شناسهٔ خبر: 41982713 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسوولیت سنگین مجلس در همراهی با دولت و نظارت برادرانه

قزوین- ایرنا – نماینده شهرستان تاکستان در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، مسوولیت سنگینی برعهده دارد و باید ضمن همراهی با دولت، نظارت برادرانه و مشفقانه بر کار مسوولان داشته باشد تا امور به پیش برود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رجب رحمانی نماینده شهرستان تاکستان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی روز شنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا مرکز قزوین به سوالات خبرنگار ایرنا در مباحث مختلف پاسخ داد.

وی معتقد است مجلس یازدهم در این شرایط سخت اقتصادی باید با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، همراهی و همکاری خوبی با دولت داشته باشد تا مسایل مختلف کشور در زمینه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به بهترین نحو ممکن به اجرا درآید.

در ادامه گفت و گوی خبرنگار ایرنا با این نماینده را می‌خوانید.

ایرنا: اولویت مجلس یازدهم با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب چیست؟

مقام معظم رهبری با موشکافی و اطلاع دقیق از وضعیت کشور و جهان بر توجه مجلس یازدهم بر اقتصاد و فرهنگ تاکید کردند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تمامی توان خود را بر این دو موضوع خواهند گذاشت.

در این راستا مسایل اقتصادی و فرهنگی به ویژه طرح‌های اقتصادی در دستور کار مجلس قرار دارد به عنوان مثال اخیرا مساله بورس و فرابورس در مجلس تصویب شد که در آن افزایش سرمایه بورس لحاظ شده است.

همچنین هم اینک طرح کالاهای اساسی برای طبقات محروم و مستضعف و دهک‌های پایین جامعه به صورت کالا برگ یا واریز به حساب در حال بررسی است.

مجلس یازدهم مصمم است که در راستای فرمایش مقام معظم رهبری حرکت کند و در زمینه اقتصادی گام‌های اساسی بردارد.

خوشبختانه هم اینک کار تشکیل کمیسیون‌های مجلس تمام شده و باید جهت گیری فعالیت مجلس به سمت حل مشکلات اقتصادی کشور باشد.

ایرنا: همواره در خصوص بودجه استان قزوین و قرار گرفتن آن در ردیف‌های آخر کشوری انتقاداتی وجود داشته است، آیا در دوره جدید مجلس برای اصلاح و ارتقای آن برنامه‌ای دارید؟

بودجه کشور براساس یکسری شاخص‌ها جمع بندی و تخصیص داده می‌شود که از جمله این شاخص‌ها محرومیت، مساحت استان، جمعیت و... است.

هم اینک بودجه استان در ردیف‌های ۲۷ و ۲۸ قرار دارد که اختلاف آن با ردیف‌های ۲۰ و ۲۲ چهار تا پنج میلیارد بیشتر نبوده و اختلاف آنها فاحش نیست ولی باید پیگیری کنیم که ردیف بودجه استان ارتقا یابد.

در دوره‌های گذشته مجلس شورای اسلامی، ضریب برخورداری استان‌ها مطرح شده بود یعنی میزان بودجه استان متناسب با میزان مالیات آنها تعیین می‌شد و ۳۵ درصد از مالیات دریافتی در هر استان به آن استان باز می‌گشت که با پیگیری‌های صورت گرفته آن را تا ۶۷ درصد برای استان رساندیم.

هم اینک نیز در کمیسیون برنامه و بودجه در تلاش هستیم تا میزان بودجه استان را اصلاح کنیم.  

مضاف بر اینکه ما در سرجمع بودجه‌های عمرانی، دولتی و دریافت تسهیلات برای شرکت‌های صنعتی ما چند برابر استان‌های هم مساحت و هم جمعیت خود هستیم و بیشترین وام‌ها را برای واحدهای تولیدی و صنعتی گرفته ایم.

 درحالیکه سیستان و بلوچستان، ایلام، چهار محال و بختیاری و... این وام‌ها را دریافت نکرده اند و اگر این شاخص‌ها را مد نظر قرار دهیم از نظر بودجه جزو چهار پنج استان کشور هستیم.

با همه این موارد، استان قزوین استحقاق و ظرفیت آن را دارد و هرچقدر در این استان هزینه شود محصولات آن از انگور، کشمش، پسته، تخم مرغ، گوجه فرنگی، مرغ، تخم مرغ و ... ظرف چند ساعت به تهران و مرکز کشور می‌رسد.

با توجه به این ظرفیت باید استان قزوین به صورت ویژه دیده شود چون سرمایه گذاری در این استان به نفع کشور است و محصولات آن در ظرف مدت کوتاهی، نیاز چندین میلیون نفر را در مرکز مرتفع می‌کند.

ایرنا: آیا صادرات غیرنفتی راهکار نجات کشور از تحریم‌های دشمنان است؟

کشور ایران از نظر آب و خاک دارای استعداد و پتانسیل زیادی بوده و همین ظرفیت، آن را در بین کشورهای دیگر ممتاز و برجسته ساخته است.

من در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی به عنوان رییس صادرات غیرنفتی به اتحادیه اروپا سفر کردم و مشاهده نمودم محصولات باغ‌های آنجا از نظر شرایط آب، خاک و هوا اصلا به محصولات کشاورزی ایران نمی‌رسید و در همان موقع پسته قزوین در هر تن ۲۰۰ دلار از پسته آمریکا گرانتر بود.

همچنین مغز پسته قزوین از پسته رفسنجان و کرمان یا کشمش تاکستان از کشمش ارومیه و ترکیه بهتر است و بین ایران، ترکیه و آمریکا یک رقابت نزدیکی در این زمینه وجود دارد.

باید مجموعه دولت و وزارتخانه‌های اقتصادی و امور خارجه به گونه‌ای کار کنند که بازارهای خارجی را از دست ندهیم به ویژه در این شرایط که فروش نفت نیز با مشکل مواجه شده است.

باید با صادرات محصولات غیرنفتی جبران فروش نفت را داشته باشیم که اگر این مساله خوب مدیریت شود و محصولات باغبانی، خشکبار و فرش ما به کشورهای همسایه صادرات شود دوبرابر نفت درآمد و ارزآوری خواهد داشت.

ایرنا:آیا شما در مجلس برای اصلاح سیستم باغداری و تولید انگور و کشمش اقدامی کرده‌اید؟

بله، در این زمینه، یک ردیف ملی به اسم انگور به نام اصلاح سیستم باغداری به روش نوین و داربستی کردن انگورها در مجلس نهم دریافت کردیم که یک قانون دایمی است.

همچنین در این قانون به آبیاری قطره ای و تحت فشار که در مصرف آب صرفه جویی می‌کند و حدود هشتاد درصد هزینه آن از سوی دولت و مابقی از سوی صاحب طرح پرداخت می‌شود اشاره شده است.

چون آبیاری تحت فشار راندمان کشاورزی را تا ۸۰ درصد افزایش می‌دهد اما آبیاری سنتی تقریبا ۵۰ تا ۶۰ درصد آب را پرت کرده و ساختان فیزیکی خاک را هم تخریب می‌کند.

ایرنا: شهرستان تاکستان به محصول کشمش آن شناخته می‌شود، آیا برای خرید تضمینی کشمش اقدامی کرده اید؟

طی سال‌های گذشته، کشمش جزو کالاهای خرید تضمینی نبود و در سال ۶۲ تنها چند محصول از قبیل برنج، گندم، دانه‌های روغنی، سویا و پنبه خرید تضمینی شده بود.

ما در مجلس چهارم برای اولین بار قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی و پیشنهاد اصلاح قانون مربوط را دادیم و کشمش و ابریشم نیز به لیست محصولات خرید تضمینی اضافه شدند.

این قانون دایمی است و باغداری کشور را نجات داد.

طبق این قانون اگر برای محصولات کشاورزی خریداری نباشد یک قیمت پایه براساس تورم، گرانی نهادها و هزینه‌های تولید در نظر گرفته می‌شود و طبق آن برای خرید محصولات کشاورزی بدون مشتری اقدام خواهد شد.

حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن تولید کشمش در کشور داریم که حدود ۳۰ تا ۴۰ تن آن در داخل مصرف می‌شود و حدود ۲۰۰ هزار تن باید صادر شود که نیاز به صادرات، جایزه‌های صادراتی و بسته بندی دارد.

ایرنا:آیا قوانین دیگری در بخش‌های دیگر داریم که نیاز به اصلاح و جرح و تعدیل داشته باشند؟

من در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی در تنقیح قوانین حضور داشتم و واقعا بسیاری از قوانین ما خیلی قدیمی هستند و به اصطلاح، مدت منقضی محسوب می‌شوند و باید برای امروز قوانین به روز و جدیدی داشته باشیم.

۱۲ هزار و ۵۰۰ سرفصل قانونی از سال ۱۳۲۴ تاکنون در کشور تصویب شده که یک تعداد از این قوانین باید حذف و پالایش بشوند و قوانین به روز در زمینه‌های مختلف تصویب شود.

البته این موضوع بستگی دارد به اینکه کمیسیون‌های مرتبط هم فعال باشند و صاحب نظران، متخصصان و کارشناسان نیز نظرات خود را برای نمایندگان مجلس ارسال کنند.

ایرنا:آیا سد نُهُب تاکستان در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید؟

این سد از مهمترین سدهای کشور بوده که دارای دو ردیف ملی ساختمان سد و شبکه‌های زهکشی و آبیاری است.

در آ ن سال‌ها که ما پیگیر این طرح بودیم بسیاری از سدهای کشور را مورد بازدید قرار دادیم و اغلب آنها فقط یک حوض بزرگ بودند چون شبکه آبیاری نداشتند و آب هدایت نمی‌شد و براساس این تجربه در آن سال ۲ ردیف برای این طرح دریافت کردیم.

اگر با همکاری دولت اعتبارات لازم به این طرح تخصیص یابد ۲۲ بهمن ماه امسال این سد آبگیری خواهد شد.

ایرنا: آیا راه‌ها و طرح‌های عمرانی شهرستان تاکستان دارای ردیف بودجه ملی هستند؟

بله، تمام راه‌های شهرستان ردیف ملی دارند که از قبل برای آنها دریافت شده است نظیر راه نهاوند- ضیاءآباد، نیکویه -آب ترش، تاکستان به ابهر، سلطانیه و زنجان، قزوین به تاکستان، نهاوند به آبگرم و آوج و سه راهی رحیم آباد به دانسفهان که جزو پروژه‌های ملی دارای ردیف هستند هرچند اعتبار این طرح‌ها کم است و باید تلاش کنیم بودجه آنها را کمی زیادتر کنیم.

همچنین یکسری از شبکه‌های آبیاری استان و بهسازی کانال‌ها نیز ردیف‌های گلوبال در وزارت نیرو دارند که می توان از آنها برای استان اعتبار دریافت کرد.

شبکه آب و فاضلاب قزوین و تاکستان نیز ردیف ملی دارند و آب شرب تاکستان نیز ردیف ملی داشت که متاسفانه به دلیل بی توجهی برخی مسوولان این ردیف حذف شده است و باید آن را احیا کرد.

آب رسانی به ۱۴ شهر استان از سد طالقان از جمله ضیاءآباد را پیگیر هستیم و ردیف ملی هم داریم ولی اعتباران آن کم است و باید بیشتر پیگیری کنیم چون اگر عملیات اجرایی با این روند پیش برود آب شرب به ضیاءآباد و تاکستان بسیار دیر می‌رسد.

آب‌های رو زمینی نسبت به آب‌های زیرزمینی از نظر میزان آهک، شوری و ... سالمتر هستند و خواسته جدی ما از وزارت نیرو و مسوولان این است که برای آبرسانی به تاکستان همکاری بیشتری داشته باشند.

ایرنا:آیا در انتصابات و عزل و نصب مدیران شهرستان‌ و استان دخالت دارید؟

با توجه به شرایط اقتصادی امروز، باید مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان دارای یک رویکرد جدید و نگاه انقلابی و جهادی باشند و با پرهیز از روزمرگی کارها را پیش ببرند.

 ممکن است در مدیریت برخی دستگاه‌ها نواقصی وجود باشد که براساس حق نظارت خود باید به آن ورود کرده و مدیریت آن را بهسازی و بازسازی کنیم.

آنچه که در این زمینه برای ما اهمیت دارد کارگرد مدیران است و خارج از نگاه‌های سلیقه ای و سیاسی به آن رسیدگی خواهیم کرد.

طرز تفکر هرکسی برای ما مورد احترام است ولی در عین حال به عملکرد مدیران و میزان رضایت شهروندان نیز بسیار اهمیت می‌دهیم.

با توجه به این شرایط، باید همه کمر همت را ببندیم که مردم را راضی نگه داریم و مشکلات مردم را حل کنیم چون تکیه گاه این نظام بعد از خداوند، مردم هستند و باید نیروهای بی انگیزه، جای خود را به نیروی فعالتر و جوانتر بدهند.

با توجه به این توضیحات، ما در عزل و نصب‌ها دخالت نداریم ولی نظرات خود و دیدگاه‌های مردم را در خصوص مدیران به مسوولان تصمیم گیر منتقل می‌کنیم.

نظر شما