شناسهٔ خبر: 41965331 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

الکاظمی: انتخابات زودهنگام عراق در زمان مقرر برگزار می‌شود

بغداد- ایرنا- «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق روز پنجشنبه تأکید کرد که دولت با تمام توان خود تلاش خواهد کرد تا انتخابات زودهنگام را طبق برنامه‌ریزی در زمان تعیین شده برگزار کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دفتر نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای نوشت که الکاظمی امروز نشستی با رئیس و اعضای شورای کمیسیون عالی مستقل انتخابات در حضور شماری از وزیران و فرماندهان امنیتی برگزار کرد تا در مورد آماده سازی برای برگزاری انتخابات زودهنگام طبق برنامه اعلامی در ششم ژوئن سال ۲۰۲۱ گفت وگو کند.

نخست وزیر عراق گفت که دولت وی مصمم است انتخابات را به عنوان یک مطالبه مردمی در تاریخ اعلام شده برگزار کند.

وی افزود؛ مطابق وعده‌هایی که هنگام پذیرش مسؤولیت نخست وزیری عراق به گروه‌های سیاسی داده، به عنوان یک اولویت، متعهد به برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی است.

الکاظمی از کمیسیون انتخابات خواست تا به کوشش‌های خود برای تکمیل آماده سازی فرایند انتخابات شتاب دهند.

نخست وزیر عراق تأکید کرد که دولت، با تمام توان خود کار خواهد کرد تا انتخابات را بموقع برگزار کند.

وی همچنین به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها دستور داد تا رفع موانع و تسهیل رویه‌های لازم انتخابات را پیش از کمیسیون عالی مستقل در اولویت قرار دهند و با همه امکانات، کار کنند تا این رویداد سیاسی بموقع محقق شود.

الکاظمی، نخست وزیر عراق دهم مرداد جاری در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که انتخابات زودهنگام پارلمان در ششم ژوئن ۲۰۲۱ (نیمه خرداد ۱۴۰۰) برگزار می‌شود.
وی وعده داد که انتخابات را عادلانه، شفاف و به دور از دخالت جناح‌ها برگزار کند.
آخرین انتخابات پارلمانی، اردیبهشت ۹۸ برگزار و با انتقادهای گسترده‌ای در خصوص تخلف و تقلب‌های انتخاباتی مواجه شد و در عین حال، کمترین حضور مردمی از ابتدای سقوط رژیم صدام تا به آن روز در انتخابات عراق اتفاق افتاد.
این انتخابات به دلیل اعتراضاتی که وجود داشت، در نهایت منجر به اعتراض‌های گسترده خیابانی اول اکتبر گذشته (نهم مهرماه ۹۸) شد که حاصل آن استعفای دولت «عادل عبدالمهدی» بود.
معترضان همچنین خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شدند؛ درخواستی که مورد موافقت جناح‌های سیاسی و پارلمانی عراق قرار گرفت.
جریان‌های سیاسی موجود در پارلمان، اردیبهشت گذشته «مصطفی الکاظمی» را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کردند تا فضا را برای انتخابات زودهنگام فراهم کرده و اعتماد عمومی دوباره به روند سیاسی بازگردد.

برچسب‌ها:

نظر شما