شناسهٔ خبر: 41956270 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

افزایش سرانه ورزشی منطقه۱۸ با اجرای یک پروژه کوچک مقیاس محله‌ای

نارون دربست در اختیار اهالی

محله یافت‌آباد در ناحیه۳ منطقه۱۸ واقع شده است و از لحاظ قدمت و نحوه شکل‌گیری، جزء محله‌های قدیمی پایتخت به شمار می‌آید.

صاحب‌خبر -

  همشهری آنلاین_ مریم قاسمی: یکی از ویژگی‌های بارز محله یافت‌آباد در بخش‌های شمالی و جنوبی آن، فراوانی استعدادهای ورزشی در همه رشته‌هاست، با این حال کمبود امکانات ورزشی، از گذشته تا امروز، همواره یکی از دغدغه‌های مهم یافت‌آبادی‌ها بوده است. موضوعی که در دوره جدید مدیریت شهری بیش از گذشته برای رفع این مشکل تلاش شده است. نمونه بارز آن اجرای پروژه کوچک مقیاس توسعه محله‌ای با عنوان «نارون» در بلوار ابراهیم‌آباد، انتهای خیابان شهید باقری است که با ساخت و راه‌اندازی آن ۲هزار و ۸۸مترمربع به سرانه ورزشی ساکنان ناحیه۳ افزوده خواهد شد. 

  • با کمک مردم به ثمر نشست
ابوالفضل کبورانی / شهردار ناحیه۳ منطقه۱۸

یکی از ملزومات شروع هر پروژه‌ای در هر نقطه از شهر تهران، برخورداری از فضای مناسب و بدون معارض است. «ابوالفضل کبورانی» شهــردار ناحیــــه۳ منطقه۱۸ در این‌باره می‌گوید: «کارشناسان دفتر توسعه محله‌ای در تحقق خواسته اهالی یافت‌آباد نقش زیادی داشته‌اند. البته شورایاران محله نیز با اعتبار و جایگاهی که بین مردم دارند، در تسهیل امور و برداشتن موانع مؤثر بودند تا این پروژه هرچه زودتر کلید بخورد.»
وی توضیح می‌دهد: «زمینی که اکنون پروژه ساخت خانه کشتی، زمین فوتبال و پاتوق محلی در آن در حال اجراست، مالک خصوصی داشت. بنابراین کارشناسان دفتر توسعه محله‌ای و شورایاران در چندین مرحله نسبت به کسب رضایت مالک برای واگذاری زمین به شهرداری اقدام کردند و توانستند با متقاعد کردن وی، یکی از پروژه‌های کوچک مقیاس توسعه محله‌ای را در یافت‌آباد به مرحله عملیاتی برسانند.»

  • کام ورزشکاران شیرین می‌شود
اصغر نوراللهی /  شورایاری محله یافت‌آباد شمالی

پروژه نارون از چند بخش تشکیل می‌شود. مرحله اول ساخت «خانه کشتی» است که در فضایی به مساحت ۲۲۰مترمربع در حال اجراست. «اصغر نوراللهی» که از چهره‌های سرشناس ورزش کشتی و از مربیان باسابقه منطقه۱۸ است، همچون دوره‌های گذشته به‌عنوان دبیر شورایاری محله یافت‌آباد شمالی خواسته‌ها و مطالبات شهروندان را پیگیری می‌کند. او درباره اجرای پروژه کوچک مقیاس محله‌ای نارون می‌گوید: «ساخت خانه کشتی مجهز و استاندارد در این محله قهرمان‌پرور می‌تواند کام بسیاری از ورزشکاران به‌ویژه کشتی‌گیران را شیرین‌کند. با اینکه یافت‌آباد قهرمانان بسیاری دارد، اما از وجود حتی یک سالن کشتی محروم بود و نتوانست به نیاز قشر نوجوان و جوان علاقه‌مند به این رشته ورزشی پاسخ دهد. اکنون ساخت و راه‌اندازی خانه کشتی اتفاق پرخیر و برکتی است که آثار مثبت آن در آینده نمایان خواهد شد. راه‌اندازی آکادمی استعدادیابی کشتی و جذب و حمایت همه جانبه از استعدادها، از فعالیت‌هایی است که در خانه کشتی پیش‌بینی شده است.»

  • «نارون» پروژه‌ای فرامحله‌ای 
رحمت‌الله ‌مصطفایی / دبیر شورایاری محله یافت‌آباد جنوبی

هرچند که محل اجرای پروژه نارون در محله یافت‌آباد شمالی است، اما این بدان معنا نیست که ساکنان محله‌های همجوار نتوانند از امکانات آن استفاده کنند. «رحمت‌الله ‌مصطفایی» دبیر شورایاری محله یافت‌آباد جنوبی می‌گوید: «زمین بایری که پروژه در آن اجرا می‌شود، سال‌ها به حال خود رها شده بود. با ساخت این مجموعه ورزشی و فرهنگی چند منظوره می‌توان انتظار داشت که رضایتمندی شهروندان افزایش پیدا کند و به جز ساکنان محله یافت‌آباد شمالی، اهالی محله یافت‌آباد جنوبی و محله‌های همجوار نیز می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند.»
مصطفایی با اشاره به تلاش مسئولان شهرداری ناحیه۳ به‌ویژه کارشناسان دفتر توسعه محله‌ای یافت‌آباد برای به ثمر رساندن این پروژه می‌افزاید: «مدیریت شهری نشان داد که برای بالابردن کیفیت زندگی ساکنان در محله‌ها و رفع کمبودها از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند. شورایاران فراموش نمی‌کنند با اینکه در دهه اخیر بارها این خواسته را پیگیری کرده بودند، اما امسال که مسئولان شهرداری اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس را در محله‌ها آغاز کرده‌اند، ساخت مجموعه ورزشی و فرهنگی چندمنظوره در دستورکار قرار گرفت و با سرعت مناسبی پیش می‌رود.»
وی می‌گوید: «امیدواریم در مدیریت و راه‌اندازی این مجموعه از چهره‌های ورزشی محله یافت‌آباد استفاده شود تا این پروژه در حوزه اشتغالزایی جوانان جویای کار نیز مؤثر باشد.»

  • صدای مردم بهتر شنیده می‌شود
محمد نظری / کارشناس شهری

شعار «تهران، شهری برای همه» هدفی است که مدیریت شهری در اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها به آن اهتمام و توجه دارد. در واقع زمانی محله می‌تواند برای ساکنان آن سکونتگاهی امن، آسوده و دلنشین باشد که از امکانات متنوع و مناسب برخوردار باشد. «محمد نظری» کارشناس شهری با بیان این مطلب می‌گوید: «برای اینکه شهر و محله به توسعه و آبادانی برسد، به چند عامل مهم نیاز دارد؛ اول اینکه مدیریت شهری در اجرای پروژه‌ها به نظرمردم توجه کند. دوم اینکه رابطه مردم و شهرداری به گونه‌ای باشد که حس اعتماد و اطمینان را بیشتر کند و شهروندان از نزدیک شاهد تأثیرگذاری خود در فعالیت‌های عمرانی و... باشند و سوم اینکه پس از نظرسنجی از مردم نوبت به امکان‌سنجی و شناسایی خلاقیت‌های محلی می‌رسد؛ مثلاً تلاش برای تبدیل زمین‌های بی‌استفاده و ساختمان‌های متروکه که می‌توان آنها را به امکانات مختلف از جمله ورزشگاه، پاتوق فرهنگی، زمین فوتبال و... تبدیل کرد.»
وی اضافه می‌کند: «خوشبختانه مجموعه شهرداری بهتر از قبل صدای مردم را می‌شنود و از همه امکانات خود برای پاسخ به نیاز شهروندان استفاده می‌کند.»
این کارشناس شهری عقیده دارد که شروع پروژه‌های کوچک مقیاس محله‌ای، مسیر تازه‌ای در آبادانی محله‌ها باز و شعار «‌تهران، شهری برای همه» را به عمل نزدیک‌تر کرده است. 
نظری در ادامه از ظرفیت‌های محلی به‌عنوان فرصتی برای اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس یاد می‌کند و می‌گوید: «بدون‌ تردید در محله‌ها این ظرفیت‌ها وجود دارند، اما گاهی از چشم مسئولان دور می‌مانند و برای گریز از آن باید نقش شهروندان در این امور پررنگ‌تر شود، یعنی خود مردم زمین‌های بایر و بلاتکلیف یا ساختمان‌های متروکه و فضاهای بی‌دفاع شهری محله‌شان را به مسئولان شهرداری معرفی کنند تا راه‌حلی برای بهره‌مندی بهتر از این فضاها بیابند.»

نظر شما