شناسهٔ خبر: 41963072 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

مسئول نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مرکزی؛

۱۰ هزار بسته معیشتی با همراهی آستان قدس و مردم توزیع شد/ اجرای طرح نسیم مهر رضوی در مراکز درمانی

مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مرکزی گفت: آن چیزی که توسط آستان قدس اتفاق می‌افتد هم‌افزایی و کمک به نهادهای حمایتی است و به لطف اما رضا (ع) همه مردم حاضر هستند زیر این پرچم کارهای خوبی را انجام بدهند که ما به دنبال ساماندهی این ظرفیت‌ها هستیم.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ محمد بخشی مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مرکزی شامگاه چهارشنبه ۲۲ مرداد به‌منظور تشریح عملکرد و برنامه‌های این مجموعه در سطح استان در جمع خبرنگاران ضمن تبریک اعیاد و روز خبرنگار گفت: دو موضوع اصلی توسعه فرهنگ رضوی و محرومیت‌زدایی هدف فعالیت‌های دفتر نمایندگی آستان است که در این دو عرصه بر اساس ساختاری که چیده شده است فعالیت می‌کنیم.

وی ادامه داد: صف کار در این دو هدف اصلی که ما دنبال می‌کنیم کانون‌های خادمیاری محلی هستند که اغلب در مساجد سازمان‌دهی شده‌اند و یا بعضاً خیریه‌ها و مراکز و مؤسسات فرهنگی هستند.

بخشی با بیان اینکه پشتیبانی‌کننده از فعالیت کانون‌های محلی کانون‌های عمومی و تخصصی هستند گفت: همه خادمیاران به عشق امام رضا (ع) در این عرصه فعالیت می‌کنند و با خدمتی که انجام می‌دهند یک شیفت خدمتی در حرم مطهر امام رضا (ع) دریافت می‌کنند که این همان انگیزه تلاش خادمان است.

وی با اشاره به اینکه در بحث فرهنگی فعالیت‌های بسیار خوبی در سطح استان در حال انجام است اما با شرایط ویژه کرونا مقداری تقلیل پیدا کرد افزود: طرح چهارشنبه‌های امام رضایی که در سطح استان برگزار می‌گردید یکی از برنامه‌های فرهنگی اصلی بود همچنین در بحث قرانی پشتیبانی از جلسات هفتگی محلی و خانگی یکی از برنامه‌هایی است که آستان قدس تدوین کرده است و به‌عنوان‌مثال در یک مرحله پانصد جلد قرآن اهدا شد و این موضوع یکی از محوری‌ترین کارهایی است که کانون‌های محلی پشتیبانی می‌کنند.

مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مرکزی تصریح کرد: تجلیل از اساتید قرآنی و برگزاری محافل انس با قرآن برنامه‌هایی است که با پشتیبانی کانون قرآنی استان انجام می‌شود و همچنین یکی از محوری‌ترین کارها تربیت مربی و مدرس قران در مهد الرضا هاست که جزو برنامه‌های آستان قدس است و در سال گذشته یک دوره تربیت مربی برگزار شد و این مربیان در اختیار کانون های محلی برای تربیت نونهالان هستند.

وی بابیان اینکه در بحث محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی فعالیت‌های بسیار خوبی انجام می‌دهد گفت: در موضوع اشتغال‌زایی در سال ۹۷ و ۹۸ یک میلیارد تومان اعتبار خاص اشتغال‌زایی در دهستان هدف که در استان مرکزی دهستان مالمیر بود تأمین اعتبار شد و با توجه به محرومیت‌های این منطقه طرح‌های دام داری دام سبک و سنگین با توجیهات اقتصادی و پشتیبانی‌ها لازم انجام شد.

بخشی در ادامه اظهار داشت: در بحث تولید و مشاغل خانگی با استفاده از ظرفیت‌های محلی و مغفول مانده فعالیت‌هایی را در کانون‌های خادمیاری با جذب منابع از مردم در دست اقدام داریم و به‌عنوان‌مثال این اتفاق در بحث قالی‌بافی اجرایی شده است.

وی افزود: توسعه فرهنگ رضوی در بحث ازدواج یکی از کارهایی است که انجام می‌شود و وام‌های قرض‌الحسنه‌ای برای ازدواج و خرید جهیزیه در اختیار زوج‌های محروم قرار می‌گیرد که علیرغم محدود بودن تبرکی از امام رضا ع در زندگی زوج‌های جوان است.

بخشی در ارتباط با فعالیت‌های دفتر استان قدس رضوی در موضوع بیماری کرونا نیز گفت: طرح نسیم مهر رضوی هم‌زمان با سراسر کشور از سوی استان قدس رضوی در استان مرکزی نیز انجام شد و اهدای غذای تبرکی و تبرکات امام رضا (ع) در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در چند مرحله در بیمارستان‌های ولیعصر (عج)، آیت الله خوانساری و امیر المومنین (ع) انجام شد.

مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مرکزی ادامه داد: پشتیبانی از فعالیت‌های گروه‌های جهادی برای تولید ماسک ازجمله قرارگاه‌هایی بود که شکل گرفت و در تأمین اقلام تولید آن با کمک‌های مردمی فعالیت‌های خوبی انجام شد.

وی تصریح کرد: در رزمایش همدلی و مواسات هر استان در ماه مبارک رمضان برای این طرح ۵۰۰ میلیون اعتبار دریافت کرد و به‌صورت مشارکتی با همه خیریه‌ها و نهاده‌ای مشارکتی بنا بود ۵۰۰۰ بسته معیشتی توزیع شود اما این عدد با ظرفیت‌های استان و منابع مردمی به ۱۰۰۰۰ بسته رسید و در اختیار مراکز نیکوکاری و کانون‌های خادمیاری قرار گرفت.

آستان قدس به دنبال هم افزایی و کمک به نهادهای حمایتی است/ ساماندهی مراکز خیریه استان برای اولین بار

بخشی با تأکید بر اینکه آستان قدس بنا ندارد محرومی را تحت پوشش بگیرد و موازی کاری انجام دهد افزود: آن چیزی که توسط آستان قدس اتفاق می‌افتد هم‌افزایی و کمک به نهادهای حمایتی است و به لطف اما رضا (ع) همه مردم حاضر هستند زیر این پرچم کارهای خوبی را انجام بدهند که ما به دنبال ساماندهی این ظرفیت‌ها هستیم.

مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مرکزی افزود: به دنبال این هستیم تا با استفاده از تمام ظرفیت‌ها در راستای فقرزدایی کارکنیم و درعین‌حال تعامل خوبی با مجموعه‌ی کمیته امداد و بهزیستی برقرار است.

وی اظهار داشت: اتفاق مبارکی که در دفتر آستان قدس رضوی در استان مرکزی اتفاق افتاد این است که بیش از ۱۱۰ خیریه و مرکز نیکوکاری برای اولین بار در کشور دورهم جمع شدند و نرم‌افزار جامعی تحت عنوان سامانه جامع نسیم مهربانی طراحی شد تا همه‌ی موازی کاری ها اصلاح شود و ساماندهی و هم‌افزایی در زمینه‌ی توزیع کمک‌ها صورت گیرد.

بخشی تصریح کرد: در این سامانه هر خیریه با ارائه کد ملی اطلاعات مددجوی خود را می‌بیند و همچنین اطلاعات مشترک با سایر خیریه‌ها قابل‌مشاهده است و این اتفاق به مدیرت منابع کمک می‌کند و در راستای تکریم فقرا و نیازمندان این اطلاعت کاملاً محرمانه و محفوظ است.

وی با تأکید بر اینکه عدم وجود بانک اطلاعاتی جامع باعث می‌شود منابع خیریه‌ها به هدر برود گفت: اگر این ساماندهی صورت گیرد به سطح کشور قابل‌تعمیم خواهد بود و از تمام خیریه‌ها دعوت می کنیم برای اینکه برکات کارشان مضاعف شود و بهینه‌تر خدمات بدهند با مراجعه به دفتر آستان در این سامانه ثبت اطلاعات کنند.

مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مرکزی اظهار بیان کرد: تعدد خیریه خود باعث تضعیف روحیه کار در جامعه می‌شود و این‌یک آسیب جدی است لذا خیریه‌ها باید به دنبال توانمندسازی و ایجاد اشتغال باشند و این‌زمانی اتفاق می‌افتد که این مراکز در کنار هم قرار بگیرند.

بخشی با بیان اینکه متأسفانه خیریه‌ها متولی خاصی ندارند افزود: اداره اوقاف و امور خیریه را داریم اما بخش امور خیریه رهاشده است و این جای سؤال است و اینکه چرا یک خیریه می‌تواند از مراجع مختلفی همچون کمیته امداد، بهزیستی و فرمانداری و حتی مجموعه‌ی سمن‌ها در استانداری مجوز بگیرد و این‌یک آسیب است و باید در کل کشور ساماندهی شود و یک متولی داشته باشد.

مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مرکزی همچنین گفت: با توجه به هزینه‌های سنگین درمان بیماران محروم دفتر آستان قدس رضوی تفاهمی با دانشگاه علوم پزشکی انجام داده است و چون نام امام رضا (ع) است بسیاری از پزشکان ظرفیت خود را با معرفی کانون‌های محلی و دفتر استان در اختیار بیماران نیازمند انجام می‌دهند.

بخشی در پایان خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی دفتر آستان قدس رضوی یک‌بار دیگر به‌منظور تزریق روحیه توسط خادمان امام رضا (ع) به کادر درمان، مرحله دوم طرح نسیم مهر رضوی و تهیه و توزیع غذای تبرکی در بیمارستان‌ها به‌زودی انجام خواهد شد و همچنین در بحث مرحله جدید رزمایش همدلی و مواسات اقداماتی در سطح استان صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما