شناسهٔ خبر: 41960866 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

گوترش: همه‌گیری کرونا، صلح را تهدید می‌کند/ ابراز تاسف بان کی مون

صاحب‌خبر -

دبیر کل سازمان ملل هشدار داد که همه‌گیری کووید ۱۹ نه تنها دستاوردها در مبارزه با فقر جهانی و ایجاد صلح را تهدید می‌کند، بلکه خطر تشدید درگیری‌های موجود و ایجاد اختلافات جدید را در پی دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از "آسوشیتد پرس"، "آنتونیو گوترش" در نشست شورای امنیت درباره چالش صلح پایدار در دوران همه‌گیری، گفت فراخوان ۲۳ مارس (۴ فروردین) او برای آتش‌بس فوری در اختلافات گوشه و کنار جهان به منظور مقابله با ویروس کرونا، باعث شده تعدادی از طرفین جنگ قدم‌هایی برای کاهش و توقف آن، بردارند.

وی اظهار کرد: با این وجود، با کمال تأسف در بسیاری موارد، همه‌گیری کرونا باعث نشده که طرفین خصومت‌ها را کنار گذاشته یا با آتش‌بس دائم موافقت کنند.

"بان کی‌مون"، دبیرکل سابق سازمان ملل نیز در این شورا گفت: واقعاً شگفت‌آور است که جهان در پاسخ به این همه‌گیری، میلیاردها نفر را تحت قرنطینه قرار داده، مرزهای بین‌المللی را بسته، تجارت و مهاجرت را به حالت تعلیق درآورده  و موقتاً انواع کاملی از صنایع را تعطیل کرده- اما موفق نشده درگیری‌های مسلحانه را تعطیل کند!

بان از شورای امنیت سازمان ملل بابت هدر دادن ماه‌های ارزشمند به خاطر "اختلافات بر سر جزئیات متن" و تصویب نکردن قطع‌نامه مبنی بر "توقف فوری خصومت‌ها" در درگیری‌های کلیدی از جمله در سوریه، یمن، لیبی، سودان جنوبی و کنگو به منظور مقابله با کووید ۱۹، انتقاد کرد.

بان گفت: این موضوع، پیامی را که این شورا لازم بود به تمام طرفین جنگ بفرستد، ضعیف کرده است. حالا زمان روبه‌رو شدن با دشمن مشترک ما است.

وی افزود که تأخیر در عمل شورا، "اوضاع فعلی امنیت جهانی را بیش از پیش تشدید می‌کند. "

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما