شناسهٔ خبر: 41962402 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چرا به اقتدار منطقه نیاز داریم؟/ ۳

چرا رهبر انقلاب اقتدار ایران در منطقه را از واجبات می‌دانند؟

پس از ۴۰ سال از گذشت انقلاب اسلامی، ایران طرفداران زیادی را در بین کشور‌های منطقه پیدا کرده و تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای در غرب آسیا شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، همیشه گفته‌اند بهترین دفاع، حمله است؛ اما کشوری که بیش از ۳۰۰ سال است که به هیچ کجا تجاوز نکرده، چطور می‌تواند از خود در مقابل ناامنی‌ها در ناامن‌ترین منطقه جهان دفاع کند؟! در برابر حضور کشوری‌هایی که حداقل از سواحل خود نزدیک به ۲۰۰۰ کیلومتر فاصله دارند؛ ایران کشوری که پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ رویه‌ای مستقل را چه سیاست خارجی و چه در تعامل با کشور‌های منطقه‌ای در پیش گرفت، یکی از پایگاه‌های کشور‌های منطقه‌ای در غرب آسیا قلمداد می‌شد.

 اما حالا پس از ۴۰ سال از گذشت انقلاب اسلامی، ایران طرفداران زیادی را بدون پشتوانه خارجی در بین کشور‌های منطقه پیدا کرده و تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای در غرب آسیا شده است.

اما ثمرات و راهبرد‌های ایران از قدرت منطقه‌ای و حضورش در کنار کشور‌ها در زمان‌های حساس چیست؟ در این گزارش سعی می‌کنیم به نقطه نظرات و راهبرد‌های رهبر معظم انقلاب بپردازیم و اهداف ایشان و ثمرات این حضور را ببینیم.

چرا رهبر انقلاب اقتدار ایران در منطقه را از واجبات می‌دانند؟

رهبر انقلاب در عید قربان امسال نسبت به اقتدار کشورمان در منطقه بیان کردند که خواسته‌ی امروز آمریکا از ایران، کنار گذاشتن کاملِ صنعت هسته‌ای، کاهش بسیار شدید توان دفاعی و رها کردن اقتدار منطقه‌ای است اما پذیرفتن این خواسته‌ها قطعاً موجب عقب‌نشینی آمریکا نخواهد شد و هیچ عقلی نیز حکم نمیکند که برای توقف متجاوز، خواسته‌های او را اجابت کنیم.

البته رهبر معظم انقلاب قبل‌تر درباره این موضوع در سخنرانی‌های خود تاکیداتی داشته‌اند که نیم نگاهی به آنها خواهیم داشت:

ایستادن ما در کنار گروه‌های مقاومت، در منطقه‌ی غرب آسیا به همین دلیل است. حضور ما در سوریه، در مقابله و مواجهه‌ی با تروریست‌هایی که آمریکا و عوامل آمریکا در منطقه به وجود آورده بودند، به این دلیل است. اینکه گفته بشود «جمهوری اسلامی ایران توسعه‌طلب است، میخواهد فلان‌جا را تصرّف کند»، این‌ها حرف‌های مهمل و بی‌معنا و خلاف واقع و دروغی است؛ نه، ما قصد توسعه و نگاه توسعه‌طلبی به هیچ نقطه‌ای از دنیا نداریم؛ احتیاج هم نداریم، بحمدالله کشور بزرگ، آباد و پرظرفیّتی در اختیار ملّت ایران است. [این حضور] به‌خاطر این است که در منطقه‌ی سوریه، در غرب آسیا، مقاومت در مقابل ظلم وجود داشت و وجود دارد؛ به این دلیل ما آنجا حضور پیدا کرده‌ایم. (۱۳۹۷/۰۱/۲۵)

ما از «تمامیّت ارضی کشور‌های منطقه» دفاع می‌کنیم

سیاست‌های ما در منطقه، نقطه‌ی مقابل سیاست‌های آمریکا است. ما تمامیّت ارضی کشور‌های منطقه برایمان بسیار مهم [است]؛ تمامیّت ارضی عراق و تمامیّت ارضی سوریه، برای ما کاملاً مهم [است]؛ آن‌ها دنبال تجزیه‌اند. بنده از قبل گفتم که آمریکایی‌ها دنبال تجزیه‌ی عراقند. از مقاومت حمایت می‌کنیم، از تمامیّت ارضی کشور‌ها حمایت می‌کنیم؛ از همه‌ی کسانی که در مقابله‌ی با سیاست‌های تفرقه‌افکنانه‌ی آمریکا ایستادگی می‌کنند حمایت می‌کنیم؛ با همه‌ی کسانی که این تفرقه‌افکنی را به‌وجود می‌آورند طرفیم و مقابلیم. (۱۳۹۴/۰۵/۲۶)

«طرفداری از ملّتهای مظلوم» برآمده از عدالت‌خواهیِ بین‌المللی جمهوری اسلامی است

یکی دیگر از نقاط قوّت ما، مسئله‌ی عدالت‌خواهیِ بین‌المللی جمهوری اسلامی است؛ این برای جمهوری اسلامی آبرو است. اینکه جمهوری اسلامی طرف‌دار ملّتهای مظلوم باشد، آبرو است؛ اینکه طرف‌دار ملّت فلسطین باشد، یک آبرو است. جمهوری اسلامی نیروی مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی را در منطقه تقویت کرده است. دشمنانی را، عوامل مزاحم و مضرّی را -به نام داعش و جبهةالنّصره و امثال اینها- در عراق و در سوریه درست کردند؛ جمهوری اسلامی از نیروی مقاومت در این منطقه حمایت کرد؛ این عدالت‌خواهی است؛ این دفاع از ملّت فلسطین است؛ این دفاع از استقلال کشور‌های منطقه است، دفاع از تمامیّت ارضی کشور‌ها است. این نقطه‌ی قوّت است. (۱۳۹۷/۰۳/۱۴)

چرا رهبر انقلاب اقتدار ایران در منطقه را از واجبات می‌دانند؟

حضور ما به «خواست دولت‌ها» بوده است

حضور ما به خواست دولت‌ها است؛ هرجا رفته‌ایم به خاطر این بوده است که دولت‌ها و ملّتهای منطقه از ما خواسته‌اند؛ زورگویی هم نکرده‌ایم، بکن نکن هم نکرده‌ایم، دخالت در امور کشور‌ها هم نکرده‌ایم؛ کمک میخواستند، کمک کردیم؛ کمک را [هم]با انگیزه‌های عُقلایی و منطقی انجام دادیم؛ این را همه بدانند. هر کمکی که در زمینه‌ی مسائل منطقه انجام گرفته است با محاسبات بسیار منطقی و عاقلانه انجام گرفته است؛ این‌جور نیست که کسی از روی احساسات اقدامی کرده باشد؛ نه، نخیر. ما بحمداللّه توانستیم، موفّق هم شدیم، بعد از این هم همین خواهد بود. ما قصد دخالت در کشور‌ها نداریم. (۱۳۹۷/۰۱/۰۱)

«دفاع از دور» و «عمق راهبردی» از مؤلّفه‌های قدرت ماست

یکی از مؤلّفه‌های قدرت، نیروی دفاعی است؛ دفاع از دور. یکی از مؤلّفه‌های قدرت، نیروی دفاعی است؛ یکی از مؤلّفه‌های قدرت، عمق راهبردی ما است. حضور در کشور‌های منطقه و طرف‌داری ملّتهای منطقه از جمهوری اسلامی، عمق راهبردی جمهوری اسلامی است؛ جمهوری اسلامی از این نمیتواند صرف‌نظر کند؛ هیچ دولت عاقلی صرف‌نظر نمی‌کند. (۱۳۹۷/۰۳/۰۲)

ما غُزِیَ قَومٌ قَطُّ فی عُقرِ دارِهِم اِلّا ذَلّوا؛ این حدیث از معصوم (علیه السّلام) است که آن کسانی که در خانه نشستند تا به آن‌ها حمله بشود دچار ذلّت شدند. این جوری نباشد که یک چهاردیواری را انتخاب کنیم و دیگر کارمان به این نباشد که پشت این دیوار چه کسی است، چه تهدیدی وجود دارد. این نگاه وسیع فرامرزی، این امتداد عمق راهبردی گاهی اوقات از واجب‌ترین واجبات کشور هم لازم‌تر است که مورد توجّه قرار بگیرد که خیلی‌ها متوجّه به این نیستند، خیلی‌ها توجّه به این ندارند. حالا بعضی‌ها هم توجّه دارند و به نفع دشمن حرف میزنند - [مثلاً می‌گویند] «نه غزّه، نه لبنان» -، امّا خیلی‌ها هم توجّه ندارند؛ واقعیّت این است. (۱۳۹۸/۰۷/۱۰)

با «عاملین آمریکا و صهیونیسم» مقابله کردیم

مقابله‌ی ما با نیرو‌های تکفیری، مقابله‌ی با ظلم بود، مقابله‌ی با تحریف اسلام بود؛ مبارزه‌ی با گروهِ وحشیِ دور از اخلاق اسلامی و مدنیّت اسلامی و حقیقت اسلام بود که انسان‌ها را زنده زنده آتش میزدند، انسان‌ها را زنده‌زنده پوست میکندند، خانواده‌های مسلمان را به اسارت میگرفتند و فساد سیاسی، فساد جنسی، فساد مالی، فساد عملی، همه‌جور فسادی، این‌ها را فرا گرفته بود. این‌ها عامل آمریکا بودند، عامل صهیونیسم بودند، دنباله‌هایشان هم هرجا باشند عامل آمریکا و عامل صهیونیسم‌اند. این یک واقعیّتی است؛ ما در مقابل این‌ها ایستادیم. (۱۳۹۶/۰۹/۱۵)

جمهوری اسلامی توانست «نقشه آمریکا» را در منطقه خنثی کند

جمهوری اسلامی توانست نقشه‌ی آمریکا را در منطقه خنثی کند؛ نقشه‌ی آمریکا چه بود؟ نقشه‌ی آمریکا این بود که گروه‌های شریر و ظالم و هتّاکی از قبیل داعش را به وجود بیاورد برای اینکه ذهن ملّتها را از رژیم غاصب صهیونیستی منصرف کند، آن‌ها را مشغول کند به مسائل داخلی خودشان، به جنگ داخلی، به مشکلات داخلی و فرصتی برای آن‌ها باقی نگذارد که به فکر رژیم صهیونیستی بیفتند؛ این نقشه‌ی آمریکا بود که داعش را به وجود آورد؛ این نقشه را ما به توفیق الهی و بِاذن‌اللّه، توانستیم خنثی کنیم. (۱۳۹۷/۰۱/۰۱)

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که در این منطقه‌ی غربِ آسیا هفت تریلیون دلار پول خرج کرده‌اند! خودش می‌گوید که صحبت میلیون نیست، صحبت میلیارد نیست، صحبت تریلیون است. «هفت تریلیون -هفت هزار میلیارد- دلار ما در این منطقه خرج کرده‌ایم و چیزی دستمان نیامد»، این را خود او می‌گوید؛ این معنایش شکست است؛ آمریکا در منطقه شکست‌خورده است. آمریکا در منطقه نتوانسته است، شیطان بزرگ با آن‌همه تلاش، با آن‌همه وسوسه و دمدمه نتوانسته است به مقصودِ خود در این منطقه برسد. (۱۳۹۷/۰۳/۲۵)

در منطقه، جمهوری اسلامی - یعنی همین شما جوانها- توانستید آمریکای مستکبر را به زانو دربیاورید و شکست بدهید. تمام تلاش‌هایی که میکردند و نقشه‌هایی که کشیده بودند برای این [بود]که این منطقه را از تفکّر انقلابی و اسلامی دور کنند؛ هدف همه‌ی این‌ها در واقع همین بود که این تفکّر انقلابی را، تفکّر مقاومت را که گسترش پیدا کرده در منطقه، این تفکّر را از بین ببرند و دفن کنند، [ولی]بعکس شد! ماجرایی که در سوریه و عراق به وجود آمد، غدّه‌ی سرطانی‌ای که دشمنان به وجود آورده بودند برای‌اینکه بتوانند در این منطقه حادثه‌ای را علیه جریان مقاومت ایجاد کنند، این غدّه را توانستید دفع کنید، توانستید منهدم کنید؛ جوان‌ها توانستند؛ همین جوان‌های مؤمن. (۱۳۹۶/۰۹/۰۱)

  • چرا رهبر انقلاب اقتدار ایران در منطقه را از واجبات می‌دانند؟

«شرّ تکفیری‌ها» از سر مردم کم شد

جمهوری اسلامی، پرچم عزّت و اقتدار ملّت ایران را در منطقه به اهتزاز درآورد. جمهوری اسلامی سهم مهمّی ایفا کرد برای شکستن کمر تکفیری‌ها در منطقه؛ این کار را کرد. جمهوری اسلامی توانست در بخش مهمّی از این منطقه، شرّ تکفیری‌ها را از سر مردم کم کند و امنیّت به وجود بیاورد؛ این‌ها کار‌هایی است که جمهوری اسلامی کرده. این‌ها کار‌های بزرگی است. (۱۳۹۷/۰۱/۰۱)

«امنیت ایران» تأمین شد

این شهدای [مدافع حرم]رفتند با دشمنی مبارزه کردند که اگر این‌ها مبارزه نمیکردند، این دشمن می‌آمد داخل کشور... اگر جلویش گرفته نمیشد، ما باید اینجا در کرمانشاه و همدان و بقیه‌ی استان‌ها با این‌ها میجنگیدیم و جلوی این‌ها را میگرفتیم. در واقع این شهدای عزیز ما جان خودشان را در راه دفاع از کشور، ملت، دین، انقلاب اسلامی فدا کردند. (۱۳۹۴/۱۱/۰۵)

می‌خواهند «عنصر اقتدار ملی» و «عمق راهبردی» ما را از بین ببرند

امروز دعوای استکبار با ما این است که چرا قدرت شما منطقه را فرا گرفته. این اقتدار جمهوری اسلامی است. آنچه از نظر ما عنصر اقتدار ملّی است، از نظر دشمنان ما یک عامل مزاحم است و با آن مبارزه میکنند. با توسعه‌ی اقتدار جمهوری اسلامی در میان ملّتها در منطقه و فراتر از منطقه مخالفت می‌کنند، چون عامل اقتدار است، چون عمق راهبردی کشور است؛ با قدرت دفاعی کشور و قدرت نظامی کشور مخالفت می‌کنند. با هرآنچه وسیله‌ی قدرت و عنصر اقتدار ملّی باشد، دشمنان ما مخالفت می‌کنند. (۱۳۹۶/۰۸/۰۳)

یکی از ابزار‌های اقتدار ملّی ما همین حضور ما در منطقه است؛ حضور قدرتمندانه‌ی جمهوری اسلامی در منطقه، یکی از ابزار‌های اقتدار ملّی است؛ ملّت را قدرتمند نشان میدهد و واقعاً هم هست؛ میخواهند این را از بین ببرند. این از ابزار‌های اقتدار ملّی است؛ این را میخواهند سلب کنند از جمهوری اسلامی. (۱۳۹۶/۱۰/۱۹)

«مذاکره منطقه‌ای» برای توقّف حضور ایران در منطقه را دنبال می‌کنند

آن‌ها در قضیّه‌ی منطقه‌ی غرب آسیا -منطقه‌ی سوریه و لبنان و مانند اینها- خیلی دلشان میخواهد با ایران بنشینند هماهنگی کنند؛ گفته‌اند هم؛ [امّا]ما نمیخواهیم. مشکل آن‌ها اصلاً حضور ایران است، آن‌ها به این قصد مذاکره میکنند که حضور ایران را متوقّف کنند؛ ما سرِ چه چیزی با این‌ها مذاکره کنیم؟ آن‌ها میگویند ایران اصلاً باید نباشد و در این منطقه حضور نداشته باشد، مشکل آن‌ها این است؛ این مشکل را میخواهند حل کنند. (۱۳۹۵/۰۴/۱۲)

[دستگاه تبلیغاتی دشمن می‌گوید] امروز در منطقه‌ی غرب آسیا -یعنی همین منطقه‌ای که غربی‌ها به آن میگویند خاورمیانه- جنجال‌ها و آشفتگی‌های بسیاری هست؛ خب، این مشکل برای کلّ منطقه است و اگر میخواهید کشور شما از این مشکل نجات پیدا کند، باید سعی کنید این جنجال‌ها فرو بنشیند.

چه‌کار کنیم؟ با آمریکا همکاری کنیم، همفکری کنیم، جلسه کنیم، بنشینیم، گفت‌وگو کنیم و یک مدلی را طبق میل آمریکایی‌ها یا طبق توافق آمریکایی‌ها انتخاب کنیم. بنابراین در قضیه‌ی هسته‌ای توافق شد و اسم این را گذاشتیم «برجام»؛ برجام دیگری در قضایای منطقه، برجام دیگری در قضایای قانون اساسی کشور؛ برجام ۲ و ۳ و ۴ و الی‌غیرذلک بایستی به‌وجود بیاید تا ما بتوانیم راحت زندگی کنیم. (۱۳۹۵/۰۱/۰۱)

انتهای پیام/

نظر شما