شناسهٔ خبر: 41970277 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

بدنامی برای امارات و برگ انتخاباتی برای ترامپ ؛ عادی سازی شیطانی

ایرنا- دونالد ترامپ روز پنجشنبه برای اعلام خبر عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی، ذوق زده توئیت کرد و سپس برای اعلام آن در صفحه تلویزیون ظاهر شد؛ در حالی که این اتفاق به دلیل وجود روابط غیر علنی میان دو طرف درطول سال‌های اخیر، امر غافلگیرکننده ای نبود.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:

از همین رو نخستین سؤال در پس این برگی که ترامپ رو کرد، این است که این توافق اساساً چقدر اهمیت دارد؟ آن هم در شرایطی که پیش بینی علنی شدن روابط برخی دیگر از دولت‌های عرب خلیج فارس مانند عربستان و بحرین ظرف هفته‌های آینده چندان دشوار نیست.

رئیس جمهوری آمریکا در جریان اعلام این خبر مدعی شده؛ عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی یک توافق تاریخی است و در غروب پنجشنبه، آن را به نام خود ثبت کرد و نتوانست به گونه ای رفتار کند که مشخص نشود، این برگی برای خرج کردن در انتخابات پیش رو در آبان ماه آینده بوده است!

امارات و عربستان سعودی و بحرین سال هاست که به شکل غیر علنی روابط سیاسی و امنیتی با رژیم صهیونیستی دارند و نه تنها در مسائل مربوط به فلسطین و طرح های توسعه طلبانه اسرائیل در قبال ملت فلسطین با این رژیم همسو و هماهنگ هستند، حتی در مسائل منطقه نیز به تأمین کننده منافع این رژیم تبدیل شده اند.

تاکنون کشور سلطان نشین عمان روابطش را با اسرائیل علنی کرده است؛ اما پیش بینی می شود که در طول سه ماهی که به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده، به طور جداگانه خبر عادی سازی روابط این رژیم با عربستان و بحرین و شاید هم کویت از سوی ترامپ اعلام شود تا شاید در پروسه انتخابات، اثرات خود را بگذارد. ترامپ تاکنون با فاصله زیادی از رقیبش جو بایدن عقب است و برای ترمیم عقب ماندگی و بردن انتخابات، به برگه هایی برای ایجاد ایجاد شوک به جامعه آمریکایی نیاز دارد تا صحنه را به نفع خود تغییر دهد. 

عادی سازی روابط میان دولت های عرب خلیج فارس با رژیم صهیونیستی نه اتفاقی تاریخی است و نه حائز اهمیت راهبردی، اما قطعا برای کشورهای حوزه خلیج فارس بدنامی خواهد داشت. چنانچه برخلاف ادعای طرفین که مدعی شده اند این توافق برای آینده فلسطین مهم است، در نخستین واکنش ها از داخل فلسطین اشغالی، حماس این روابط را مغایر منافع ملت فلسطین دانست و محکوم کرد و دولت خودگردان فلسطین هم که به نظر شوکه شده بود، رهبران فلسطینی را برای یک نشست فوری در شامگاه پنجشنبه فرا خواند.

این ابتکار تیم ترامپ نه گامی برای حل مشکلات منطقه و نه حمایت از شیخ نشین امارات بوده و نه بدرد فلسطینی ها می خورد و نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، حتی حفظ ظاهر هم نکرد و ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه "این توافق برای عادی سازی روابط، در ازای انصراف اسرائیل از الحاق کرانه باختری بوده است" را بسرعت رد کرد و گفت: طرح الحاق لغو نشده بلکه به تعویق افتاده است. 

بنابر این، تنها مصرف این اعلام پر سر و صدا برای داخل آمریکا بوده و ترامپ از آن در آستانه انتخابات استفاده کرده است و در عین حال می توان پیش بینی کرد که در طول هفته های آینده برخی دیگر از دولت های منطقه مانند عربستان و بحرین هم به کمک ترامپ بشتابند؛ همانها که سال هاست با اسرائیل همکاری می کنند.

حقیقت این است که عمده کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سال هاست با رژیم صهیونیستی رابطه پنهانی داشته و دارند و اتفاقاً دولت های عربی در سال های اخیر نتوانسته اند این روابط را همچنان پنهان نگهدارند. از همین رو علنی شدن ارتباطاتی که سال ها وجود داشته و ملت های منطقه بویژه فلسطینی ها از آن باخبر بوده اند، اهمیت چندانی ندارد و بر معادلات منطقه و نیز مبارزه ملت فلسطین تأثیری نخواهد داشت؛ غیر از بدنامی برای دولت های منطقه و مصرف داخلی برای شخص ترامپ!

 

 


 

نظر شما