شناسهٔ خبر: 41987698 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

ستاری: صنایع‌خلاق یکی از محورهای توسعه در کردستان است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر به استان کردستان، ضمن اشاره به وجود منابع انسانی و پیشینه تاریخی غنی این استان گفت: زیرساختهای نوآوری در کردستان نیازمند توسعه و تقویت بیشتر است. وی صنایع خلاق و فرهنگی را یکی از محورهای توسعه در این استان برشمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در ابتدای سفر به کردستان در گفتگو با خبرنگاران گفت: پیش از این در سفرهای قبلی به استان مصوباتی تصویب شد. پس برای اطمینان از اجرایی شدن این مصوبات و توسعه زیرساخت‌ها، یک بار دیگر مهمان مردم شریف استان کردستان شدیم. این استان از ظرفیت‌ها  و منابع بسیار خوبی برخوردار است و می‌توان از این منابع در راستای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان استفاده کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه گفت: پارک علم و فناوری استان کردستان تا به حال توانسته است موفقیت‌های قابل توجهی کسب کند. با این حال اهداف محقق شده پارک با ظرفیت‌های استان فاصله دارد. به همین دلیل زیرساخت‌ها و امکانات پارک علم و فناوری استان کردستان نیازمند تقویت و توسعه بیشتر است. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های پارک علم و فناوری و دیگر اجزای زیست‌بوم نوآوری استان کردستان، از جمله اهدافی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این خطه از کشور دنبال می‌کند.

 زیست‌بوم‌نوآوری در همه شهرهای استان

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه متوازن فناوری در سراسر استان، افزود: توسعه زیست‌بوم مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان نباید تنها محدود به مرکز استان باشد, باید تلاش کرد تا دیگر شهرهای استان کردستان نیز زیر چتر پارک علم و فناوری استان قرار گیرند و آنها نیز بتوانند هم‌راستا با مرکز استان رشد کنند و از زیرساخت‌های لازم برای توسعه و نوآوری برخوردار شوند.

ستاری همچنین گفت: زمانی که از ظرفیت‌ها و منابع استان کردستان صحبت‌می‌شود، پیش از هر چیز به  منابع انسانی درخور و قوی استان اشاره داریم. این استان علاوه بر اینکه از منابع انسانی خوبی برخوردار است، دارای یک پیشینه تاریخی قابل توجه نیز هست. همچنین فرهنگ کارآفرینی در این استان ریشه دار شده است و مردم این استان با کارآفرینی و فرهنگ تلاش و کسب و کار بیگانه نیستند.

صنایع خلاق محور توسعه استانی

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در ادامه افزود: یکی از محورهای که می‌تواند موجب رشد و توسعه قابل توجه استان شود و ارزش افزوده اقتصادی مناسبی به همراه داشته باشد, صنایع خلاق و فرهنگی است. برخی مناطق کشور از آمادگی بیشتری برای استقرار و توسعه شرکت‌ها و صنایع خلاق برخوردار هستند و استان کردستان نیز یکی از این مناطق است. با توجه به غنای فرهگی و وجود زیرساخت‌های فرهنگی و فناورانه لازم در استان کردستان، صنایع خلاق می‌تواند به یکی از قطب‌های اصلی اقتصادی در استان تبدیل شود. با توجه به وجود تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در استان کردستان، نیروهای جوان و تحصیل‌کرده می‌تواند جذب صنایع خلاق و فرهنگی شوند. تاسیس تیم‌های خلاق در دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری و دیگر مراکز نوآوری در استان، می‌تواند به یکی از محورهای کارآفرینی در استان تبدیل شود.

به گفته ستاری، بر  اساس این راهبردها با مسئولان استانی و مدیران مراکز نوآری در استان، گفتگو خواهیم کرد و حتماً تصمیات مقتضی در این زمینه اتخاذ خواهد شد. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز آمادگی کامل دارد تا از هر نوع فعالیت نوآورانه و کارآفرینی مبتنی بر فناروی در استان حمایت کند.

نظر شما