شناسهٔ خبر: 41962672 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

پافشاری عجیب شورای شهر و شهرداری تهران به یک موضوع

محسن هاشمی: لغو طرح ترافیک در مقابله با کرونا موثر نیست!/ وزارت بهداشت: یا ظرفیت حمل‌ونقل عمومی را گسترش دهید یا نباید طرح ترافیک اجرا شود

اما همه مسئولین نظر رئیس شورای شهر و شهردار تهران را تایید نمی‌کنند. شاید یکی از مهمترین دلایل حمایت حناچی و هاشمی درآمد حاصله از اجرای طرح ترافیک باشد.

صاحب‌خبر -
گروه اجتماعی-رجانیوز: کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در تهران باعث شده تا اجرای پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی در مترو و دیگر وسایل نقلیه عمومی به یک شوخی تبدیل شود. با اوج گیری آمار مبتلایان و تلفات ویروس کرونا انتقادات نسبت به این موضوع بالا گرفت تا بالاخره بعد از هفته‌ها اجرای طرح ترافیک به صورت موقت متوقف شد.
 
به گزارش رجانیوز، با وجود کاهش ازدحام در وسایل حمل و نقل عمومی پس از توقف اجرای طرح ترافیک در تهران رئیس شورای شهر تهران نظر دیگری را مطرح کرده است. محسن هاشمی گفته است: «برخی معتقد بودند با لغو طرح حمل و نقل عمومی خلوت شود لذا قرار شد مدتی آزمایشی طرح لغو شود اما در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد که لغو طرح باعث کاهش مسافران حمل و نقل عمومی نشده و در مقابله با کرونا موثر نبوده است.» این در حالی که یک نگاه اجمالی به وضعیت مترو و اتوبوس های تندرو در تهران به راحتی می‌تواند ادعای محسن هاشمی را رد کند، چراکه تراکم جمعیت در وسایل عمومی کاهش یافته است.
 
محسن هاشمی قبل از توقف اجرای طرح ترافیک با آوردن بهانه ترجیح داده بود در این خصوص موضع گیری نکند. وی گفته بود: ما در خصوص طرح ترافیک نظر نمی‌دهیم زیرا نظرهای ما همیشه وتو می‌شود و شان خود را حفظ می‌کنیم.
 
شهردار تهران نیز از مخالفان توقف طرح ترافیک است. پیروز حناچی در توئیتی عجیب گفته بود: بر اساس گزارش های علمی و مشاهدات میدانی برداشتن طرح ترافیک منجر به افزایش سفرهای غیرضروری درون شهری می شود!
 
مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار هم می‌گوید لغو طرح ترافیک باعث شیوع کرونا می‌شود: «لغو طرح ترافیک علاوه بر تشدید آلودگی هوا سفرهای غیرضروری و بی‌هدف را در مرکز شهر افزایش می‌دهد و به نوعی باعث نشر ویروس می‌شود!»
 
اما همه مسئولین نظر رئیس شورای شهر و شهردار تهران را تایید نمی‌کنند. شاید یکی از دلایل حمایت حناچی و هاشمی این افراد به درآمد حاصله از اجرای طرح ترافیک باشد. 
 
از جمله منتقدان اصلی این طرح وزارت بهداشت است. عباس شاهسونی درباره تاثیر لغو طرح ترافیک بر شاخص کیفیت هوا معتقد است: «لغو طرح ترافیک در تهران و افزایش تردد خودروها در سال جاری تاثیری روی شاخص کیفیت هوا نداشته و پیشنهاد وزارت بهداشت این است که تا زمان کنترل کرونا یا افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی، طرح ترافیک اجرا نشود.»
 
وی در این خصوص میگوید: بر اساس آمارها از اول فروردین تا ۲۱ اردیبهشت، در سال ۹۸، تعداد ۳۱ روز هوای قابل قبول و در سال ۹۹، تعداد ۴۰ روز هوای قابل قبول داشتیم. همچنین در این بازه زمانی در سال ۹۸، تعداد ۲۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و در سال ۹۹، تعداد ۱۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم. در سال ۹۸ روز ناسالم نداشتیم و در سال ۹۹ فقط یک روز ناسالم برای همه گروه‌ها داشتیم.
 
رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت میگوید: در شرایط کنونی ویروس کرونا در کشور شیوع دارد و از طرفی ظرفیت حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس هم پاسخگوی مردم نیست و نمی‌توان موضوع فاصله گذاری فیزیکی را در این شرایط در ناوگان حمل و نقل عمومی رعایت کرد. در این وضعیت پیشنهاد وزارت بهداشت این است که طرح ترافیک اجرا نشود تا مردم از خودروهای شخصی استفاده کنند.

نظر شما