای فصل بعد نیز یک برنامه‌ریزی دقیق داریم درباره اینکه وارد جزئیات شویم.
در واقع یک پاسکاری بین فدراسیون پزشکی با فدراسیون فوتبال انجام شد؛ پروتکلی که ما آن را تدوین نکردیم را به ما دادند و مجبور شدیم به دلیل آنکه ستاد ملی مبارزه با کرونا آن را تائید کرده بود، با همه ایرادت‌هایی که داشت آن را بپذیریم؛ سعی کردیم آن را رعایت کنیم و ایرادهایش را به حداقل برسانیم.

در حال تدوین یک پروتکل جدید
رئیس ایفمارک در ادامه افزود: «به همین دلیل در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با تعاملات با وزارت ورزش، پروتکلی را تدوین کنیم که ستاد ملی مبارزه با کرونای نیز آن را تائید کند و بتوانیم آن را کاربردی‌تر کنیم.
مطمئن باشید وقتی پروتکل را تدوین کنیم، دست‌مان برای اجرای پروتکل‌ها بازتر خواهد بود. در ابلاغیه بیست و ششم نیز گفتیم اگر ۲۵ درصد از بازیکنان یک باشگاه دچار این ویروس شوند، چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. حتی در بند ۵ این ابلاغیه نیز گفته‌ایم در صورت تخطی از هر یک از بندهای دستورالعمل‌های ابلاغ شده از سوی ستاد مبارزه با کرونا از سوی کادر پزشکی، بازیکنان، کادر فنی، اداری و مسئولان تیم، مستندات مربوطه به کمیته انضباطی ارسال می‌شود. در این مدت اتفاقاتی نیز رخ داد که ما آن را به کمیته انضباطی ارجاع دادیم.»

قوانین جدید یوفا درباره کرونا
وی ادامه داد: «تنها کاری که اکنون باید انجام دهیم، شرح جزئیات برای دوستان خود در کمیته انضباطی است که این قوانین و آیین‌نامه‌ها به چه شکل باشد و ابلاغیه به گونه‌ای باشد که آنها نیز زمان کافی داشته باشند  و آن را در فصل جدید لیگ برتر اجرایی کنند.
یک موضوع جالب اینکه در قوانین جدید یوفا آمده، اگر باشگاهی فقط ۱۳ بازیکن سالم داشت باید حتماً بازی کند، حتی اگر شده باشد برود بازیکن قرضی(از تیم‌های پایه) بگیرد باید مسابقه خود را برگزار کند؛ در غیر این صورت سه بر صفر بازنده می‌شود.
حالا ببینید اگر قرار بود ما چنین قوانینی را در ایران بگذاریم چه اتفاقی رخ می‌داد؟ واقعاً باشگاه‌ها می‌پذیرفتند؟ زود واکنش نشان می‌دانند و ما را محکوم می‌کردند.
ما تا اینجا در رقابت‌های لیگ معجزه کرده‌ایم؛ بسیاری از شب‌ها چون بیشتر بازی‌ها همزمان بود، حس افرادی را داشتم که تلفن‌های اورژانس را پاسخ می‌دهند؛ چون ما ناظر ایفمارک داریم و زنگ می‌زدند و می‌گفتند این یکی، اینطوری کرد، آن یکی پروتکل را رعایت نکرد و من نیز باید زنگ می‌زدم برخورد کنم، یک چنین حالتی را دارد.»

گزارش کار ما برای دنیا جالب خواهد بود
هراتیان در پایان گفت: «کار بسیار سنگینی بود و به همین دلیل تا اینجا واقعاً معجزه بوده و خیلی خوب مدیریت شده است. امیدواریم این دو هفته پایانی هم بدون آسیب‌دیدگی از کرونا به پایان برسد تا فصل جدید بتوانیم قوی‌تر و محکم‌تر وارد کارزار شویم.
ما یک کار بزرگ انجام داده‌ایم؛ گزارش اینکه چند تست در گروه‌های مختلف گرفته‌ایم، چه تعداد مثبت بوده و این مثبت‌ها چه علائمی داشته‌اند را در حال تکمیل هستیم. فکر می‌کنم گزارش این کار ما برای دنیا جالب باشد، زیرا هیچ کشوری پنج لیگ خود را همزمان آغاز نکرده و این حجم از تست‌ها را انجام نداده است. در واقع نتایج آن به سرعت اعلام می‌شود؛ زیرا آن را روی یک فرم آنلاین تنظیم کرده‌ و برای تیم‌ها می‌فرستیم تا در آنالیز زیاد به مشکل نخوریم.

می‌توانیم بلافاصله آن را آنالیز کنیم که بیشترین علامتی که بازیکنان داشته‌اند چه بوده و فرمی که ما تهیه کرده‌ایم برای بازگشت بازیکنان تایید متخصص قلب را می‌خواهد، چون بیشترین عارضه‌ ممکن، روی قلب ورزشکار است.
فکر نمی‌کنم در کشورهای دیگر کسی به این سرعت بتواند چنین روندی را تدوین کرده باشد. به نظرم نتایج لیگ ما برای «ای‌اف‌سی»(کنفدراسیون فوتبال آسیا) و «فیفا» بسیار ارزشمند است؛ برای اینکه می‌توانند براساس آن پروتکل‌های فصل‌های بعد را تدوین کنند. آنها ببینند که آیا تست «پی‌سی‌آر» آنقدر ارزش دارد؟ آیا واقعاً فرم «خوداظهاری» ارزشش بیشتر است؟ از نظر من بسیار بالاتر از این است که ما تست بگیریم. نمی‌گویم مطلق نگیریم اما در این فاصله ۱۰ روز، در کشوری که تیم‌هایش کامل در اردو نیستند و زود جابه‌جا می‌شوند، منطقی نیست.»

نظر شما