شناسهٔ خبر: 41963235 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

سرپرست محیط زیست شهرستان قزوین:

۱۳ نفر از عاملان سوزاندن بقایای کشاورزی در قزوین به دادگاه معرفی شدند

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قزوین گفت: سوزاندن بقایای کشاورزی به عنوان زیان های زیست محیطی جرم محسوب می‌شود ، که در این خصوص طی روزهای اخیر ۱۳ فرد متخلف در شهرستان قزوین به دادگاه معرفی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، احمد زارعی اظهار کرد: سوزاندن بقایای کشاورزی چون کاه و کلش بر اساس عادتی قدیمی و ناصحیح موجب آلودگی محیط زیست شده که به سبب همین زیان های زیست محیطی جرم محسوب می شود.

سرپرست محیط زیست شهرستان قزوین یادآورشد: بر همین اساس به استناد قانون هوای پاک که در ۲۵ تیرماه ۹۶ به تصویب رسید، در روزهای اخیر ۱۳ فرد متخلف در شهرستان به دادگاه معرفی شدند.

زارعی افزود: در سال های اخیر تمامی دستگاه های مربوطه طی هماهنگی و اموزش اقداماتی را برای ارتقای آگاهی کشاورزان در ارتباط با مضرات و در راستای جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش انجام داده اند.

وی به اقدامات پیشگیرانه اشاره کرد و گفت : در زمان حاضر گشت های مشترکی از سوی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان قزوین مستقر در الموت غربی، الموت شرقی و طارم سفلی انجام می شود و متخلفان به دادگاه معرفی می شوند.

این‌مسئول یادآور شد: برخی کشاورزان‌منطقه براساس بعضی از باورهای غلط چون تقویت زمین‌های کشاورزی، از بین رفتن آفات و ارزان و سریع بودن این روش برای پاکسازی مزرعه اقدام به آتش زدن کاه و کلش باقیمانده از برداشت محصول می‌کنند که این امر با انتشار گازهای سمی از قبیل مونوکسید کربن، اکسیدهای گوگرد،  ازت و ... ، تاثیر بسیار بدی بر کیفیت هوای تنفسی مردم منطقه داشته و همچنین با از بین بردن جانوران، حشرات و ارگانیسم های موجود در خاک باعث آسیب رساندن به تنوع زیستی و به هم خورد اکوسیستم منطقه می شود.

زارعی به کشاورزان توصیه کرد: کاه و کلش را بسته بندی و در انبار نگهداری کنند تا آن را در فصل زمستان به دامداران بفروشند که البته بسیاری از کشاورزان با دستگاه بیلر (بسته بندی) به بسته بندی کردن کاه و کلش اقدام می کنند؛ بسته بندی برای تولید علوفه دام ها، تولید کمپوست و ورمی کمپوست و استفاده در تولید در کارگاه های قارچ خوراکی و تولید ۲۰ محصول در صنایع تبدیلی و صنایع دستی از دیگر موارد استفاده از کاه و کلش است.

نظر شما