شناسهٔ خبر: 41982588 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

خطر همچنان در کمین طاق بستان؛

ساخت تله کابین در حریم طاق بستان/ شهرداری در پی عادی سازی است

رضا پورحسین

طی روزهای اخیر تصاویری مربوط به ساخت وساز در نزدیکی طاق بستان منتشر شد که با واکنش مدیریت این پایگاه تاریخی همراه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طاق بستان یکی از کم نظیرترین آثار تاریخی کشور است که با وجود ارزش تاریخی و فرهنگی بی بدیل آن در سال های گذشته کم تر به آن اهمیت داده شده است و با نگاه توسعه ای اما غیرعلمی تهدیداتی برای آن بوجود آمده است تا جایی که هر از گاهی از تصاویر قدیمی نیز برای وضعیت نامطلوب آن استفاده می شود. وضعیت نامطلوبی که امروز محدود به ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم این مجموعه تاریخی شده است.

تصویر منتشر شده برای ده سال پیش است

ملیحه مهدی‌آبادی، سرپرست پایگاه ملی فرهنگی، تاریخی طاق بستان کرمانشاه در این خصوص گفت: این تصویری که طی روزهای اخیر در خصوص ساخت و ساز در کنار مجموعه طاق بستان منتشر شده است مربوط به حدود 10 سال پیش است و در این محل امروزه حتی گیاهان و درختان زیادی رشد کرده اند.

او افزود: امروزه ساخت و سازی در حریم ویژه میراث فرهنگی به وسعت 7 هزار متر مربع در حال انجام است که با نامه نگاری تخلف آن به اطلاع مسئولین رسیده است. بر اساس ضوابط ابلاغ شده و زمانی که تعیین حریم صورت می گیرد قوانینی وضع می شود که باید ساخت و ساز صورت نگیرد. ما تمام تلاش خود را کرده ایم و به شهرداری نیز ابلاغ شده است.

این مدیر مسئول در میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: نزدیک به 20 مورد حکم قلع اخذ شده است اما زمانی که موعد اجرا فرا می رسد به بهانه تبعات اجتماعی سایر دستگاه ها همراهی نمی کنند. من بارها مخالفت خود را در خصوص ساخت تله کابین در این محوطه و مجموعه تفریحی عنوان کرده ام. هر دو این مجموعه ها یکی است اما شهرداری طرح این دو پروژه را جداگانه ارائه داده است تا به نحوی این ساخت و سازها را کوچک و کم خطر جلوه دهد.

مهدی آبادی با تکذیب ادعای شهرداری در خصوص اخذ مجوز از میراث فرهنگی برای تاسیس این مجموعه افزود: من تا این لحظه هیچ مجوزی ندیده ام و این موارد صرفا در حد حرف است. هیچ نامه ای از سوی وزیر مربوط به مجوز برای این کار به دست ما نرسیده است. هیچ مدرک کتبی در این زمینه وجود ندارد و حتی معاون وزیر نیز در این خصوص مجوزی صادر نکرده است.

مدیر پایگاه ملی فرهنگی، تاریخی طاق بستان کرمانشاه در پایان اذعان کرد: در کمیسیون ماده 5 نیز پایگاه طاق بستان نماینده ای ندارد اما نماینده میراث فرهنگی استان عنوان کرده است که با این ساخت و سازها موافقتی نکرده است. من به عنوان مدیر قطعا نمی توان بر اساس مطالب شفاهی اقدامی انجام دهم بنابراین مسئولین شهرداری باید مجوز مکتوب ارائه دهند.

//انتهای پیام:3

بیشتر بخوانید:

نظر شما