شناسهٔ خبر: 41962549 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان:

رودخانه‌های خوزستان دارای ۱۷۶ کیلومتر بازه فرسایشی بحرانی هستند

اهواز- ایرنا- معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه طول بازه‌های فرسایشی بحرانی رودخانه‌ها در استان ۱۷۶ کیلومتر است، اظهار کرد: ترمیم این میزان جداره فرسایشی به ۱۴ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

فاضل عبیات روز پنجشنبه در حاشیه جلسه شورای حفاظت منابع آب استان خوزستان که در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه بالابردن تاب‌آوری استان به ویژه روستاها، یک دغدغه جدی است، اظهارداشت: در سال گذشته با توجه به محدودیت‌های اعتباری، اقداماتی ضروری در حوزه ترمیم بازه‌های فرسایشی، لایروبی و ترمیم سیل بندهای رودخانه‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی انجام شد اما این فعالیت‌ها، تاب‌آوری پایین‌دست رودخانه‌ها را به نقطه مطلوب نرسانده است.

وی ادامه داد: درصورتی که خروجی مخازن سدها را با کمترین نگرانی از تاب‌آوری اراضی و روستاهای پایین‌دست بتوان افزایش داد، دستاورد بزرگی خواهد بود. 

این مقام مسئول در استانداری خوزستان تصریح کرد: سازمان آب و برق خوزستان با اداره کل دفتر فنی و مدیریت بحران باید بازه‌های فرسایشی را به ترتیب اولویت شناسایی و هزینه و زمان مورد نیاز را نیز برآورد کنند.

عبیات با اشاره به مکاتبات استانداری با وزیر نیرو در ارتباط با بازه‌های فرسایشی، بیان‌کرد: از تابستان که خطر سیل وجود ندارد باید به فکر تمهیدات لازم و ایجاد ردیف اعتباری جهت ساماندهی رودخانه‌ها مورد پیگیری قرار بگیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در ادامه بر برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات تکمیلی در زمینه ترمیم سیل‌بندها تاکید کرد و افزود: مناطقی مانند بامدژ، دشت آزادگان و هویزه که تاب‌آوری کمتری وجود دارند باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند.

وی خواستار تمرکز بیشتر دستگاه های متولی در ارتباط با لایروبی انهار، برداشت موانع و پایش سیل‌بندها در مناطق با تاب‌آوری کمتر شد.

عبیات با اشاره به اجرای دایک‌های حفاظتی در ۳۲ روستای استان، بیان‌داشت: دایک‌های برخی روستاها با مشکل وجود معارض مواجه هستند که رفع آنها در دست پیگیری است؛ همچنین مسیر زهاب‌های کشاورزی باید مشخص شود تا بر دیواره رودخانه‌ها تاثیر مخرب نداشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه سایر دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها در قبال پیشگیری از سیلاب‌ باید به مسوولیت‌های خود پایبند باشند، گفت: در سال ۹۹ ، افزایش تاب‌آوری خوزستان در برابر سیلاب باید تدوین شود و حداکثر خروجی ممکن رودخانه‌ها متناسب با تاب‌آوری پایین‌دست مشخص شود.

سیلاب رودخانه کرخه، دز و کارون در فروردین پارسال، ۲۱ شهرستان و ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان را تحت تاثیر قرار داد. در این سیل ۱۳۳ روستا به زیر آب رفتند و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند. همچنین نزدیک به ۱۸ هزار خانه تخریب و بیش از ۲۶۰ هزار هکتار از مزارع نابود شد. در این سیل مردم در ساخت سیل بند و جمع‌آوری کمک و امداد به سیل زدگان نقش پررنگی داشتند.

نظر شما