شناسهٔ خبر: 41999605 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اندر مصائب کنسلی تور در دوران کرونا؛ مشکلات و ایرادات آژانس‌های مسافرتی

شیوع کرونا، بسیاری از مشاغل و کسب و کار‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده و منجر به بیکاری بسیاری از ساکنان این کره خاکی شد. اما بیشترین ضربه را از رکود اقتصادی ناشی از شیوع کووید ۱۹، صنعت گردشگری خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز بیست و پنجمین روز از پنجمین ماه سال است و با وجود گذشت بیش از 8 ماه از شیوع گسترده  ویروس کرونا، در بیش از 200 کشور دنیا، هنوز هم هیچ تغییر چشمگیری در حال دنیای ما به وجود نیامده است. یکی از تبعات شیوع کرونا، ورود اقتصاد جهانی به حالت اغما بود. شیوع کرونا، بسیاری از مشاغل و کسب و کارها را تحت تاثیر خود قرار داده و منجر به بیکاری بسیاری از ساکنان این کره خاکی شد. اما بیشترین ضربه را از رکود اقتصادی ناشی از شیوع کووید - 19، صنعت گردشگری خورد.

لغو تورها و بسته شدن مرزها؛ ضربه مهلک کرونا بر پیکر گردشگری

ماجرا از بسته شدن مرزهای اروپا به روی گردشگران چینی شروع شد. پس از آن مرزها یکی یکی بسته شد، تا تمامی گردشگران، مجبور به کنسل کردن تور خود شوند. در نتیجه با  کنسل شدن پروازهای داخلی و خارجی، بسیاری از شرکت‌های هوایی و مسافرتی تعطیل گردیدند. به طوری که براساس آمار شورای جهانی گردشگری، حدود ۵۰ میلیون نفر از شاغلین صنعت گردشگری شغل خود را در این مدت از دست دادند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبود و گردشگری کشور در مقابل کرونا آسیب‌پذیر و بی‌دفاع نشان داد.

اندر مصائب کنسلی تور در دوران کرونا؛ مشکلات و ایرادات آژانس‌های مسافرتی

اولین علائم سندروم کرونا؛ اغمای غول‌های گردشگری

اولین نشانه وخامت حال گردشگری در ایران، خبری بود که در آخرین روزهای سال 98 کام گردشگری کشور را تلخ کرد. دو شرکت بزرگ فعال در زمینه گردشگری که بیشترین حجم فروش تور داخلی و تور خارجی را به خود اختصاص داده بودند، اعلام کردند که به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، امکان ادامه همکاری با بیش از 300 نفر از پرسنل خود را  ندارند. با انتشار این خبر،  شرکت‌ها و آژانس‌های مسافرتی کوچک و متوسط که حدود ۸۰ درصد از کل مشاغل گردشگری کشور را به خود اختصاص داده‌اند نیز به تبعیت از این دو شرکت بزرگ اقدام به تعدیل گاها بیش از 50 درصدی نیروهای خود و اخذ مرخصی اجباری از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردند. این حرکت اگرچه بسیار ناخوشایند و بی رحمانه، اما مرحمی موقت برای سر پا ایستادن و جلوگیری از ورشکستگی کامل این شرکت‌ها بود. زیرا در صورت نبود هیچگونه درآمدزایی، شرکت‌ها مجبور به فروش کل داراریی‌های خود، برای پرداخت حقوق کارمندان می‌شدند و این به معنای مرگ رسمی این شرکت‌ها است. اما مشکل به همینجا ختم نمی‌شد. علاوه بر سرمایه، اعتبار آژانس‌ها نیز در خطر بود.

اندر مصائب کنسلی تور در دوران کرونا؛ مشکلات و ایرادات آژانس‌های مسافرتی

اولتیماتوم استرداد پولی که دست آژانس‌ها نبود

همزمان با شیوع زیر پوستی کرونا در خیابان‌های ووهان، رزرو تورهای مسافرتی نوروزی در کشور ما آغاز شد. به طوری ظرفیت تور مشهد و تور کیش از تهران به عنوان پر فروش‌ترین تور داخلی در همان روزهای ابتدایی تکمیل شد. آژانس‌ها پول مسافران را دریافت به حساب شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها و برگزار کنندگان تور واریز کردند. تا اینکه کرونا از راه رسید و کاسه و کوزه سفرهای نوروزی را به هم زد. ابتدا برخی از مسافرین اقدام به کنسلی تور خود کردند و بعد از مدتی به دستور وزارت گردشگری، تمامی تورهای مسافرتی کنسل گردیده و شرکت‌ها موظف به استرداد وجوه دریافتی از مسافرین شدند. پیرو این ابلاغیه، مسافرینی که بابت خرید تور، مبالغی را به عنوان پیش پرداخت به آژانس‌های مسافرتی داده بودند، برای بازپس‌گیری پول خود به آژانس‌ها مراجعه کردند، حال آنکه پول مسافرین در دست هتل‌ها و ایرلاین‌ها بود. در نتیجه دردسرهای آژانس‌های مسافرتی دوچندان و دوندگی‌ها برای گرفتن پول از هتل و ایرلاین‌ها و استرداد وجه به مسافرین آغاز گردید. بسیاری از هتل‌ها و ایرلاین‌ها در این راه با آژانس‌ها همکاری می‌کردند؛ اما برخی دیگر به هر دلیلی از این کار امتناع می‌ورزیدند. این در حالی بود که طرف حساب مسافرین آژانس‌های مسافرتی بودند.

تعطیلی، به بهانه‌ کرونا برای فرار از پاسخگویی

مراجعه مشتریان آژانس‌های مسافرتی برای بازپسگیری وجه از یک سو و خودداری برخی از هتل‌ها و شرکت‌های هواپیمایی از پس دادن پول مسافرین از سوی دیگر، آژانس‌های مسافرتی را لای منگنه قرار داد، تا بسیاری از آژانس‌های مسافرتی، برای فرار از پاسخگویی به مشتری، تلفن‌ها را خاموش کرده، کرکره‌ها را پایین کشیده و دفتر خود را برای مدتی هرچند کوتاه و البته نامعلوم، تعطیل کنند. شاید اگر شما هم با کمی با کفش آن‌ها راه می‌رفتید اندکی به آنان حق می‌دادید. زیرا پول مشتری دست آنان نبود و وزارت گردشگری هم پشتشان را خالی کرده بود.

رعایت حقوق مشتری و کمک به اقتصاد کشور در شرایط بحرانی

به جرات می‌توان گفت، هستند آژانس‌هایی که برای استرداد وجه مسافرین، در این مدت مقروض گردیده و بدهکار شده‌اند. آژانس مسافرتی نهال گشت، به عنوان یک شرکت معتبر در زمینه برگزاری تور مسافرتی، که در همه حال پاسخگوی مشتریان بوده، تمام تلاش خود را برای بازگرداندن پول مسافرین تور نهال گشت انجام داد. همچنین برخلاف سایرین، در این مدت هیچ یک از کارمندان خود را از دست نداد و به غیر از دوران قرنطینه اجباری، هرگز اقدام به تعطیلی دفتر خود نکرد. این اقدام در شرایطی صورت گرفت که به دلیل شرایط خاصی خطر قطعی ورشکستگی، غیر از این از آن‌ها انتظار می‌رفت. اما امید به عادی شدن شرایط، مدیران نهال‌گشت را بر آن داشت تا تلاش خود را برای زنده نگه داشتن اعتبار صنعت گردشگری در شرایط سخت کنونی داشته باشند. البته ما امیدواریم تا پیش از ورشکستگی کامل اغلب شرکت‌های فعال در زمینه گردشگری، راهی برای شکست و حذف ویروس کرونا پیدا شده و همه مردم دنیا بتوانند بدون دغدغه سفر کنند.

انتهای پیام/

نظر شما