شناسهٔ خبر: 41976106 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان:

بیماری طاعون۱۸۰ راس بز و کل کوهی را در پارک ملی کلاه قاضی تلف کرد

جوان آنلاين

حسین اکبری یی درباره شیوع بیماری طاعون و تلف شدن ۱۸۰ راس بز و کل کوهی در پارک ملی کلاه قاضی گفت: شیوع این بیماری در پارک ملی کلاه در دی ماه سال گذشته با نمونه برداری‌ها و آزمایش‌ها در کلاه قاضی به اثبات رسید و به محض اعلام اداره کل دامپزشکی، ما این موضوع را برای پایش های بیشتر در همه مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان اصفهان و جلوگیری از ورود و خروج دام در این مناطق پیگیری کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان در گفت و گویی با بیان اینکه این بیماری به هیچیک از مناطق تحت مدیریت محیط زیست سرایت نکرده است، افزود: به محض اثبات شیوع طاعون نشخوارکنندگان در کلاه قاضی، موضوع را به استانداری، مدیریت بحران استان و واحدهای تحت مدیریت اعلام کردیم و هماهنگی خوبی را برای جلوگیری از این بیماری و نظارت بر واکسیناسیون دام‌ها شاهد بودیم؛ همچنین از ورود گله‌هایی که گواهی واکسیناسیون دام نداشتند به مناطق تحت مدیریت و پارک‌های ملی استان جلوگیری شده است.

اکبری با اشاره به اقدامات برای مقابله با این بیماری، ادامه داد: ضدعفونی کردن منابع آبی و آبشخورها، پایش مستمر و معدوم‌سازی بهداشتی لاشه‌ها، هماهنگی با اداره دامپزشکی برای واکسیناسیون دام‌های اهلی حاشیه پارک ملی کلاه‌قاضی و تشکیل ستاد مدیریت بحران از جمله اقدام‌هایی است که همزمان با شیوع طاعون در کلاه‌قاضی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست ادامه داد: با هماهنگی مدیریت بحران استان و همکاری اداره کل دامپزشکی و فعالان زیست محیطی هم افزایی و همکاری خوبی را در این مدت شاهد بودیم و برای مدیریت این روند امید است بتوان گسترش بیماری را حذف کنیم.

اکبری با بیان اینکه این بیماری بین انسان و دام مشترک نیست، خاطر نشان کرد: چرای دام در پارک ملی کلاه قاضی عملاً امکان پذیر نیست اما این پارک در معرض تهدید دام‌ها و مزارع اطراف است؛ پارک کلاه قاضی از گذشته تاکنون مسیر مهاجرتی دام‌های کوچرو بوده است از این رو احتمال دارد یکی از گله‌ها که از این مسیر عبور کرده است آلوده بوده باشد اما هنوز آثار بالینی آن مشخص نشده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر ممکن است که دام آلوده‌ای از مزارع اطراف فرار کرده و وارد پارک شده باشد از این رو احتمال می‌دهیم این بیماری از دام اهلی به کل و بزهای کلاه قاضی سرایت کرده باشد.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان به تلف شدن ۱۸۰ رأس کل و بز بر اثر طاعون نشخوارکنندگان در این مدت اشاره کرد و گفت: پایش ها به صورت تکمیلی ادامه دارد و همچنان وضعیت وحوش مناطق را رصد می‌کنیم.

اکبری تصریح کرد: واکسیناسیون دام اهلی در حاشیه مناطقه حفاظت شده وظیفه سازمان دامپزشکی کشور است اما به دلیل کمبود شدید واکسن این بیماری، این اقدام پیشگیرانه؛ پس از پیگیری مستمر از سوی ادارات حفاظت محیط زیست، توسط سازمان دامپزشکی انجام خواهد شد.

وی درباره ارزش مادی تلفات این شمار از وحوش منطقه، اظهار کرد: تلف شدن هر گونه زیستی به لحاظ معنوی و مادی خسارت دارد و نمی‌توان به صورت عدد و رقم درباره آن صحبت کرد.

 طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) که به نام «طاعون بز» نیز شناخته می‌شود یک بیماری ویروسی مسری و بسیار خطرناک است که به طور عمده گوسفند و بز اهلی و وحشی به آن مبتلا می‌شوند.

از علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلال تنفسی و سرفه، ذات الریه، التهاب روده‌ها و اسهال است که در نهایت منجر به مرگ حیوان می‌شود.

این بیماری صرفاً از طریق دام اهلی به نشخوارکنندگان وحشی بخصوص کل و بز منتقل می‌شود.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام اهلی با روش واکسیناسیون، قرنطینه، معدوم سازی دام‌های آلوده و گاهی معدوم سازی تمام دام‌های یک گله کنترل می‌شود اما به دلیل عدم امکان زنده گیری و واکسیناسیون جانوران وحشی، درمان این بیماری در حیات وحش عملاً میسر نیست.

بهترین روش پیشگیری از بروز این بیماری در حیات وحش، جلوگیری از ورود دام اهلی به مناطق حفاظت شده و زیستگاه‌های حیات وحش و واکسیناسیون دام‌های اهلی در حاشیه زیستگاه هاست.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان ابتدا بره‌ها و بزغاله‌ها که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و سپس حیوانات بالغ و مسن را از پای در می‌آورد.

نظر شما