شناسهٔ خبر: 41982553 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیریت اجرایی کشاورزی در گیلان ضعیف است/ نگرانی از تغییر کاربری شالیزارهای استان

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مدیریت اجرایی ضعیف در عرصه کشاورزی در استان گیلان گفت: تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی یک آفت برای استان سرسبز گیلان است که باید با حمایت از شالی‌کاران از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری شود زیرا در غیر این صورت تا سال‌های آینده میزان زمین زیر کشت در استان با کاهش مواجه می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سید علی آقازاده امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان گیلان یکی از قطب‌های کشاورزی در کشور است، اظهار کرد: محصولات برنج در استان گیلان یکی از راهبردی‌ترین محصولات در کشور و اقتصادی‌ترین محصول در استان است که معیشت بسیاری از افراد و جمعیت روستایی از این طریق تأمین می‌شود.

وی با اشاره به نقش مؤثر اشتغال پایدار در بین جمعیت شالی‌کاری استان گفت: محصول برنج یکی از اقتصادی‌ترین محصول استان گیلان است و در این خصوص قوانین بالادستی، لایحه و بخشنامه‌های بسیار خوبی وجود دارد که باید به آن توجه شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه میزان استفاده از قوانین و امکانات کشاورزی به ظرفیت مدیریتی استان بستگی دارد، تصریح کرد: چند سالی می‌شود که کاشت و برداشت برنج در استان به سمت مکانیزه شدن حرکت کرده است ولی وضعیت در این خصوص مناسب بوده و انتقاداتی را به مسؤولان مربوطه داریم زیرا پیگیری‌های لازم مدیریتی در این خصوص انجام‌نشده است.

آقازاده با مؤثر دانستن نقش دانشگاه در توسعه کیفی کاشت برنج در استان گیلان گفت: دانشگاه نقش بسیار محوری در حوزه کاشت و برداشت برنج و همچنین کیفی سازی آن دارد و باید به‌درستی از ظرفیت تحقیقاتی دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید در کاشت برنج از تکنیک‌های علمی استفاده شود، تصریح کرد: نزدیک به چهار دهه کاشت برنج در کشور و استان گیلان به سمت مکانیزه شدن حرکت کرده و از روش سنتی فاصله گرفتیم ولی باید دید چقدر توانستیم از تکنیک‌های علمی در این خصوص استفاده کنیم لذا باید میزان برداشت برنج در زمان سنتی و مکانیزه شدن مشخص شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان سطح زیر کشت برنج در استان گیلان بیان کرد: بر اساس آخرین آمار میزان سطح زیر کشت در استان گیلان به ازای هر هکتار دو تن است که باید این آمار در سال‌های آینده افزایش پیدا کند.

آقازاده با بیان اینکه نتوانستیم محصولات کشاورزی استان گیلان را به دیگر نقاط کشور معرفی کنیم، تصریح کرد: برند سازی ارقام مختلف برنج به‌مانند برنج هاشمی منجر به رشد اقتصادی و توسعه آن محصول می‌شود ولی تا برخی از موانع در این خصوص برطرف نشود هیچ مشکلی در حوزه برند سازی برطرف نمی‌شود.

وی با اشاره به نقش موانع موجود در بی‌رغبتی شالی‌کاران به کاشت برنج افزود: شالی‌کار برای کاشت برنج باید امید و‌ انگیزه کافی داشته باشد ولی به دلایلی به‌مانند بیمه کشاورزی، مشکلات آب و هوایی و نهاده‌ها برطرف نشود مشکلات در این حوزه ادامه‌دار است.

نماینده مردم رشت در مجلس با انتقاد از مدیریت اجرایی ضعیف در عرصه کشاورزی در استان گیلان گفت: ما همیشه صحبت از برندسازی در استان گیلان می‌کنیم ولی تا زمانی که بسترهای لازم فراهم و حلقه‌های مدیریتی برطرف نشود، هرچقدر هم به لحاظ زیرساخت کارهای خوب انجام‌شده باشد دغدغه شالی‌کاران برطرف نمی‌شود.

آقازاده با ابراز نگرانی از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در استان گیلان بیان کرد: تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی یک آفت برای استان سرسبز گیلان است که باید با حمایت از شالی‌کاران از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری شود زیرا در غیر این صورت تا سال‌های آینده میزان زمین زیر کشت در استان با کاهش مواجه می‌شود.

وی با اذعان به اینکه میزان متوسط زمین زیر کشت برای هر خانوار در گیلان هفت هزار متر است، تصریح کرد: شالی‌کاران گیلانی با همین مقدار زمین زیر کشت معیشت خانواده‌های خود را تأمین می‌کنند ولی چون زمین‌های شالیزاری در استان کم است برای خانوارها و شالیزاران این میزان زمین به‌صرفه اقتصادی نبوده و آن‌ها مجبور به فروش اراضی خود می‌شوند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل تغییر کاربری اراضی شالیزاری در استان گیلان گفت: باید از شالی‌کاران در حوزه‌های افزایش برداشت و کاشت مکانیزه، صنایع تبدیلی، کاهش ضایعات، حل مشکل بیمه و کاهش اختلاف قیمت فروش حمایت شود ولی به دلیل ضعف مدیریت اجرایی در استان زمانی به فکر حل مشکلات افتادیم که بسیاری از اراضی شالیزاری به فروش رفت.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷/ق

نظر شما