شناسهٔ خبر: 41981688 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رقص کرونا در شهرک‌های خصوصی ساحلی مازندران

صاحب‌خبر -


گروه ایران زمین - چرا استان‌های سبز ایران با گذشت 6 ماه از ورود کرونا به‌کشور همچنان رنگ قرمز کرونایی گرفته‌اند؟ چرا بیمارستان‌های مازندران از بیماران بد حال کرونایی پر است و کادر درمانی در شمال کشور با خستگی روان و فرسودگی تن، با همان فشار و حجم سنگین کاری که اسفند ماه سال گذشته بر آنان تحمیل شده بود به‌کار خود ادامه می‌دهند؟ پاسخ این پرسش را نباید از مسئولان بهداشتی و درمانی و مقامات استانداری و انتظامی جویا شویم بلکه قبل از همه باید از مردمی بپرسیم که سر خوشانه و سراسیمه در پایان هر هفته راهی شمال ایران می‌شوند. باید از مردم مازندران بپرسیم که چرا با وجود ممنوعیت برگزاری مراسم جشن عروسی و ختم، همچنان بر برگزاری این مراسم اصرار دارند. شهرک‌های خصوصی ساحلی و ویلایی و مجتمع‌هایی که با نرده و دیوار فنس و نگهبان، راه ورود هر ناظر رسمی را به داخل خود بسته‌اند، این روزها جای تالارهای داخل شهرها را پر کرده‌اند و با اجاره‌های چند میلیونی، محل برگزاری مخفیانه مراسم عروسی، جشن تولد، دورهمی‌های بیش از 100 نفر و حتی ختم شده‌اند. این کار چندان هم پنهانی نیست و براحتی می‌توان تبلیغات آنها را در فضای مجازی همچون اینستاگرام دید و جالب این است که تخفیفات ویژه‌ای هم برای آنهایی که زودتر روزهای هفته را رزرو کنند، ارائه می‌دهند.
 هر چند که طبق دستورالعمل ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا برای برگزاری پیوند ازدواج محدودیت وجود ندارد، اما مراسمی همچون عروسی و عزاداری به‌دلیل تسریع در انتقال ویروس حداقل در استان مازندران کاملاً لغو شد.
بر اساس آمار رسمی حدود ۸۰ تالار پذیرایی در مازندران با مجوز دو مجموعه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان صنعت، معدن و تجارت فعالیت دارند و با وجود تعطیلی تالارها که در پیوست مصوبه لغو برگزاری مراسم عزاداری و عروسی قرار گرفته، اما گویا برگزاری این مراسم بخصوص عروسی‌ها و برخی جشن‌های تولد هنوز تعطیل نشده است.
به‌گزارش ایرنا، شهر آمل که هم‌اکنون بیشترین تعداد بستری‌های کرونایی در تخت‌های بیمارستانی را دارد، یکی از مراکز مهم برگزاری جشن عروسی در باغ‌ها و شهرک‌ها و همچنین محله‌های به اصطلاح خصوصی است.
نکته جالب توجه این است که علاوه بر برگزاری مراسم عروسی برای زوج‌های جوان بومی، این روزها شهرک‌های مازندران به محیطی امن برای غیر بومیان نیز بدل شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در واکنش به برخی گزارش ها مبنی برگزاری مراسم عروسی و جشن در برخی شهرک‌های خصوصی تأکید کرد: اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای تمامی اماکن خصوصی و عمومی همچون شهرک‌ها الزامی است و هیچ‌کس نباید تصور کند به بهانه شهرک بودن یک منطقه می‌تواند از مصوبات ستاد ملی کرونا و همچنین قوانین تخطی کند.
حسین حسن‌نژاد با بیان اینکه هر مکان عمومی یا خصوصی که در آن مراسم تجمعی برگزار شود تا مرز پلمب کامل نیز خواهد رفت، افزود: در این زمینه قواعد مشخصی وجود داشته و با نیروی انتظامی و نهاد قضایی هماهنگی برای برخورد با متخلفان صورت گرفته است.
هرچند که مسئولان انتظامی و قضایی در هماهنگی با مسئولان بهداشتی آماده بر خورد با عاملان برگزاری مراسم عروسی و ترحیم هستند اما نکته اینجاست که تک تک حاضران در این مراسم به‌عنوان شهروند مسئول هستند که با عذرخواهی از دعوت‌کننده‌ها در چنین تجمعاتی شرکت نکنند. چیزی که متأسفانه این روزها کمتر رعایت می‌شود.


برچسب‌ها:

نظر شما