شناسهٔ خبر: 41999557 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

معاون رئیس‌جمهور در سنندج: اقتصاد دانش بنیان ایران با سرعت در حال رشد است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با ذکر اینکه اقتصاد دانش بنیان با سرعت در حال رشد است، گفت: دولت زیرساخت‌ها را توسعه دهد تا بتوان یک محیط کسب و کار مناسب را شکل داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، سورنا ستاری عصر امروز در جلسه اقتصاد دانش‌بنیان و جهش تولید که در استانداری کردستان برگزار شد، با اشاره به اینکه سابقه اقتصاد دانش بنیان دارای پیشینه کهنی در ایران است، اظهار داشت: پس از گسترش اقتصاد وابسته به نفت، فرهنگ عمومی جامعه تغییر کرد.

وی افزود: این فرهنگ عمومی رویه استخدام را در میان مردم باب کرد که این امر منجر به نابودی کارآفرینی و ایده‌پردازی شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه ما بایستی با اصول فرهنگی که این تفکر را با خود آورد مبارزه کرد، گفت: کشورهایی که دارای منابع زیرزمینی هستند، رشد نمی‌کنند و این بدان خاطر است که رشد و توسعه آنان را دیگران برایشان رقم زده و سرمایه آنان را می‌برند.

وی با ذکر اینکه تفکر باید در زیست‌بوم تغییر کند، تصریح کرد: این زیست بوم از کوچه و باز کلید خورده و به رده‌های بالاتر می‌رسد.

ستاری کردستان را دارای پتانسیل، نیروی انسانی خلاق و خوب، فرهنگ کارآفرینی خلاق و ویژگی‌های خاص خود خواند و ادامه داد: توسعه یک امر درون‌زاست و این بدان معنی است که هیچ کس از بیرون نمی‌تواند برای ما توسعه را رقم بزند.

وی با اذعان به اینکه آنچه که تغییر را در استان رقم می‌زند، خود مردمان استان هستند، خاطرنشان کرد: باید روی نیروی انسانی و آموزش و پرورش آن حساس شد و مانع خروج نیروی انسانی ارزشمند از استان شد تا همین نیرو در استان کارآفرینی و توسعه را رقم زند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور منابع اولیه را دارای اهمیت و اولویت ندانست و یادآور شد: آنچه که مهم است دانشی است که ماده اولیه را کاربردی می‌سازد.

وی با اشاره به اینکه اساتید دانشگاهی با هزینه مردم و مالیات مردم تحصیل کردند بدان امید که در جامعه ارزش افزوده ایجاد کنند، اظهار کرد: دانشگاهی که بتواند اقتصاد دانش بنیان را رونق بخشد، می‌تواند جامعه را متحول سازد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اعلام اینکه توسعه در گام نخست فرهنگ است، افزود: اینکه بتوان محصولی را تولید کرد که به وسیله آن فرهنگ را صادر کرد، نوآوری و خلاقیت را به کار گرفته و توسعه را رقم خواهیم زد.

وی با تأکید بر اینکه تلاش برای توسعه و رونق زیرساخت‌های استان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: علاوه بر حمایت‌های استانی، ما نیز تلاش کرده تا حدالامکان نیاز استان را مرتفع و حمایت‌های لازم را لحاظ کرد.

ستاری با ذکر اینکه اقتصاد دانش بنیان با سرعت در حال رشد است، تصریح کرد: استان کردستان باید جزئی از این اقتصاد باشند چرا که می‌دانیم بچه‌های کُرد زمینه فعالیت و رشد توسعه را دارا هستند.

وی با یادآوری اینکه هیچ گونه چراغ جادویی وجود ندارد که بخواهد از بیرون، استان را متحول کند، ادامه داد: دولت می‌تواند زیرساخت‌ها را توسعه دهد و اکوسیستم زیست کار در اختیار خودتان است تا بتوان یک محیط کسب و کار مناسب را در کردستان شکل داد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور کردستان را استانی مهم در حوزه اقتصاد دانش بنیان توصیف کرد و خاطرنشان کرد: دانشگاه نسل سه و چهار دانشگاهی است که جزئی از جامعه و خود را نسبت به توسعه متعهد می‌داند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاهی موفق است که درآمد دانش بنیان داشته و نوآوری را به خدمت گرفته باشد، تاکید کرد: کارآفرین باید جایگاه داشته باشد و تمام مسئولان استانی از استاندار گرفته تا کارمندان آن باید محیط کسب و کار را رونق بخشند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور دولت‌های متکی به اقتصاد نفتی را دولت‌های چاق دانست و خطاب به مسئولان استانی افزود: باید جوانانی که توقع استخدام ندارند و خود به دنبال کارآفرینی هستند را حمایت کنید تا مزیت‌های ذاتی استان به خدمت گرفته شود.

ستاری با بیان اینکه کردستان نیروی انسانی و مزایای ذاتی زیادی داشته که می‌تواند راهکار ارائه دهد، گفت: توسعه پارک‌های علم و فناوری، حمایت از جوانان، پرورش و هزینه برای ایده‌ها و خلاقیت جوانان و استفاده از ظرفیت‌های شهرستانی و تأمین زیرساخت‌ها در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/483/ ت

نظر شما