شناسهٔ خبر: 41980725 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رئیس جمهوری در آیین بهره‌برداری از طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی استان‌های کرمانشاه و ایلام اعلام کرد

آغاز مهاجرت معکوس به مناطق مرزی

صاحب‌خبر -


گروه اقتصادی | در هجدهمین هفته از آغاز بهره‌برداری طرح‌های مهم ملی کشور، نوبت به استان‌های کرمانشاه و ایلام رسید و پنجشنبه گذشته، رئیس جمهوری طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی در استان‌های کرمانشاه و ایلام را بهره‌برداری کرد. طرحی که بر مبنای آن 23 هزار هکتار از اراضی استان‌های کرمانشاه و ایلام برای افزایش سطح زیرکشت تجهیز و آماده‌سازی شده است.
بنا بر داده‌های دو وزارتخانه‌ نیرو و جهاد کشاورزی که متولی این طرح بوده‌اند، در این پروژه مهم ملی با یکهزار و 773 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، برای 9240 نفر اشتغال ایجاد می‌شود. افتتاح سامانه انتقال آب و شبکه‌های اصلی و تأمین آب اراضی استان‌های ایلام و کرمانشاه با اجرای وزارت نیرو، افتتاح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی و سامانه‌های نوین آبیاری استان کرمانشاه به مساحت 21 هزار و 590 هکتار و همچنین افتتاح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی و پروژه کنجانچم در استان ایلام به مساحت 1500 هکتار، با اجرای وزارت جهاد کشاورزی از جمله طرح‌هایی است که زیر ساخت‌های توسعه کشاورزی را در این دو استان فراهم می‌کند و روز پنجشنبه با دستور رئیس جمهوری در این استان‌های مرزی به بهره‌برداری رسمی رسیدند.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهوری افتتاح طرح‌های عظیم ملی در ایران اسلامی را طی هر پنجشنبه حاوی پیام و علامت بزرگی از قدرت ملت ایران به بدخواهان از جمله امریکا، صهیونیسم و ارتجاع دانست و تأکید کرد که افتتاح این طرح‌های عظیم نشان می‌دهد دشمنان با اعمال تحریم‌های سخت نیز قادر نخواهند بود ملت ایران را از مسیر آبادانی و سازندگی کشورشان بازدارند.
آرزوی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری از این طرح‌ها که از طریق ویدئوکنفرانس انجام شد؛ با اشاره به اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر بیان کرد: 23 هزار هکتار اراضی کشاورزی با اقدامات مهمی که در طول سالیان گذشته در این زمینه انجام گرفته است، به افتتاح رسید.
رئیس جمهوری افتتاح این طرح را لذت بخش‌تر از افتتاح‌های هفته‌های گذشته دانست و توضیح داد: در زمان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس از این مناطق عبور می‌کردیم. از پیرانشهر گرفته تا خرمشهر و به کرات در این مسیر عبور و مرور داشتیم. از غرب تا جنوب کشور و یکی از آرزوها این بود که روزی فرا برسد و بتوانیم این مناطق را آباد کنیم.
وی ادامه داد: این را مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بارها در سفری که در این مناطق بودیم جزو آرزوهایش بود و تکرار می‌کرد. لذا در اواخر دولت آقای هاشمی در سال 76 طرحی که امروز افتتاح شده آن روز در شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار دادیم و به‌عنوان اولین مصوبات مربوط به پایان دولت ایشان و بعد در سال 81 و 82 این طرح را دنبال کردیم و مصوبات فراوانی داشتیم و اقدامات زیادی انجام شد.
رئیس جمهوری تصریح کرد: منتها حجم طرح بسیار عظیم و بزرگ بود. در این مناطق مرزی در طول بعد از انقلاب، تا ابتدای دولت یازدهم 28 سد احداث کردیم. در این دولت در طول 7 سال گذشته، 24 سد جدید را احداث کردیم. تونل بسیار عظیم و مهم نوسود که از شگفتی‌های مهندسی در این منطقه بود در دولت یازدهم و قسمت اخیرش در دولت دوازدهم به اتمام رسید.
استفاده از8 میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی با اذن رهبری
در ادامه روحانی از رهبر معظم انقلاب برای همراهی با اجرای این پروژه تشکر کرد و توضیح داد: در سال 93 وقتی این طرح را برای ایشان شرح دادم و خدمت ایشان گفتم که برای تکمیل این طرح نیاز به کمک صندوق داریم و 8 میلیارد دلار از طرف دولت برای این طرح درخواست کردم ایشان همانجا بلافاصله موافقت کرد و بعد هم که نامه را خدمت ایشان فرستادم ایشان کتباً موافقت کرد. این کار عظیم وبزرگ در سال 93 تحرک اصلی خودش را پیدا کرد و الحمدلله امروز شاهد افتتاح یک بخش بزرگ از این طرح هستیم.
وی با اشاره به اینکه سدها، شبکه‌ها، تونل‌ها و بخش زیادی از این طرح، در سفرهای قبلی و در برنامه‌های قبلی افتتاح شد، گفت: منتها الان به محصول رسیده است. حالا 23 هزار هکتار را افتتاح کردیم و ان‌شاء‌الله تا پایان سال امیدواریم 35 هزار هکتار این طرح بزرگ به افتتاح برسد. در سال آینده هم ان‌شاء‌الله هر مقدار امکان‌پذیر باشد این طرح را دنبال می‌کنیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه این طرح‌ها برای ما بسیار مهم است، اذعان کرد: اولاً مسأله امنیت غذایی که روی پای خودمان بایستیم. مواد غذایی‌مان را خودمان تأمین کنیم. به دیگران نیازمند نباشیم. در این مدتی که با کرونا مواجه بودیم، دیدیم که کشورهای مختلف در مسأله مواد غذایی چه طور حساسیت به خرج می‌دهند و این جزو افتخارات ملی است که در بخش آب و خاک وکشاورزی، تحول بسیار بزرگی را در این 7 سال و در طول بعد از انقلاب شاهد بودیم.
بهره‌برداری از 24 سد مرزی در دولت تدبیر و امید
روحانی با بیان اینکه از 47 طرح آبی که در کشور و رودخانه‌های مرزی داریم قبل از انقلاب فقط یک مورد سد در بخش مرزی ساخته شده و آن سد ارس بود، تأکید کرد: بقیه طرح‌ها یعنی 28 سد در دولت‌های پیشین و 24 سد در این دولت مربوط به بعد از انقلاب است که ساخته و بهره‌برداری شده است. به آن معناست که انقلاب اسلامی همواره برای امنیت غذایی از یک طرف و آبادانی مرزها از سوی دیگر توجه خاص و ویژه داشته است.
وی تصریح کرد: استان‌های کرمانشاه و ایلام که سال‌ها در جنگ تحمیلی آن همه مصائب را شاهد بودند امروز شاهد یک تحول بزرگ در زمینه کشاورزی هستند و این بسیار مهم است که بتوانیم خودکفا شویم و روی پای خودمان بایستیم اینکه با این طرح‌های آبیاری در سال 2 تا 3 نوبت می‌توانید از زمین‌ها استفاده کنید بسیار مهم است. اینکه مردم زمینی را به محصول برسانند و درو کنند و بتوانند تا 2 ماه بعد محصول دوم را کاشت کنند این خیلی مهم است.
افزایش 4 برابری محصولات کشاورزی
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه باید از اراضی‌مان بخوبی استفاده کنیم، گفت: در دنیا البته زمین دیم، بخش بزرگی از محصول را تأمین می‌کند و زمین‌های آبی خیلی زیاد نیست. حدود 18 درصد زمین‌ها آبی است و بقیه به‌صورت دیم است اما همین 18 درصد 40 درصد مواد غذایی را تأمین می‌کند.
روحانی در خصوص تأثیر این پروژه‌ها اذعان کرد: الان با این طرح‌هایی که اجرا می‌کنیم، محصول در این منطقه به
4 برابر می‌رسد. این توانمندی است که امروز الحمدلله به آن رسیدیم. این طرح را باید ادامه دهیم و با حساسیت تکمیل این طرح را تا پایان امسال و تا پایان دولت دنبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: تا لحظه و ساعت آخر تمام دولت، کارگزاران، استانداران، مهندسان و پیمانکاران، در این دولت و دولت بعد هم همه طرح‌ها و فعالیت‌ها ادامه پیدا می‌کند، در این حدی که مسئولیت ما برای سرپرستی این طرح‌ها است.
رئیس جمهوری از 200 شرکت پیمانکاری که در این پروژه عظیم و بزرگ کار و تلاش کردند، تشکر کرد و گفت: یکی از شرکت‌های مهم قرارگاه خاتم الانبیاء بوده است. از همه آنها تشکر می‌کنم همه 41 شرکت مهندسین مشاور که آنها هم تلاش کردند، سرپرستی کردند و مشاوره دادند و از همه مدیران و استانداران تشکر می‌کنم. می‌دانم این کار چقدر بزرگ و عظیم بوده و همه در آن حضور داشتند و همه فعالیت و تلاش کردند، امروز الحمدلله بخش بزرگ آن به ثمر رسیده و ان‌شاء‌الله بخش دیگر آن تا پایان سال در مقاطع مختلف به ثمر می‌رسد.
مهاجرت معکوس کلید خورد
روحانی با اشاره به آغاز مهاجرت معکوس در کشور تصریح کرد: اینکه در این طرح‌ها شاهد مهاجرت معکوس باشیم؛ خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای برای مردم، برای تعادل جمعیتی و برای آبادانی نقاط مرزی است. یعنی مردمی که از این مناطق و از روستاها ناچار بودند برای زندگی‌‌شان به شهرها بروند. امروز این مهاجرت معکوس آغاز شده است.
وی ادامه داد: امروز طرح‌های مختلفی برای 12 استانی که با خشکی همسایه هستند، انجام می‌شود. البته برای استان‌های جنوبی هم تلاش خواهد شد. طرح‌هایی که برای آب‌شیرین‌کن برای منطقه جنوب داریم، اینجاها سد است آنجا آب‌شیرین‌کن. در استان‌های مرزی و در مناطق خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان هم باید طرح‌های متعدد اجرا و پیاده شود و مورد استفاده و بهره‌برداری قرار بگیرد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه آب و رودخانه‌ها یک نعمت خدادادی است که باید از آن استفاده کنیم، گفت: زمین‌ها و خاک و حفظ خاک بسیار مهم است. همه این طرح‌ها یک محصول دیگر هم دارد که کمتر به آن توجه می‌کنیم و آن محیط زیست است. وقتی زمین‌ها آباد می‌شود، وقتی رودخانه‌ها مهار می‌شود و سدها زده می‌شود و دریاچه این سدها زده می‌شود، محیط زیست تأمین می‌شود، گرد و غبار کمتر می‌شود و هوا سالم‌تر می‌شود. سدهایی که زده می‌شود یک مانع بزرگ برای سیل و سیلاب است. بنابراین برای امنیت جان مردم هم اهمیت فوق‌العاده و مهمی دارد.
رئیس جمهوری در پایان با اشاره به دوران جنگ تحمیلی اظهار کرد: امیدوارم همه بتوانیم پاسداشت خوبی از خون همه شهیدان عزیز داشته باشیم و کشورمان را آباد کنیم، خودمان را خودکفا کنیم و در این شرایط سخت تحریم که دشمنان فکر می‌کردند ما به زانو در می‌آییم ببینند که هر هفته و این هفته طرح عظیم و بزرگ آب و خاک و توسعه آب و خاک را در غرب کشور اجرا و پیاده کردیم. این علامت بزرگی است به امریکا، صهیونیسم و ارتجاع که ملت بزرگ ما همیشه پیروز است و در برابر همه مشکلات ایستادگی می‌کند و سرزمین‌مان هر روز ان‌شاء‌الله آبادتر خواهد شد.

افزایش 300 هزار تُنی عملکرد بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: بخش کشاورزی برای بهره‌برداری از ۲۳ هزار هکتار توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی، ۵۰۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است و ۳۰۰ هزار تن افزایش عملکرد خواهیم داشت.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی در مراسم بهره‌برداری از طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی در استان‌های کرمانشاه و ایلام بیان کرد: با پیشنهاد و پیگیری مستمر رئیس جمهوری و با عنایت و موافقت مقام معظم رهبری، عملیات اجرایی طرح توسعه آب و خاک کشور در مناطق غرب و شمال غرب کشور در سطح ۲۲۷ هزار هکتار از اراضی مستعد توسعه کشاورزی استان‌های مرزی کشور، با اعتباری معادل ۸ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۴ توسط وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی آغاز شد. خاوازی ادامه داد: این طرح در سه بخش غرب کشور شامل استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و بخشی از استان آذربایجان غربی با وسعت ۱۱۲۰۰۰ هکتار و حوضه ارس در استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی به وسعت ۱۱۱۰۰۰ هکتار و در حوضه اترک در استان‌های گلستان و خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی به وسعت ۴۲۰۰ هکتار عملیات آن در دست اجراست. وزیر جهاد کشاورزی گفت: با تلاش همکاران ما در جهاد کشاورزی استان‌ها و کشاورزان عزیز، تا پایان سال گذشته ۵۴ هزار هکتار از اراضی این طرح تحت کشت و بهره‌برداری قرار گرفته و اکنون ۲۳ هزار هکتار دیگر در استان‌های کرمانشاه و ایلام به بهره‌برداری خواهد رسید که ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آن مربوط به استان کرمانشاه و ۱۵۰۰ هکتار از اراضی دیگر مربوط به استان ایلام است. خاوازی یادآور شد: با احتساب ۵۴ هزار هکتار قبلی و ۲۳ هزار هکتار فعلی، ۷۷ هزار هکتار از ۲۲۷ هزار هکتار طرح توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی تاکنون اجرا شده است و در حال حاضر، بخش کشاورزی آمادگی دارد در صورت تأمین آب از سوی وزارت نیرو، ۶ هزار هکتار دیگر از این طرح را نیز افتتاح کند. ضمن آنکه تاکنون نزدیک به ۵۰۰۰ هکتار بیش از تعهدات اعلام شده برای اجرای طرح، توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است.

برش
ایران پنجمین کشور جهان از نظر سطح زیر کشت آبی است

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید در بخش رودخانه‌های مرزی 24 سد با تنظیم دو و نیم میلیارد متر مکعب به ثمر رسیده، عنوان کرد: ایران پنجمین کشور جهان از نظر سطح زیر کشت آبی پس از چین، هند، امریکا و پاکستان است و سطح قابل ملاحظه‌ای کشت آبی داریم. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «رضا اردکانیان» در هفته پانزدهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران و در جریان بهره‌برداری از طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی در استان‌های کرمانشاه و ایلام افزود: شاید به جرأت بشود گفت که ایران در روی نقشه جغرافیا از حیث تنوع مسائل آب‌های مرزی و حوضه‌های آبریز مشترک مزیت منحصر به فردی دارد. وی ادامه داد: ما 12 استان مرزی دارای مرز خشکی و 48 رودخانه مرزی داریم که حدود ۴۰ رودخانه منشأ داخلی دارند و از داخل کشور سرچشمه می‌گیرند و برای همه این آب ها موافقتنامه و مقاوله نامه‌های دوجانبه و بین‌المللی معتبر موجود است. اردکانیان اهداف اصلی و مهم طرح‌های افتتاح شده در روز پنجشنبه را در ابتدا تأمین آب شرب مردم، تثبیت جمعیت و رفاه و آسایش مردم دانست و بیان کرد: آب شرب 46 شهر و 1036 روستا از محل طرح‌هایی که تاکنون به ثمر رسیده تأمین شده است. وزیر نیرو همچنین گفت: در دنیا به ازای هر هزار نفر حدوداً ۴۰ هکتار زمین تحت کشت آبی هست و این نسبت در کشور ما حدود ۱۰۰ هکتار است. اگر الگوهای صحیح کشت را رعایت کنیم و از روش‌های صحیح آبیاری و فناوری‌های روز استفاده کنیم، موضوع امنیت غذایی در کشور ما دغدغه نخواهد بود. اردکانیان گفت: در اجرای طرح‌های مرزی تعداد زیادی از شرکت‌ها، کارخانه ها، تولید‌کنندگان و طراحان کشور مشغول شدند.





نظر شما