شناسهٔ خبر: 42000278 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه خواستار بررسی دقیق پیشنهاد پوتین برای کاهش تنش در مورد ایران شد

تهران – ایرنا – نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که مسکو از شرکایش در شورای امنیت می‌خواهد ضمن خودداری از تشدید رویارویی در مورد مساله ایران، پیشنهاد اخیر ولادیمیر پوتین را مبنی بر نشست آنلاین سران اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل با حضور ایران و آلمان با هدف کاهش تنش درباره ایران، به دقت بررسی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، «واسیلی نبنزیا» گفت: در روز ۱۴ اوت (۲۴ مرداد)، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد نشست آنلاین سران اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل با شرکت مقام های آلمان و ایران را در اسرع وقت مطرح کرد تا راه های جلوگیری از رویارویی یا تشدید تنش در شورای امنیت بررسی شود.

وی افزود: از شرکایمان می خواهیم این پیشنهاد را با دقت بررسی کنند. در غیر اینصورت، ممکن است شاهد تشدید تنش یا خطر درگیری باشیم که باید از این مساله جلوگیری شود.

نماینده روسیه گفت: مسکو آماده همکاری سازنده با همه طرف هایی است که مایلند اوضاع از این مرحله خطرناک، به عقب برگردد.

وی افزود: شدیدا معتقدیم که جایگزینی برای تهدید، باج خواهی، رویارویی و زورگویی وجود دارد. همچنین راهکار قابل قبول متقابل بر اقدامات چندجانبه ای که نگرانی های امنیتی همه بازیگران منطقه ای را مورد توجه قرار می دهد، مبتنی است.

روز جمعه، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت رای نیاورد و رد شد.

اکثر اعضای شورای امنیت به این پیش نویس رای ممتنع دادند و این پیش نویس با رای مخالف روسیه و چین روبه رو شد. فقط آمریکا و جمهوری دومینیکن از آن حمایت کردند.

مسکو: ترامپ به ابتکار عمل پوتین درباره ایران توجه داشته باشد

وزارت امور خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه ای از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواست به ابتکارعمل پوتین برای دعوت به برگزاری نشست آنلاین درمورد ایران و توافق هست ای توجه کند، هر زمان که دیپلمات ارشد آمریکایی مشغله کاری دارد.

رییس جمهوری روسیه روز جمعه با اعلام حمایت کشورش از برجام، خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت به صورت آنلاین با مشارکت ایران و آلمان شد.  

وزارت امور خارجه روسیه در پستی توییتری نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، شنیده ایم که شما از پیشنهاد رئیس جمهوری روسیه مطلع نشده اید. به طور خلاصه می گوییم که پیشنهاد تضمین امنیت در خلیج فارس را مطرح می کنیم.

دیپلمات های روسی در ادامه خطاب به آمریکا گفتند: آرام باشید و وزارت امور خارجه روسیه را دنبال کنید تا زمانی که سر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا شلوغ است، (از اخبار) مطلع شوید.

ترامپ روز جمعه درگفت و گو با خبرنگاران گفت که چیزهایی در باره ابتکار پوتین شنیده است اما در این باره بطور مشخص چیزی به او اطلاع داده نشده است.

نظر شما