شناسهٔ خبر: 41999739 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک استاد دانشگاه مطرح کرد

قرارداد ۸۹ روزه با پرستاران برای فرار از مسئولیت

استاد دانشگاه علوم پزشکی گفت: وزارت بهداشت در زمان شیوع کرونا با پرستاران قرارداد ۸۹ روزه می‌بندد تا از مزایای قرارداد ۹۰ روزه برخوردار نشوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی اجتماعی با موضوع چالش‌های پرستاری در کرونا با حضور هادی رنجبر، دکترای پرستاری و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران روانه آنتن شد.

هادی رنجبر در آغاز با بیان اینکه بر اساس پژوهشی که در بین پرستاران انجام شده است دغدغه اصلی پرستاران این است که بیماری را به خانواده خود انتقال دهند و ادامه داد: بهترین امکانات محافظت فردی هم نمی‌تواند ایمنی کامل در برابر کرونا ایجاد کند و اظهار داشت متأسفانه با امکاناتی که در اختیار پرستاران کشور قرار دارد مراقبت از سلامت بسیار دشوار است.

وی افزود: به پرستاران در طول شیفت ۱۲ ساعته دو عدد ماسک داده می‌شود این در حالی است که ماسک‌های جراحی حداکثر ۲ ساعت دوام می‌آورند و به همین دلیل بسیاری از پرستاران ناچارند با هزینه شخصی ماسک و شیلد تهیه کنند.

رنجبر با ابراز تأسف نسبت به نادیده گرفتن حقوق پرستاران گفت: از محل پول‌هایی که بیمارستان دریافت می‌کند برای تهیه ماسک پرستاران هزینه نمی‌شود و در بیمارستان‌ها ماسک سه لایه بی کیفیت دوخته می‌شود تا پرستار با استفاده از آن از بیمار مراقبت کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران از نحوه قرارداد با پرستاران در زمان شیوع ویروس جدید انتقاد کرد و گفت: همه سازمان‌ها برای قرارداد کوتاه مدت نکوهش می‌شوند اما وزارت بهداشت با پرستاران قرارداد ۸۹ روزه می‌بندد تا از مزایای قرارداد ۹۰ روزه برخوردار نشوند.

رنجبر با بیان اینکه اولویت وزارت بهداشت، پرستاران و کادر درمان نیستند گفت: پرستاری که با قرارداد ۸۹ روزه مواجه است، دستمزد کاری که انجام می‌دهد به جیب شخص دیگری می‌رود و شیفت شب برای او حساب نمی‌شود به تدریج دچار مشکل می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد دغدغه‌های این قشر در رده آخر اهمیت برای وزارتخانه قرار دارد.

وی، پرستاری را مسئولیت اجتماعی توصیف کرد و گفت: مسئولیت اجتماعی یک چارچوب اخلاقی دارد که از قانون هم بالاتر و یک موضوع دو طرفه است یعنی اگر برای سازمانی کار می‌کنیم که مسئولیتش را در قبال ما انجام نمی‌دهد ما هم تا حدی که می‌توانیم مسئولیت خود را در قبال مردم و جامعه انجام می‌دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: پرستاران در حال انجام مسئولیت اجتماعی خویش هستند اما افرادی که باید در برابر آنها مسئولیت خود را انجام دهند این کار را نمی‌کنند.

رنجبر تاکید کرد: نمی‌توان گفت تا زمانی که منافع عده‌ای در میان است از پرستار استفاده کنیم و زمانی که موضوع خرج و مخارج مطرح شد از او بخواهیم ایثار کند و انتظار داشته باشیم او از جان خود بگذرد.

به عقیده وی تضاد منافع یکی از دلایل وضعیت فعلی پرستاران است. در حال حاضر قدرت سیاسی اقتصادی در دست گروهی است که با گروه دیگر تضاد منافع دارند یعنی پزشکان قدرت اقتصادی و سیاسی دارند و در مجلس و وزارت خانه‌ها پست‌های کلیدی دارند.

نظر شما