شناسهٔ خبر: 41975995 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اردوغان: ممکن است روابط دیپلماتیک با امارات را به حالت تعلیق درآوریم

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس جمهوری ترکیه از احتمال تعلیق روابط دیپلماتیک خود با امارات در واکنش به توافق این کشور برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» ترکیه (AA)، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری این کشور بعد از ظهر امروز (جمعه) اعلام کرد که احتمال دارد کشورش در واکنش به توافق اخیر امارات با رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط دو جانبه، روابط دیپلماتیک خود با این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

اردوغان طی سخنانی پس از اقامه نماز جمعه در در مسجد «حضرت علی» (ع) در منطقه «اسکودار» در بخش آسیایی شهر ساحلی استانبول در غرب ترکیه، در این باره اظهار داشت: امکان دارد برای تعلیق روابط دیپلماتیک با دولت ابوظبی گام برداریم یا سفیر خود را (از امارات) خارج کنیم.

رئیس جمهوری ترکیه در گفت و گو با خبرنگاران ضمن تاکید بر این که کشورش از ملت فلسطین پشتیبانی می کند و اجازه نمی دهد حقوق آنها تضییع شود، خاطر نشان ساخت: هرگز اجازه نداده و نمی دهیم که فلسطین لقمه آسانی برای دیگران باشد.

یادآور می شود که بر اساس یک بیانیه مشترک سه جانبه که عصر پنج شنبه منتشر شد، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات، در یک گفت و گوی تلفنی بر سر برقراری روابط دو جانبه کامل میان تل آویو و ابوظبی توافق کردند.

در بیانیه مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات ادعا شده است: این دستاورد دیپلماتیک تاریخی می تواند صلح در منطقه خاور میانه را تقویت کند؛ سه کشور در حال حاضر با چالش های مشترک زیادی روبرو هستند و به صورت متقابل از این دستاورد تاریخی استفاده خواهند کرد؛ هیئت هایی از امارات و اسرائیل طی هفته های آینده برای امضای توافقنامه های دو جانبه در رابطه با بخش های سرمایه گذاری، گردشگری، پروازهای مستقیم، امنیت، ارتباطات، فناوری، انرژی، مراقبت های بهداشتی، فرهنگ، محیط زیست، احداث سفارتخانه های متقابل و دیگر زمینه های دارای فایده مشترک با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: در نتیجه این گشایش دیپلماتیک، بنا به درخواست ترامپ و با حمایت امارات، اسرائیل نقشه الحاق سرزمین های فلسطینی بر اساس طرح صلح ترامپ را متوقف کرده و تلاش های خود را در حال حاضر روی تحکیم روابط با سایر کشورهای جهان عرب و جهان اسلام متمرکز خواهد کرد و دو کشور نیز به تلاش های خود در راستای دستیابی به یک راه حل عادلانه، جامع و همیشگی برای کشمکش میان اسرائیل و فلسطین ادامه خواهند داد.

خبر اصلی را در آناتولی ببینید

نظر شما