شناسهٔ خبر: 41956126 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توان‌افزایی سمن‌های همدان؛ میراثی گران‌بها در مسیر خدمت

همدان- ایرنا- ظرفیت‌سازی و اعتماد به کارایی و توانمندی سازمان‌های مردم نهاد در عرصه‌های مختلف، منجر به توان‌افزایی سمن‌های همدان شده و مسیر خدمت هرچه بهتر را به مردم دیار الوند مهیا ساخته است؛ میراثی گران‌بها که برای پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین باقی خواهد ماند.

صاحب‌خبر -

امروزه سمن‌ها به ویژه در حوزه جوانان با حمایت‌های همه جانبه دولت طی هفت سال اخیر توانسته‌اند به توانمندی‌های ارزشمندی در حوزه‌های مختلف دست یابند و مسوولان اجرایی را در خدمت هرچه بهتر به آحاد مردم یاری کنند.

خیزش سمن‌ها در این سال‌ها و اعتماد دولت به سازمان‌های مردم نهاد در ورود به عرصه‌های اجرایی نه تنها امید را در دل جوانان مستعد و نخبه ایجاد کرده بلکه شروع راهی است برای مشارکت هرچه بهتر آنان در مسیر اداره کشور و پرورش مدیرانی که آینده ساز این مرز و بوم خواهند بود.

در واقع تغییر نگرش به سازمان‌های مردم نهاد در دوره دولت تدبیر و امید، موجب مشارکت دادن آن‌ها در برنامه‌ها و تلاش برای رفع آسیب‌ها و معضلات با بهره گیری از توان سمن‌ها شد و در این بین نگاه حمایتی مدیریت ارشد استان همدان نیز راهبردی را ایجاد کرد تا سمن‌ها با شور و شوق مضاعف در مسیر خدمت به مردم در کنار مسوولان هم قدم شوند.

این در حالیست که پیشتر استفاده از ظرفیت سمن‌ها امری جدی تلقی نمی‌شد و در مواردی نگاه منفی به آن‌ها وجود داشت اما با استناد به آمارهای موجود طی هفت سال اخیر، تلاش‌ها برای توجه به سمن‌ها و مشارکت دادن مردم همدان در قالب تشکل‌ها برای تصمیم گیری‌ها، به باور عمومی تبدیل شده است.

یادآوری این نکته لازم است که در گذشته حتی در مواردی دیده شده بود که نگاه منفی نسبت به سمن‌ها سبب می‌شد تا این نهادها اجازه بروز و ظهور پیدا نکنند و با گذر زمان گرد فراموشی بر روی آن‌ها بنشیند.

در حقیقت نفی سمن‌ها فرصت‌ها را یک به یک از بین می‌برد و حاکم شدن این نگرش منفی اجازه نمی‌داد تا از نیرو و توان جوانان برای پیشبرد اهداف کشور بهره‌ای برده شود.

بی مهری‌ها تا جایی پیش رفت که سمن‌هایی که می‌توانستند بازویی قوی برای دولت‌ها باشند، حتی در نشست‌ها و گردهمایی‌ها نیز دعوت نمی‌شدند و گوشی برای شنیدن مطالبات و خواسته‌های آن‌ها وجود نداشت.

اما دولت تدبیر و امید را می‌توان نقطه طلایی برای سمن‌ها دانست چرا که رییس جمهوری در این دوره با نگرش مثبتی که به سمن‌ها داشت از توان آن‌ها برای بهبود بخش‌های مختلف بهره گرفت و این رویه در استان‌ها نیز خیزش چشمگیری داشت.

دولت تدبیر و امید را می‌توان نقطه طلایی برای سمن‌ها دانست چرا که رییس جمهوری در این دوره با نگرش مثبتی که به سمن‌ها داشت از توان آن‌ها برای بهبود بخش‌های مختلف بهره گرفت و این رویه در استان‌ها نیز خیزش چشمگیری داشت.در واقع رویکرد و نگرش رییس جمهوری به استان‌ها تسری یافت و برای توسعه کمی و کیفی سمن‌ها، زمینه‌سازی برای مشارکت‌های اجتماعی و فرهنگی آنان افزایش یافت.

فعالیت ۵۰۰ سازمان مردمی در همدان

بر اساس آمارهای موجود بیش از ۵۰۰ سازمان مردم نهاد در سطح استان همدان و در حوزه‌های مختلف محیط زیست، فرهنگی، درمانی، خیریه، آموزشی، پیشگیری و مبارزه با اعتیاد و امور جوانان فعالیت دارند.

این در حالیست که قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، فهرست سمن‌های شناسنامه دار و فعال استان همدان نزدیک به ۲۰۰ سازمان مردم نهاد بود که در واقع شاهد افزایش چشمگیر در این حوزه هستیم.

دستگاه‌های صادرکننده مجوز برای فعالیت تشکل‌های غیردولتی در استان، استانداری و فرمانداری‌ها، ورزش و جوانان، نیروی انتظامی، بهزیستی، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و فنی و حرفه‌ای هستند و با سرعت بخشیدن در صدور مجوز فعالیت، گروه‌های مردمی را در مسیر خدمت به هم نوع سوق می‌دهند.

امروزه سمن‌های مردم نهاد در حوزه‌های مختلف اعم از مدرسه سازی، کمک‌های مومنانه، امور بهداشتی و درمانی، محیط زیست و مسایل فرهنگی نقش مهم و مفید را در جامعه ایفا می‌کنند.

توجه و اعتماد به ظرفیت ایجاد شده از توان و تفکر استعدادهای جامعه در قالب سمن‌ها باعث شده تا امروزه قلمرو سطح مشارکت‌های مردمی افزایش چشمگیر یابد به ویژه اینکه دولت تدبیر و امید با نام گذاری روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی در تقویم ملی ثابت کرد که نگاه ویژه به کارکرد سازمان‌های مردم نهاد دارد.

نگاه حمایتی استاندار همدان

نگرش مثبت مجموعه مدیریت ارشد استان همدان به سمن‌ها از آنجا نشات می‌گیرد که وی سازمان‌های مردم نهاد را یک ظرفیت مناسب برای ورود موفق و اثرگذار در مسایل مختلف با دقت عمل بالا ارزیابی می‌کند.

سید سعید شاهرخی استاندار همدان بارها در نشست‌های مختلف به استفاده از توانمندی سمن‌ها در امور اجرایی و در حوزه خدمت به مردم، اعتماد به توان فکری، علمی و اجرایی هیات‌های اندیشه ورز به عنوان شالوده‌ای از نخبه‌های جوان تاکید و بر استفاده مدیران دستگاه‌های اجرایی از مشاوران جوان اشاره داشته است؛ نگاهی که نشان از باور قلبی وی به کارایی نسل جوان در قالب سازمان‌های مردم نهاد است.

وی همواره معتقد است مشارکت دادن مردم در تصمیم گیری‌ها باید به یک باور عمومی تبدیل شود؛ چراکه سمن‌ها یک ظرفیت خدادادی و کم هزینه هستند و می‌توانند در پیشبرد راهبردهای اثرگذار نقش مثبت و فعالی ایفا کنند.

مدیریت ارشد استان همدان توجه به ایده، رای و نظر شهروندان، برون سپاری وظایف قابل واگذاری دستگاه‌های اجرایی به سمن‌ها را ضروری برشمرده و تاکید دارد که سازمان‌های مردم نهاد به دلیل برخورداری از حمایت مردم همواره موفق بوده‌اند و این نشان می‌دهد هر جا از توان مردم استفاده شده است، موفق بوده‌ایم.

شاهرخی براین باور است که سمن‌های فعال به عنوان نماینده نخبگان می‌توانند در پیشبرد اهداف دولت اثرگذار باشند و در این راستا توسعه کمی و کیفی سمن‌ها در دستور کار دولت است؛ نگاه راهبردی که مورد تایید کارشناسان حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است و فعالان این حوزه سالها به دنبال تحقق این رویکرد بوده‌اند.

فعالیت ۱۳۶ سمن جوان در همدان

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان همدان در این زمینه به ایرنا گفت: هم اکنون ۱۳۶ تشکل و سازمان مردم‌نهاد استان همدان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی فعالیت دارند.

محرم روزبه با تبریک فرارسیدن هفته تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌ نهاد اظهار داشت: یکی از برنامه‌های دولت تقویت و توجه به سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌ها با حضور و مشارکت همه‌جانبه جوانان در امورات اجرایی کشور است که خوشبختانه در سطح استان همدان در این راستا اقدام‌های خوبی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: دستگاه ورزش و جوانان استان به عنوان متولی نظارت بر سمن‌های جوان در ۱۲ حوزه مختلف از جمله ایثار و شهادت، فرهنگی و ادبی، علمی و پژوهشی، خانواده، خیریه، گردشگری، کارآفرینی، اعتقادی، فضای مجازی، حقوق شهروندی، آسیب‌های اجتماعی و غیره در حال انجام فعالیت‌های متنوع با بهره‌گیری از ظرفیت ۱۳۶ سازمان مردم‌نهاد است.

دستگاه ورزش و جوانان همدان به عنوان متولی نظارت بر سمن‌های جوان در ۱۲ حوزه مختلف از جمله ایثار و شهادت، فرهنگی و ادبی، علمی و پژوهشی، خانواده، خیریه، گردشگری، کارآفرینی، اعتقادی، فضای مجازی، حقوق شهروندی و آسیب‌های اجتماعی در حال انجام فعالیت‌های متنوعی با بهره‌گیری از ظرفیت ۱۳۶ سازمان مردم‌نهاد است.همدان جزو سه استان برتر در حوزه سمن‌ها

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان همدان خاطرنشان کرد: هدف اصلی از تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌ها تقویت نسبی مثبت اندیشی بین جوانان و افزایش مشارکت جوانان در بخش‌های مختلف اجرایی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و فرهنگی است.

وی اضافه کرد: با توجه به نسبت بالای جمعیت جوان همدان و روحیه نشاط و خلاقیت و همچنین تاکید و توجه استاندار همدان و مدیرکل ورزش و جوانان استان بر استفاده حداکثری ظرفیت جوانان، این مهم اجرایی شده و اغلب دستگاه‌های اجرایی در سطح استان و شهرستان‌ها دارای مشاوران جوان هستند.

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان همدان یادآور شد: همچنین این استان در حوزه سازمان‌های مردم‌ نهاد جز سه استان برتر کشور است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌ زمان با هفته تشکل‌ها برنامه‌های متعددی با توجه به محدودیت‌های کرونایی در بستر فضای مجازی مهیا شده است.

جهاد سمن‌ها در عصر کرونا

حضور پرشور سمن‎‌های جوان در دیار همدان این بار در خط مقابله با کرونا و کمک به آسیب‌دیدگان ناشی از این بیماری تحسین افکار عمومی را برانگیخت چراکه آن‌ها داوطلبانه و بدون هیچ ادعا و انتظاری کمر همت بسته و جهادگونه در این مسیر گام برداشتند.

نهادهای غیردولتی به برکت حضور جوانان خوش فکر، تلاشگر و موفق شکل گرفته و امروزه حضوری پررنگ در صف مقدم مبارزه با آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه دارند.

سمن‌هایی که به محض شیوع کرونا دست به کار شده و از راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک گرفته تا تامین بسته‌های معیشتی، دوشادوش مسوولان برای خدمت به مردم گام برداشتند.

تشکل‌هایی که محور فعالیت جوانان عضو آن، نقش آفرینی در جامعه و حل معضلات اجتماعی است و هم اکنون در دوره همزیستی با کرونا، با حضور در دل مردم ردای خدمت را برتن کرده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با قدردانی از فعالیت سمن‌ها در دوره کرونا گفت: سازمان‌های مردم نهاد نقش محوری در رزمایش «همت جوانانه، کمک مومنانه» به نیازمندان دارند و مشارکت همه جانبه آن‌ها مورد حمایت است.

مصطفی آزادبخت با تاکید بر حمایت از تمامی مجموعه‌های فعال در راستای تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب پیرامون کمک به نیازمندان افزود: هیچ محدودیت و منع فعالیتی برای گروه‌های مردمی به ویژه سمن‌ها در این استان وجود ندارد و از هرگونه فعالیت‌های محرومیت زدایی و پیشگیرانه در مقابله با کرونا حمایت می‌کنیم هر چند نظارت لازم نیز صورت می‌گیرد.

معاون استاندار همدان خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد به ویژه جوانان به عنوان هسته‌های فعال اجتماعی و مردمی در همه فعالیت‌ها و نیازهای ملت و دولت در عرصه‌های مختلف حضور داشته‌اند.

فعالیت سمن‌ها در روستاها

مدیرکل ورزش و جوانان همدان نیز اجرای طرح هر روستا یک سمن را یکی از اقدام‌های ماندگار در این استان دانست و گفت: طرح هر روستا یک سمن جوان در سطح شهرستان‌های این استان آغاز شده است و کمک شایانی به توسعه اجتماعی و فرهنگی روستاها خواهد داشت.

مدیرکل ورزش و جوانان همدان بیان کرد: فعالیت‌های مثمرثمر جوانان در امور مختلف باعث خودباوری مدیران و نگاه مثبت به آن‌ها خواهد شد و در همین راستا عزم و اراده برای رسیدن به این نقطه مطلوب باید ایجاد و تقویت شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از یک هزار روستا در سطح این استان وجود دارد و برای اجرایی شدن طرح هر روستا یک سمن به همکاری و حمایت همه جانبه بخشداران و دهیاران در سطح استان نیاز داریم.

جهانشیر با بیان اینکه هر سمن می‌تواند با پنج عضو نسبت به نام نویسی برای اخذ مجوز اقدام کنند، گفت: با ایجاد سمن در هر روستا شاهد رشد قابل توجهی در حوزه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در امور جوانان خواهیم بود.

وی افزود: همدان با دارا بودن بیش از یکصد سمن جوان فعال یکی از استان‌های برتر در فعال‌سازی سازمان‌های مردم نهاد به شمار می‌رود.

جهانشیر با تاکید بر لزوم تقویت سمن‌های جوان اضافه کرد: آموزش و توانمندسازی سمن‎ها رویکرد اصلی دستگاه ورزش در حوزه جوانان است.

وی اظهار داشت: در راستای کیفی‌سازی فعالیت سمن‌ها برنامه ریزی حمایتی را در دستور کار قرار داده‌ایم و هدف ما زمینه‌سازی لازم برای مشارکت سمن‌های جوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و ورزشی جامعه است.

جهانشیر بیان کرد: فعالیت‌های مثمرثمر جوانان در امور مختلف باعث خودباوری مدیران و نگاه مثبت به آن‌ها خواهد شد و در همین راستا عزم و اراده برای رسیدن به این نقطه مطلوب باید ایجاد و تقویت شود.

مدیرکل ورزش و جوانان همدان همچنین از سمن‌ها خواست با فکر و اندیشه بهتر در جامعه تاثیرگذار باشند و برنامه محور عمل کنند.

۲۷ نوع فعالیت در حوزه سمن ها

جهانشیر اظهار داشت: در حال حاضر ۴۳۰ هزار جوان در سطح همدان زندگی می‌کنند که ۲۴. ۷ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: با توجه به جمعیت قشر جوان استان، سمن‌های جوانان با رشد بسیار خوبی روبه رو هستند و ۲۷ نوع فعالیت را در قالب چهار گروه انجام می‌دهند.

جهانشیر افزود: در سال‌های اخیر با نقش آفرینی مجمع جوانان استان، فعالیت‌ها و برنامه‌های بسیار خوبی را در کنار دستگاه‌های دولتی داشته‌اند اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارند و هنوز هم باید برای تقویت سمن‌ها و حضور فعال‌تر آن‌ها در جامعه تلاش شود.

مدیرکل ورزش و جوانان همدان توانمندسازی سمن‌ها بر پایه آموزش و یادگیری، پژوهش و مطالعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: راه‌اندازی سمن با اولویت نیازهای روز جامعه مانند کارآفرینی، حرکت‌های جهادی، فضای مجازی، خانواده و آسیب‌های اجتماعی مدنظر است.

جهانشیر همدان را سرشار از جوانان و بانوان مستعد دانست و گفت: به توانمندی این قشر اعتقاد فراوان داریم و به لحاظ فعالیت و تعداد سمن‌ها جزو پیشتازان در سطح کشور هستیم.

نظر شما