شناسهٔ خبر: 41981674 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس مسائل غرب آسیا:

با تغییر دولت ها، فساد در لبنان از بین نمی رود

اکرم احقاقی

یک کارشناس مسائل غرب آسیا،با اشاره به استعفای نخست وزیر لبنان گفت: نخست وزیر بعدی در لبنان نیز نمی تواند مشکلات موجود در این کشور را حل کند چرا که آمریکایی ها تمایلی به تحقق این موضوع ندارند.

صاحب‌خبر -

حسین اکبری، در مصاحبه با ایسنا، با بیان اینکه نخست وزیر مستعفی لبنان از جمله معدود نخست وزیران مستقل در این کشور بود که به جریان های آمریکایی وابسته نبود و تحت تاثیر فشارهای خارجی انتخاب نشده بود، اظهار کرد: بنابراین جریان های وابسته به آمریکا و سعودی از انتخاب این نخست وزیر خوشحال نبودند.

وی با بیان اینکه در همین چهارچوب این جریان ها از هشت ماه پیش فشارهایی را علیه دولت  شروع کردند خاطرنشان کرد: آنها در ابتدا اقدام به وضع تحریم های اقتصادی کرده و از وقوع برخی از اغتشاشات با تحریک برخی از جریانات خاص در لبنان حمایت کردند.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه بر اثر فشارها ارزش پول ملی لبنان در برابر دلار بسیار کاهش پیدا کرد و این باعث افزایش فشار به دولت شد، گفت: بعد از انفجار بندر بیروت این روند شتاب بیشتری گرفت و در واقع عده ای به دنبال این بودند که بر اساس این گونه اتفاقات، دولت کنونی لبنان مجبور به استعفا شود.

وی با بیان اینکه با کنارگیری دولت کنونی لبنان مشکل فساد در این کشور حل نمی شود ، ادامه داد : سال هاست که در این کشور فساد وجود دارد و دولت هایی بر روی کار بودند که به نوعی وابسته به غرب از جمله آمریکایی ها و سعودی ها بودند و وضع همین بود.

اکبری با بیان اینکه در فرآیند انتخاب نخست وزیر جدید، آمریکایی ها سعی خواهند کرد که دولتی در لبنان مسئولیت امور را بر عهده بگیرد که به آنها نزدیک باشد و خیال آنها از بابت تامین امنیت رژیم صهیونیستی فراهم شود، اظهار کرد: البته باید به این موضوع توجه داشت که در لبنان با توجه به وجود جریان ها و گروه های مختلف اینگونه نیست که فقط قدرت در دست نخست وزیر متمرکز باشد بلکه هر کدام از این احزاب، گروه ها و شخصیت ها در جایگاه خود از میزان قدرتی برخوردارند.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه دولت بعدی در لبنان نیز نمی تواند مشکلات موجود در این کشور را حل کند چرا که آمریکا تمایلی برای این مسئله ندارد، تصریح کرد: آنها می خواهند از هر ابزاری علیه حزب الله استفاده کنند تا به نوعی امنیت اسرائیل را تامین کنند. البته باید به این مسئله نیز توجه داشت که حزب الله از سطحی از قدرت بازدارندگی برخوردار است که اسرائیلی ها حتی نمی توانند به فکر تعرض به این کشور باشند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: اقتدار حزب الله یک عزت برای همه لبنانی هاست و آنها متوجه این موضوع هستند که اقتدارشان در سایه قدرت حزب الله است نه نخست وزیر و یا کس دیگری.

اکبری ابراز عقیده کرد اگر همین الان نیز انتخاباتی در لبنان برگزار شود حزب الله از رای بالایی در بین طوایف مذهبی و گروه های مختلف در لبنان برخوردار خواهد بود .

انتهای پیام

نظر شما