شناسهٔ خبر: 41982162 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پس از ناکامی در کسب آرای موافق؛

بیانیه «مایک پمپئو» در مورد شکست قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به شکست قاطع قطعنامه پیشنهادی واشنگتن علیه ایران، مدعی شد که «قصور شورای امنیت در اقدام قاطع برای دفاع از صلح و امنیت بین‌المللی قابل توجیه نیست!»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به شکست قاطع قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت بیانیه‌ای صادر کرد.

پمپئو در این بیانیه مدعی شد: «شورای امنیت سازمان ملل متحد، مسئولیت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عهده دارد. این شورا، امروز در حفظ این مأموریت بنیادی شکست خورد. شورای امنیت قطعنامه‌ای معقول (!) برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ۱۳ ساله علیه ایران را رد کرد تا برای اولین بار در یک دهه گذشته، مسیر را برای اینکه اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی بتواند بدون محدودیت‌های سازمان ملل اقدام به خرید و فروش سلاح‌های متعارف کند هموار کرد».
وی در ادامه افزود که «قصور شورای امنیت در اقدام قاطع برای دفاع از صلح و امنیت بین‌المللی قابل توجیه نیست!»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «شورای امنیت درخواست مستقیم بسیاری از کشورهای خاورمیانه که خشونت ایران آنها را به مخاطره می‌اندازد، برای تمدید این تحریم‌های تسلیحاتی نادیده گرفت. ملل عرب و اسرائیل قویاً از تمدید این تحریم‌ها حمایت می‌کردند. هفته گذشته، ۶ عضو شورای همکاری خلیج فارس با یکدیگر متحد شده و از شورای امنیت خواستند این تحریم‌ها را تمدید کند. اسرائیل نیز از این شورا خواست همین کار را انجام دهد تا ایران نتواند زرادخانه تسلیحاتی‌اش را توسعه داده و آن را نوسازی کند».
پمپئو در ادامه ادعاهای خود افزود: «این کشورها می‌دانند که در صورت انقضای این تحریم‌ها ایران هرج و مرج و ویرانی بیشتری به بارخواهد آورد، اما شورای امنیت آنها را نادیده گرفت. با این حال، ایالات متحده هرگز دوستانش را در خاورمیانه که انتظار بیشتری از شورای امنیت داشتند، رها نخواهد کرد. ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا اطمینان پیدا کنیم این رژیم تروریستی از آزادی برای خرید و فروش سلاح‌هایی که قلب اروپا، خاورمیانه و فراسوی آن را تهدید می‌کند، برخوردار نخواهد شد».

این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا پیش از اعلام نتیجه رأی گیری شورای امنیت در وین، پایتخت اتریش گفته بود: «وقتی نتیجه [رأی گیری] شورای امنیت را ببینیم، تصمیم می‌گیریم که چطور به جلو حرکت کنیم. ما به هیچ عنوان قصد نداریم اجازه دهیم این تحریم تسلیحاتی منقضی شود».

گفتنی است که قطعنامه پیشنهادی و ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت با ۱۱ رأی ممتنع، دو رأی مخالف در برابر تنها دو رأی موافق از تصویب بازماند؛ اتفاقی که تلاش‌های چندماهه دولت آمریکا برای جلب حمایت کشورهای عضو شورای امنیت (دائم و غیردائم) از تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی علیه ایران را یکسره برباد داد.

نظر شما