شناسهٔ خبر: 41969822 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخر هفته با اخبار فناوری |

اعضای مصنوعی حس لامسه پیدا می‌کنند / از ساخت اولین واکسن کرونا تا تحقق زندگی در مریخ

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

همه‌گیری بیماری کرونا چه تاثیری بر زمین گذاشته است؟

بخش علوم زمین ناسا اخیراً سه پروژه جدید را انتخاب کرده است که هدف آن‌ها پاسخ دادن به سؤالات چگونه اختلالت تولیدی بر منابع غذایی و کشاورزی تاثیر گذاشته است؟ توانایی ما در پیش‌بینی میزان دسترسی به آب در ماه‌های آینده چگونه است؟ چگونه تغییر در سطح فعالیت می‌تواند بر شرایط محیطی تأثیر بگذارد؟ و دیگر سوالات مرتبط با همه‌گیری برای دستیابی به پاسخ سریع و تحقیقات جدید (RRNES) است. RRNES در پروژه‌هایی که به دنبال استفاده بدیع و سریع از منابع و داده‌های آژانس هستند تا تأثیرات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی منطقه‌ای و جهانی همه‌گیری کووید ۱۹ را بهتر بشناسد؛ سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
 اعضای مصنوعی حس لامسه پیدا می‌کنند / از ساخت اولین واکسن کرونا تا تحقق زندگی در مریخ

اعضای مصنوعی حس لامسه پیدا می‌کنند / پوست الکترونیکی در مرحله آزمایش

محققان سنگاپوری «پوست الکترونیکی» ایجاد کردند که می‌تواند حس لامسه را بازیابی کند. این نوآوری برای افرادی که از اندام پروتزی استفاده می‌کند بسیار امیدوار کننده است؛ زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بافت، دما و درد را حس کنند. این دستگاه با نام پوست الکترونیکی رمزگذاری شده ناهمگام (ACES) از ۱۰۰ سنسور کوچک ۱ سانتیمترمکعبی ساخته شده است. محققان دانشگاه ملی سنگاپور می‌گویند که این پوست می‌تواند اطلاعات را سریع‌تر از سیستم عصبی انسان پردازش کرده، ۲۰ تا ۳۰ بافت مختلف را تشخیص داده و حروف بریل را با دقت بیش از ۹۰ درصد بخواند.

اسپیس‌ایکس به دنبال زندگی در چند سیاره / زندگی در مریخ محقق خواهد شد

شرکت موشکی اسپیس ایکس پرواز در کمتر از یک دقیقه را که یکی از بزرگترین نمونه آزمایش شده از موشک فضاپیما است با موفقیت انجام داد. این شرکت امیدوار است که از این موشک برای سکونت در مریخ استفاده کند. نمونه اولیه تقریبا خام و ابتدایی است. این نمونه یک سیلندر فلزی بزرگ است که طی چندین هفته توسط گروه اسپیس ایکس در سواحل تگزاس ساخته شد، اما هنور کوچکتر از موشک واقعی است. طی چندین فرآیند آزمایشی چند نمونه با خطا مواجه شده و منفجر شدند.

اولین واکسن کرونا ساخته شد / آزمایش موفق نمونه روسی روی دختر پوتین

طبق اعلام برخی رسانه‌ها، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه امروز به صورت رسمی از ساخت واکسن روسی کرونا و ثبت ان خبر داده است. پوتین اعلام کرد: روسیه اولین کشوری در جهان است که موفق به ثبت واکسن بیماری کووید ۱۹ شده است و یکی از دخترانم در برابر کرونا ویروس واکسینه شده است. روز گذشته کریل دمیترف رییس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه که درحال تامین اعتبار آزمایش‌های واکسن کرونا در این کشور است، گفت: روسیه به طور سنتی در تولید واکسن‌ها بسیار قوی بوده و واکسن ما درواقع نوعی کپی برداری از واکسن ابولا بوده که  ۵ سال گذشته در مسکو تهیه شده است.

کرونا چطور حس بویایی را موقتی از شما می‌گیرد؟

در یکی دو ماه اول پس از پاندمی ویروس کرونا در جهان، متخصصان اعلام کردند که از بین رفتن موقتی حس بویایی یا نابویایی یا آنوسمی، اصلی‌ترین علامت عصبی و یکی از اولین و رایج‌ترین شاخص‌های گزارش شده از ابتلا به کووید ۱۹ است. مطالعات نشان می‌داد که سازوکار اساسی از بین رفتن بویایی در بیماران مبتلا به این ویروس نامشخص است. اما تیمی از محققان بین‌المللی به سرپرستی دانشمندان علوم اعصاب دانشکده پزشکی هاروارد، انواع سلول‌های بویایی را شناسایی کرده‌اند که درگیر عفونت کووید ۱۹ هستند. این تیم پژوهشی با کمال تعجب دریافته که نورون‌های حسی که حس بویایی را به مغز منتقل می‌کنند و بو را تشخیص می‌دهند، در مقابل این ویروس آسیبی نمی‌بینند.
 اعضای مصنوعی حس لامسه پیدا می‌کنند / از ساخت اولین واکسن کرونا تا تحقق زندگی در مریخ

کدام دست از افراد بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند، بلندقد‌ها یا کوتاه‌قدها؟

تیمی از دانشمندان انگلیسی، نروژی و آمریکایی با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به ۲ هزار نفر در انگلستان و هزار نفر در هر کدام از ایالت‌های آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که افراد بلندقدتر دو برابر بیشتر از افراد دیگر به کرونا مبتلا می‌شوند. دانشمندان می‌گویند از آنجا که انتقال ویروس کرونا بیشتر از طریق هوا انجام می‌شود، افراد قدبلند در معرض خطر بیشتری هستند. در صورتی که اگر انتقال ویروس کرونا بیشتر از طریق قطرات بود، این اتفاق نمی‌افتاد.

محققان روش جدیدی را برای دفاع از حملات سایبری خانگی ابداع کردند

محققان روشی را برای شناسایی ابزار‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء آسیب‌پذیر و متصل و قبل از اینکه مورد حمله سایبری قرار بگیرند، ابداع کرده‌اند. این روش، ارائه دهندگان خدمات مخابراتی را قادر می‌سازد که دریابند آیا مدل‌های خاص اینترنت اشیاء که در معرض خطر بدافزار‌ها برای حملات سایبری قرار دارند، به شبکه‌های خانگی وصل شده‌اند یا خیر. این امر به ارائه دهندگان خدمات مخابراتی کمک می‌کند که حملات احتمالی علیه شبکه‌های خود را نیز شناسایی کنند و اقدامات پیشگیرانه خود را با سرعت انجام دهند.

نظر شما