شناسهٔ خبر: 41967653 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

واکنش گسترده بین المللی به توافق سازش اسرائیل و امارات

«فوزی برهوم» سخنگوی جنبش حماس توافق سازش کامل امارات با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت که این اقدام خطرناک ابوظبی پاداشی به رژیم صهیونیستی به خاطر جنایاتش علیه مردم فلسطین است.جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با صدور بیانیه ای توافق رژیم صهیونیستی و امارات را محکوم و تاکید کرد که عادی سازی رابطه نوعی تسلیم شدن است و باعث شدت یافتن روحیه تروریستی در رژیم صهیونیستی می شود.

صاحب‌خبر -

واکنش گسترده بین المللی به توافق سازش اسرائیل و امارات

بین الملل تابناک: در پی اعلام توافق آمریکا، اسرائیل و امارات برای آغاز روابط رسمی میان تل آویو و ابوظبی و همچنین توقف طرح الحاق اراضی فلسطینی مقامات و رسانه های مختلف منطقه و جهان به این توافق واکنش نشان دادند.

واکنش بایدن

 «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به توافق میان رژیم صهیونیستی و امارات برای عادی‌سازی روابط با یکدیگر که دولت «دونالد ترامپ» میانجی آن بوده است واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، جو بایدن این توافق را «گامی تاریخی» توصیف کرد و گفت تصمیم امارات برای به رسمیت شناختن اسرائیل، «اقدامی شجاعانه» توصیف کرد.

در بیانیه بایدن آمده است: «پیشنهاد امارات برای به رسمیت‌ شناختن دولت اسرائیل اقدامی مبارک، شجاعانه و به شدت مورد نیاز در زمامداری است.»

بایدن در بخش دیگری از این بیانیه از طرح اشغالگرانه رژیم صهیونیستی انتقاد کرده است. «طرح الحاق، ضربه‌ای کاری به صلح وارد می‌اورد و به همین دلیل است که من اکنون با آن مخالف هستم و در کسوت رئیس‌جمهور نیز با آن مخالف خواهم بود.»

سفارت امارات در واشنگتن نیز این توافق را «پیروزی دیپلماتیک» برای منطقه توصیف کرد و در توییتی مدعی شد امارات دائما «حامی قوی برای ملت فلسطین» خواهد بود.

سفیر اسراییل در آمریکا هم مدعی شد این «روزی عظیم برای صلح» است.

وزیر ارتباطات اسراییل نیز با تبریک به خاطراین توافق گفت این توافق تناقضی با شهرک سازی ها و مرزهای شرقی ما ندارد.

جارد کوشنر داماد رییس جمهور آمریکا و طراح طرح ضد فلسطینی معامله قرن هم گفت ترامپ از ما خواهان اقدامی غیرمتعارف از ما خواست و ما انجامش دادیم و این توافق فرصت های «صلح» را فراهم خواهد کرد.

یک مقام ارشد لیکود هم گفت «نتانیاهو اصل تاریخی زمین در برابر صلح» را از بین برد.

«برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که به زودی از این سمت کنار می‌رود درباره توافق میان رژیم صهیونیستی، آمریکا و امارات متحده عربی برای عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ابوظبی گفت که این توافق بخشی از «خاورمیانه جدید» است.

برایان هوک مدعی شد: «صلح میان اعراب و اسرائیلی‌ها بدترین کابوس ایران است. هیچ‌کس بیشتر از ایران برای تشدید درگیری‌ها میان اعراب و اسرائیل تلاش نکرده است.»

وی ادامه داد: «چیزی که امروز شاهد آن هستیم خاورمیانه جدید است. سیر حوادث، امروز بسیار متفاوت است و ما می‌بینیم که آینده تا حد زیادی در خلیج [فارس] و نزد اسرائیلی‌ها و گذشته نزد رژیم ایران است. ایران با توسل به زور بی‌رحمانه به قدرت چسبیده است.»

حماس و جهاد اسلامی

«فوزی برهوم» سخنگوی جنبش حماس توافق سازش کامل امارات با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت که این اقدام خطرناک ابوظبی پاداشی به رژیم صهیونیستی به خاطر جنایاتش علیه مردم فلسطین است.

سخنگوی حماس تاکید کرد که این توافق، رژیم صهیونیستی را به جنایت بیشتر علیه مردم و مقدسات فلسطین تشویق خواهد کرد.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با صدور بیانیه ای توافق رژیم صهیونیستی و امارات را محکوم و تاکید کرد که عادی سازی رابطه نوعی تسلیم شدن است و باعث شدت یافتن روحیه تروریستی در رژیم صهیونیستی می شود.

دولت نجات ملی یمن

دولت صنعا نیز به توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط دوطرفه واکنش نشان داده است.

"ضیف‌الله الشامی" وزیر اطلاع‌رسانی در صنعا گفت: "بیانیه سه‌جانبه آمریکا، امارات و رژیم صهیونیستی حامل پیامی چالش‌آمیز از سوی دشمنان امت اسلام علیه تمامی مسلمانان است."

وی افزود: "اعلام برقراری روابط مستقیم میان امارات و رژیم صهیونیستی لکه ننگی است که آن را هر شخصی که خون عربیت در رگ‌هایش جاری‌ست، محکوم می‌کند."

تشکیلات خودگردان فلسطین

«محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار نشست فوری برای بررسی تبعات توافق بین رژیم صهیونیستی و امارات عربی متحده شد.

به گزارش الجزیره، عباس طی بیانیه‌ای از رهبران فلسطینی خواسته در رابطه با این توافق که رسماً باعث عادی‌سازی روابط بین امارات و رژیم اسرائیل خواهد شد تشکیل جلسه بدهند. قرار است این بیانیه تا لحظاتی دیگر قرائت شود.

در همین ارتباط، جبهه مردمی آزادی فلسطین نیز این توافق را «توافق خیانت و توطئه جدید» علیه فلسطین دانست.

جنبش فتح

یکی از رهبران جنبش فتح فلسطین تاکید کرد که سازش امارات با اسرائیل بیش از آنکه خیانت به فلسطین باشد خیانت به کشورهای عربی است.

«عباس زکی» در گفت وگو با شبکه الجزیره قطر تاکید کرد: «توافق میان اسرائیل و امارات نقض توافق عربی و خیانت به کشورهای عربی است، قبل از اینکه خیانت به فلسطین باشد.»

فلسطین سفیر خود را فراخواند

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به توافق رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی، سفیر خود را از امارات فراخواند.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تماس با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از موضع این تشکیلات در محکوم کردن توافق رژیم اسرائیل و امارات برسی عادی‌سازی روابط تقدیر و از این موضع اعلام حمایت کرد.

استقبال مصر و انگلیس

«عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر با استقبال از این توافق، گفت: «بیانیه سه جانبه مشترک میان آمریکا، کشور برادر امارات عربی متحده و اسرائیل درباره توافق بر سر توقف الحاق اراضی فلسطین و برداشتن گام‌هایی به سمت ایجاد صلح در خاورمیانه را با علاقه و اهتمام فراوان دنبال کردم و تلاش مسئولان این توافق برای دستیابی به شکوفایی و ثبات در منطقه را ارج می‌نهم».

«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس نیز در واکنش به این توافق گفت:‌ «تصمیم امارات و اسرائیل در عادی سازی روابط خیلی خیلی خبر خوبی است. عمیقاً امید‌وار بوده‌ام که [طرح] الحاق در کرانه باختری پیش نرود و توافق امروز به منظور توقف آن طرح گامی خوب در جهت [حرکت به سمت] یک خاورمیانه صلح‌‌آمیزتر است.»

خنجری از پشت بود

 «مطانس شحاده» عضو کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) سازش امارات با رژیم صهیونیستی با وساطت آمریکا را خنجری به پشت ملت‌های عربی توصیف کرد و گفت: «عادی سازی روابط میان امارات و کشورهای عربی خبر جدیدی نیست و از قبل هم پیش بینی شده بود، زیرا نتیجه طبیعی روابط امنیتی، اطلاعاتی و راهبردی است که سال‌هاست میان دو طرف وجود دارد.»

او همچنین افزود: «دروغ نتانیاهو درباره طرح الحاق به امارات فرصتی دارد تا به بهانه ممانعت از اجرای طرح الحاق با اسرائیل سازش کند، زیرا هم نتانیاهو و هم امارات دروغ می‌گویند.»

وزارت خارجه بحرین، حصول توافق مذکور را به امارات تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که آن بتواند راه را برای «تحقق صلح و ثبات در منطقه» باز کند. منبعی امنیتی به کانال یازده اسرائیل گفته بعد از امارات، بحرین دومین کشوری خواهد بود که روابط خود را با تل آویو عادی‌سازی خواهد کرد.

روزنامه القدس العربی به نقل از منابع آگاه خود نیز نوشت که علاوه بر بحرین، عمان و سودان نیز به جرگه امارات ملحق خواهند شد.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاس جمهوری ترکیه توافق امارات و رژیم اسرائیل را «خیانت» به مردم و آرمان فلسطین دانست و گفت تاریخ خواهد نوشت که آن‌هایی که به مردم فلسطین خیانت کردند، جزو شکست خوردگان هستند.

 

نظر شما