شناسهٔ خبر: 41981002 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

هفته بیست و نهم لیگ برتر امشب برگزار می‌شود

جدال برای دومی جنگ برای بقا

صاحب‌خبر -



حامد جیرودی
خبرنگار
هفته بیست و نهم لیگ برتر امشب با انجام 8 دیدار همزمان از ساعت 20:45 آغاز می‌شود؛ مسابقاتی که در آن، دوباره شاهد جدال تیم‌های بالای جدولی برای کسب سهمیه آسیایی و جنگ قعرنشینان برای بقا هستیم. تراکتور و ماشین‌سازی در حالی دربی حساس تبریز را در ورزشگاه یادگار امام(ره) این شهر برگزار می‌کنند که پیروزی در این مسابقه‌ برایشان اهمیت زیادی دارد. شاگردان ساکت الهامی که در بازی قبل خود برابر شاهین به تساوی بدون گل رسیدند، با 47 امتیاز در رده سوم جدول قرار دارند و می‌خواهند پس از 3 مساوی پیاپی، در این بازی به پیروزی برسند تا به نایب قهرمانی و کسب سهمیه آسیایی امیدوار بمانند. از سوی دیگر ماشین‌سازی هم در 3 بازی اخیر خود رنگ پیروزی را ندیده است. این تیم در بازی قبل خود مقابل پارس جنوبی به تساوی 1-1 رسید و با 28 امتیاز در رده سیزدهم است و در خطر سقوط قرار دارد و حالا باید بدون هومن افاضلی سرمربی خود که در بازی قبل اخراج شد و محروم است، به میدان برود. مالک هر دو تیم محمدرضا زنوزی است ولی بازی رفت را ماشین‌سازی 2-0 برد تا خط بطلانی بر همه شایعه‌ها و شائبه‌ها کشیده شود و حالا هم انتظار بازی جوانمردانه از سوی دو تیم وجود دارد. بازی نساجی و ذوب آهن در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر را می‌توان نبرد غول کش‌ها نامید. چرا که شاگردان محمود فکری در بازی قبل خود با شوت دیدنی سید محمد میری توانستند 1-0 سپاهان را در اصفهان شکست دهند و شاگردان لوکا بوناچیچ هم پرسپولیس قهرمان زودهنگام لیگ را در ورزشگاه آزادی تهران 1-0 از پیش رو برداشتند. نساجی که با حضور فکری 9 بازی بدون باخت را سپری کرده با 36 امتیاز در رده هشتم جدول است. ذوب آهن هم 29 امتیاز دهم است، از منطقه خطر فرار کرده ولی می‌خواهد پیروزی 2-0 بازی رفت تکرار کرده و جایگاه خود را تثبیت کند. سایپا در شرایطی در ورزشگاه شهید دستگردی تهران میزبان نفت مسجدسلیمان است که در بازی قبل خود مقابل فولاد به تساوی بدون گل رسید تا با 28 امتیاز در رده دوازدهم قرار بگیرد. با این حال، شاگردان ابراهیم صادقی هنوز از بقای خود مطمئن نیستند. در سمت مقابل، نفت مسجدسلیمان با وجود اینکه در 5 بازی اخیر خود به پیروزی نرسیده و در بازی قبل خود هم 3-2 مغلوب گل‌گهر شد ولی با 34 امتیاز در رده نهم قرار دارد و استرسی برای سقوط ندارد و امیدوار است برد 2-1 بازی رفت را تکرار کند. صنعت نفت در شرایطی در ورزشگاه تختی آبادان برابر شاهین به میدان می‌رود که دغدغه‌ای برای بقا ندارد. نفتی‌ها که بهنام سراج سرمربی‌شان ظاهراً رابطه خیلی خوبی با باشگاه ندارد و هفته گذشته حتی همراه تیم به تهران نیامده بود، در بازی قبل خود 1-0 به پیکان باختند تا 6 هفته بدون برد را سپری کنند ولی با 38 امتیاز در رده هشتم جدول قرار دارند. اما در مقابل، شاهین  با 22 امتیاز تیم آخر جدول است و اگر بازنده شود، سقوطش به لیگ یک قطعی خواهد شد. بازی رفت دو تیم 1-1 به پایان رسید.
استارت سپاهان بدون قلعه‌نویی
یکی از بازی‌های حساس این هفته دیدار سپاهان و شهرخودرو است که در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار می‌شود. زردپوشان اصفهانی در شرایطی در بازی قبل خود در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی، برابر استقلال 2-0 بازنده شده و از دور این رقابت‌ها کنار رفتند که امیر قلعه‌نویی از هدایت این تیم استعفا داد تا یکی از اتفاق‌های بزرگ فوتبال ایران رقم بخورد. سپاهانی‌ها که حالا به کسب سهمیه از طریق لیگ دل بسته‌اند، امیدوارند با هدایت میگوئل تکسیرا به هدف خود برسند. شهر خودرو هم که در بازی قبل خود مقابل استقلال به تساوی 2-2 رسید، 5 هفته است رنگ برد ندیده، هم امتیاز با سپاهان 45 امتیازی است و با تفاضل کمتر در رده ششم قرار دارد و شاگردان سهراب بختیاری‌زاده امیدوارند بتوانند به پیروزی برسند تا به کسب سهمیه امیدوار بمانند. بازی رفت دو تیم 1-1 به پایان رسید. در ورزشگاه تختی جم، هر 2 تیم پارس جنوبی و فولاد، نیاز شدیدی به برد دارند. شاگردان سید سیروس پورموسوی با 26 امتیاز پانزدهم هستند و خطر سقوط را بشدت حس می‌کنند. یاران جواد نکونام هم با 47 امتیاز چهارم هستند و برای کسب سهمیه آسیایی تلاش می‌کنند و به‌دنبال تکرار برد 1-0 بازی رفت هستند.
قهرمان بیدار می‌شود؟
گل‌گهر در شرایطی در ورزشگاه امام علی(ع) سیرجان پذیرای پرسپولیس است که این مسابقه یک بازی خاص برای هر 2 تیم به شمار می‌رود. کویرنشین‌ها از زمان اضافه شدن مجتبی سرآسیایی سرمربی سابق شهرخودرو به نیمکت این تیم به‌عنوان دستیار مجید جلالی، سیر صعودی خوبی را طی کرده‌اند و در 4 مسابقه اخیر خود 3 پیروزی و یک تساوی کسب کرده‌اند تا با 29 امتیاز در رده یازدهم قرار بگیرند. با این حال، سیرجانی‌ها می‌خواهند برابر پرسپولیس هم به موفقیت برسند تا بقای خود در لیگ برتر را قطعی کنند. این در شرایطی است که هفته گذشته شوک بدی به سرخپوشان پایتخت با شکست این تیم مقابل ذوب آهن وارد شد تا آنها از حال و هوای قهرمانی خارج شوند. شاگردان یحیی گل‌محمدی حالا دربی مرحله نیمه نهایی جام حذفی که 5 شهریور برگزار می‌شود را هم در پیش دارند و می‌خواهند ثابت کنند که انگیزه‌شان کم نشده است. بخصوص اینکه پیروزی در 2 بازی آخر می‌تواند نام پرسپولیس را به‌عنوان قهرمانی که بیشترین امتیاز را کسب کرده، به ثبت برساند. قرمزها در این مسابقه وحید امیری را به‌دلیل محرومیت در اختیار ندارند و بشار رسن نیز در تمرین پنجشنبه این تیم از ناحیه زانوی خود احساس درد کرد و نتوانست به تمرین ادامه دهد و شاید در این بازی غایب باشد. در سمت مقابل، گادوین منشا مقابل تیم سابقش قرار می‌گیرد و این به جذابیت‌های بازی می‌افزاید. مسابقه رفت دو تیم که اولین جدال لیگ برتری‌شان بود، 2-1 به سود پرسپولیس به پایان رسید. مهدی سیدعلی به همراه محمد هاشمی نسب و یوسف مغروری قضاوت این بازی را بر عهده دارد.
استقلال به‌دنبال نایب قهرمانی
استقلال در شرایطی در ورزشگاه آزادی مقابل پیکان قرار می‌گیرد که با پیروزی در جام حذفی مقابل سپاهان، انگیزه زیادی پیدا کرده‌. آبی پوشان پایتخت که با 49 امتیاز در رده دوم جدول قرار دارند، می‌خواهند در این بازی هم برنده شوند تا شانس خود را برای نایب قهرمانی  افزایش دهند. البته شاگردان فرهاد مجیدی حریف راحتی پیش رو ندارند. پیکان که در بازی رفت استقلال بدون آندره آ استراماچونی و بی‌سرمربی را 2-2 متوقف کرده بود، در 6 بازی اخیر خود باختی نداشته و 3 پیروزی و 3 تساوی کسب کرده است. البته شاگردان عبدالله ویسی که سرمربی‌شان را هم به‌دلیل رأی انضباطی در اختیار ندارند، با 27 امتیاز در رده چهاردهم هستند و خطر سقوط را همچنان حس می‌کنند و به پیروزی در این بازی هم نیاز مبرم دارند. نکته‌ای که در خصوص استقلال وجود دارد این است که امیر ارسلان مطهری، شیخ دیاباته و فرشید اسماعیلی که در بازی با سپاهان به‌دلیل مصدومیت غایب بودند، در تمرین پنجشنبه این تیم حضور داشتند و تمرینات اختصاصی را پشت سر گذاشتند تا رفته رفته برای بازی با پیکان آماده شوند. اگر دیاباته در این بازی به میدان برود، تقابل او به‌عنوان صدرنشین گلزنان لیگ برتر با 13 گل زده با شهریار مغانلو مهاجم پیکان که با 12 گل در رده دوم گلزنان است، دیدنی خواهد بود.پیام حیدری به‌همراه محمدرضا ابوالفضلی و جلیل شعرانی قضاوت این مسابقه را بر عهده خواهند داشت.

بــــرش
نامجومطلق: هیچ‌کس حق ندارد از حالا به دربی فکر کند

مجید نامجومطلق، مربی استقلال در نشست خبری پیش از دیدار با پیکان اظهار داشت: «قبل از هر چیز باید بگویم فرهاد مجیدی حضور در نشست خبری را به من محول کرد و ان‌شاءالله بعد از بازی‌ها با یک مصاحبه مفصل در خدمت رسانه‌ها است. ما گول شرایط و جایگاه پیکان در جدول را نمی‌خوریم ولی به دنبال قطعی کردن کسب سهمیه آسیا هستیم. ما بازی به بازی برنامه‌ریزی می‌کنیم و تمام فکر و ذکرمان بازی با پیکان است تا سهمیه آسیا را کسب کنیم. ما 2 هفته سرنوشت ساز را داریم، قطعاً همه هم و غم ما روی مسابقه با پیکان است و هیچ بازیکنی حق ندارد از الان برای دربی برنامه‌ریزی کند.»



نظر شما