شناسهٔ خبر: 41982440 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دغدغه های یک تعزیه خوان قدیمی زواره ای:

بیشتر افراد کاسب الحسین شده اند تا ذاکرالحسین(ع) + فیلم

۵۸ سال روی تخت حسینیه های زواره تعزیه خوانده و تنها عشق به مولایش او را در این راه نگه داشته و معتقد است باید به معنای واقعی ذاکر الحسین بود نه کاسب الحسین.

صاحب‌خبر -

سید حسین هاشمی نسب متولد ۱۳۳۴ به خاطر عشق و علاقه‌ای که به رشته تعزیه خوانی و ارادتی که به اهل بیت علیه السلام دارد، حدود ۵۸ سال است که به عنوان یکی از تعزیه خوانان قدیمی و قهار در منطقه و در هر شهر مدینه السادات زواره اصفهان به ایفای نقش مخالف می پردازد.

به گفته خودش وقتی که تازه پا به عرصه تعزیه خوانی گذاشت، زیر نظر هیچ استادی نبوده، اما رفته رفته از استادان و تعزیه‌خوانانی چون استاد خلیل سلامی، سید علی شاهمرادی، شیخ حبیب الله عاصمی، ملارضا کردی زاده، سید حبیب‌الله عقدایی و غیر که در حال حاضر متاسفانه هیچ کدام در قید حیات نیستند؛ دوره‌هایی از تعزیه خوانی را آموخته است.

فرد تعزیه خوان خود باید مخترع سبک باشد

هاشمی نسب در گفت و گو با ایسنا، گفت: در رشته تعزیه خوانی الگو گرفتن و تقلید از دیگر تعزیه خوانان خوب است اما معتقدم که فرد تعزیه خوان خود باید مخترع سبک باشد.

وی در ادامه به مقایسه سبک جدید و سبک قدیمی تعزیه خوانی پرداخت و گفت: در قدیم از طبل و شیپور و دهل و... در تعزیه خوانی زیاد استفاده نمی شد و فضای حزن و اندوه غنی‌تر بوده، ولی با گذشت زمان تغییراتی در نسخ خطی ایجاد شده و بعضا تعزیه خوانی رنگ تشریفاتی به خود گرفته اما همیشه یادآوری حادثه کربلا کم یا زیاد، ساده یا باتکلف، بوده و ادامه دارد.

وی در رابطه با قدمت تعزیه خوانی نیز تصریح کرد: تعزیه خوانی از دوران صفویه در زمان ناصرالدین شاه رایج شده است؛ هرچند هنر تعزیه در ایران به مرور زمان دستخوش تغییرات زیادی گردیده، اما توانسته جزء زیباترین و پر قدمت ترین هنرهای عامه ایرانیان باشد.

این تعزیه خوان شهر زواره با ابراز این عقیده که ناصرالدین شاه ارادت زیادی به ائمه (ع) داشت ، افزود: از جمله آثاری که تاکنون از ناصرالدین شاه در اماکن متبرکه مثل کربلا و سامرا به یادگار مانده می توان به این ابیات که خود وی سروده اشاره کرد:

خرم دلی که منبع انهار کوثر است
کوثر کجا ز دیده پر اشک بهتر است

نام حسین و کرب و بلا هر دو دلرباست
نام علی اکبر از آن دلرباتر است

رفتم به کربلا به سر قبر هر شهید
دیدم که تربت شهدا مشک و عنبر است

هر یک شهید مرقدشان چهار گوشه داشت
شش گوشه یک ضریح در آن هفت کشور است 

هاشمی نسب گفت: تعزیه خوانی در عصر انقلاب و در زمان مرحوم شریعتی حرام اعلام شد و دلیل اصلی شان این بود که در تعزیه خوانی مردها لباس زنانه به تن کرده و در نقش حضرت زینب سلام الله تعزیه خوانی می کردند و بر این باور بودند که تعزیه خوانی موجب وهن اسلام می شود، برای همین من تعزیه خوانی را  مدتی رها کردم تا اینکه یکی از مراجع فتوا دادند که اگر تعزیه‌خوانی موجب وهن اسلام نشود، هیچگونه مشکلی ندارد و بنده طبق همین فتوا دوباره تعزیه‌خوانی را ادامه دادم.

باید با صداقت تعزیه خواند

وی در ادامه به ذکر خاطراتی از دوران تعزیه خوانی خود پرداخت و افزود: یه شب سرد زمستان که نزدیک صفه نخل مشغول درست کردن آتش جهت گرم کردن فضای حسینیه بودم همان لحظه گویی صدایی به گوشم خورد که گفت سید تو امشب باید در نقش مخالف، تعزیه خوانی کنی و یه یاد دارم آن زمان به دلیل این که قدم بنده انقدر کوتاه بود در چکمه هایم کمی پارچه گذاشتند که قد من بلندتر به نظر برسد و آن شب من تعزیه خوانی در نقش مخالف را انجام دادم و تا حالا هم ادامه دارد.

این تعزیه خوان، اعتقاد مردم به اهل بیت و نوکران ایشان خصوصا تعزیه خوانها و التماس دعای مردم به آنها برای حل مشکلات و رفع گرفتاریهایشان و به ویژه زمانی که مشکلات آنها حل می شود، را از بهترین حس و حال های خود در زمان تعزیه خوانی عنوان کرد.

وی با بیان این که باید با صداقت تعزیه خواند، گفت: بنده در این زمینه فقط به عشق امام حسین علیه السلام تعزیه می خوانم، ولی متاسفانه الان بیشتر افراد کاسب الحسین شده اند تا ذاکرالحسین(ع).

هاشمی نسب در ادامه با اشاره به نام ملاحسین حَجی، حسن عباس جعفر، مشهدی ملارضا شهریار که از تعزیه خوانان قهار زواره بوده اند، گفت: از آنجایی که مردم زواره ارادت خاصی به اهل بیت و ایام محرم و صفر دارند، حسینیه های زیادی ساختند و معتقدم هر چراغی برای سیدالشهدا در هر جایی روشن شود، مادرش حضرت صدیقه طاهره(س) در آنجا حضور پیدا خواهند کرد.

تعزیه خوانان جوان و نوجوان زواره روی اسلوب تعزیه نمی خوانند

وی در رابطه به آغاز تعزیه خوانی جوانان و نوجوان زواره ای و با اشاره به این که کار آنها را نمی پسندم، چرا که زیاد روی اُسلوب تعزیه نمی خوانند، گفت: متاسفانه این عزیزان تاکنون از بنده برای کارشان کمک نخواسته اند، ولی اگر درخواست کمک کنند، چون باقیات و صالحات می شود حاضرم به آنها کمک کنم.

هاشمی نسب افزود: با توجه به این که نسل جدید به ویژه قشر جوان و نوجوان زیادی در زواره علاقه مند به حرفه تعزیه خوانی هستند، از مسئولین می خواهم که این قشر را حمایت کرده و کلاس هایی در شهر دایر کنند که آنها نخواهند هزینه زیادی را برای گذراندن دوره در این بخش صرف کنند.

نباید امسال مراسم محرم را به طور کامل تعطیل کرد

این تعزیه خوان با اشاره به شیوع بیماری کرونا در جهان و ایران گفت: شاید امسال در زواره تعزیه ای برگزار نشود، ولی نباید محرم و مراسم آن را به طور کامل تعطیل کرد و اگر هم قرار است مراسمی برگزار شود باید این کار با رعایت اصول بهداشتی انجام شود نه اینکه خودسرانه و بدون پروتکل ها صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون از قِبل تعزیه خوانی امرار معاش کرده اید یا نه، گفت: بنده کاسبم و کارم آزاد است. مثلا میوه فروشی، درخت فروشی و قالی فروشی کرده ام، ولی هیچ گاه نخواسته ام از راه تعزیه خوانی پولی بدست آورم. بنده تنها از روی عشق و علاقه به امام حسین(ع) به تعزیه خوانی می پردازم.

هاشمی نسب در پایان با بیان این که در زمان تعزیه خوانی حس خوبی دارم، گفت: عزاداری هایی که صورت می گیرد قطعا همه از عنایت امام حسین(ع) است.

انتهای پیام

نظر شما