شناسهٔ خبر: 41970440 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

عطوان:

حزب الله امروز بسیار قوی تر از جنگ ۳۳ روزه است

تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به چهاردهمین سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ ۳۳ روزه آورده است: انهدام ناوچه اسرائیلی از سوی مقاومت در جریان جنگ ۳۳ روزه هرگز از یادمان نمی‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در رای الیوم، با اشاره به سخنرانی که امروز سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به مناسبت چهاردهمین سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ ۳۳ روزه ایراد خواهد کرد، آورده است: به اختصار و با قاطعیت و بدون هرگونه تردیدی می‌توان گفت که همه تحولاتی که در لبنان جاری است، نتیجه مستقیم یا غیرمستقیم، پیروزی جنگ ۳۳ روزه است که جمعه (امروز) چهاردهمین سالگرد آن است.

وی می‌نویسد: این پیروزی است که همه معادلات را نه تنها در لبنان بلکه در کل منطقه خاورمیانه برهم زد پیروزی در جنگ ۳۳ روزه همه معادلات را نه تنها در لبنان بلکه در کل منطقه خاورمیانه برهم زد و پایه گذار دو امر مهم بود؛ نخست، صعود ستاره مقاومت اسلامی به شکل قوی و متفاوت که از بطن رنج‌ها و به حاشیه راندن و نه از بطن مفسدان، متولد شد و دیگری شکست ارتش اسرائیل و پایان زورگویی آن و پایان توان این رژیم برای رقم زدن سریع جنگ‌ها به نفع خود.

عطوان آورده است: اهمیت حزب الله از دیدگاه قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی این است که فرامرزی و بخشی از محور قوی است که با دودستگی بیگانه است و امکان رخنه امنیتی در آن وجود ندارد و مهم‌تر از آن اینکه، رهبران آن قدرت اتخاذ تصمیم جنگ و اداره بحران‌های داخلی و منطقه‌ای با درایت عالی و از طریق موسسات بسیار پیشرفته و نخبگانی که بدون سرو صدا کار می‌کنند، را دارد.

وی می‌نویسد: موضوع به برخورداری از سلاح مربوط نیست زیرا بسیاری از حکومت‌ها و کشورهای عربی صدها میلیارد دلار برای خرید جنگنده و تجهیزات نظامی مدرن از غرب هزینه می‌کنند اما در یک جنگ هم دستاوردی نداشته‌اند؛ بلکه موضوع به در اختیار داشتن اراده مربوط است و اینکه چگونه این سلاح را به کار ببری که در نهایت به پیروزی منجر شود و جنگ ۳۳ روزه تجسم این بود.

عطوان در ادامه با اشاره به فرمان سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در جریان جنگ ۳۳ روزه برای نابودی ناوچه رژیم صهیونیستی در آب‌های منطقه‌ای لبنان و متعاقب آن درهم شکستن این ناوچه از سوی مقاومت لبنان، نوشت: ما و میلیون‌ها نفر همانند ما که این جنگ را از ابتدا تا پایان دنبال کردند هرگز از یادمان نمی‌رود که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان گفت: ««به این ناوچه اسرائیلی در ساحل بیروت بنگرید که هم اکنون با یکی از موشک‌های مقاومت نابود خواهد شد». و این رخ داد و از آن زمان ناو جنگی اسرائیلی جرات نقض حریم آب‌های منطقه‌ای لبنان را نیافت.

این تحلیلگر جهان عرب در ادامه می‌افزاید: همه فشارهای سیاسی و نظامی و انفجار اخیری که لبنان شاهد آن بود، در راستای هدفی واحد است و آن ایجاد هرج و مرج و خلاء قانون اساسی و وارد کردن لبنان به کما و شوراندن لبنانی‌ها علیه مقاومت و تحریک آنها برای خلع سلاحش یا مشغول کردن مقاومت و سلاحش در جنگ داخلی لبنان است.

وی آورده است: اسرائیل در پیشاپیش این جنگ و توطئه که با حمایت آمریکا و کشورهای عربی و ستون پنجم لبنان رخ می‌دهد، است. سید حسن نصرالله (امروز) حرفهای زیادی در سخنرانی خود به مناسبت چهاردهمین سالروز جنگ ۳۳ روزه برای گفتن خواهد داشت سید حسن نصرالله حرفهای زیادی در سخنرانی خود به مناسبت چهاردهمین سالروز جنگ ۳۳ روزه برای گفتن خواهد داشت و حتماً به اوضاع داخلی و جهان عرب خواهد پرداخت.

عطوان نوشت: حزب الله امروز بسیار قوی‌تر از جنگ ۳۳ روزه است و ۱۵۰ هزار موشک و نیز پهپاد و تجارب میدانی بسیار عالی دارد و اگر نبود که جنوب لبنان آزاد نمی‌شد و رژیم صهیونیستی همه ثروت‌های نفت و گاز لبنان در دریای مدیترانه را به یغما می‌برد. به عبارت دیگر موازنه قوا کاملاً متفاوت بود.

وی با اشاره به توطئه‌های متوالی و اتهامات بی اساس و جنگ روانی غرب و آمریکا علیه حزب الله، اعلام کرد: ما به مقاومت و رهبران آن و سعه صدر و کنترل اعصاب آنها در مقابله با این هجمه خارجی به دور از اخلاق و دموکراسی، غبطه می‌خوریم. همه این توطئه‌ها و فشارها برای خلاء سلاح مقاومت با شکست روبرو خواهد شد زیرا این سلاح کرامت و حاکمیت و شرف برای لبنان به ارمغان آورده است و آنکه به مدت ۳۳ روز در برابر ارتش رژیم صهیونیستی ایستاد؛ هرگز تسلیم نخواهد شد و از سلاحش دست نخواهد کشید.

نظر شما